Thursday, March 12, 2015

Angah dan test B2

12.03.2015
KHAMIS

Angah test JPJ utk lesen B2 pagi ni.
Aku dh hantar dia pagi tu...aku pun balik umah dulu.
Kul 11 lebih...angah tak kol lagi. Aku pun lapang sket masa tu...terus gi jengok dia.

Sampai sana...rupa2nya lom abes lagi ujiannya...huhu.
Tunggu jer laa. Tengok dari jauh sebab selain calon ujian....tak leh dok dekat kawasan berdekatan.
Aku pun join dok kat bawah pokok tu...dok atas tar...hehe..
Tu...angah tengah tunggu giliran. Tau pulak tu aku tengah nak amek gambar dia, hehe..
Angah sedang melalui ujian.
Serius aku citer....angah yg nak ujian...aku pun sekali kecut perut. Masa dia lalu titi...masa kena lalu jalan berhalangan yg dulunya hanya utk lesen B full aje, Ya Allah....hanya Allah jer yg tahu. Tunggu result SPM angah ari tu pun tak macam tu punya rasa, feww.
Bukan situ aje...lepas2 tu pun aku rasa kecut perut ni macam kena perah2 jer. Sampai lah angah tongkat motor. Berdebar tu jangan citer laa...sampai angah tunjuk keputusan baru aku lega!!!

Bukan apa...angah ni lesen L nya dari bulan 12/2013. Cuti sekolah bulan 12/2013 tak sempat langsung nak praktikal. Masuk 2014 dia nak tak nak aje gi praktikal motor ngan alasan nak standby utk SPM. Tapi sempat jgk ler buat 4 jam dari 8 jam.
Bila dh abes exam...dia bertangguh lagi utk sambung praktikal. Sampai ler dah masuk 2015...dh mula ngan silibus baru. Bila angah gi sambung praktikal semula....kena laa daftar utk silibus baru juga. Kena tambah RM60 lagi. Angah jugak kena mula semula ngan jam praktikal yg baru...0/8 jam. Bising ler budak tu bila kena belajar ngan silibus baru yg lebih menyusahkan tapi sebenarnya mungkin berguna utk masa akan datang, hahahaha..

Kalo dulu...trek lebih kecik dan ada 2 bahagian ujian saja. Tapi skang trek lebih besar dan ada 3 bahagian termasuk bahagian check tayar ada angin ke tak, botak ke tak...check air bateri dan segalanya lah. Pastu dh check...kena bagitau kat pegawai penguji yg bertugas...

Bila angah dh lulus ni...syukur Alhamdulillah. Lega sangat2.
Sebab lesen L dia tamat tempoh bulan 12/2015 nanti. Skang ni lesen L cuma leh tahan selama 2 tahun aje selagi tak dapat lesen. Lepas dah abes 2 tahun tu...kalo nak praktikal lagi...kena mula semula kursus dan amek ujian komputer sekali lagi. Tak ke semua tu DUIT?? huhu...
Tahniah, angah..
Lepas2 ni...aku leh laa ajar angah memandu kereta lak, InsyaAllah..
Dah ok sket...leh daftar kat sekolah memandu. Takde ler gayat sangat nanti...

Aku ni kalo boleh...mmg galakkan anak amek lesen memandu awal2 usia kelayakan. Bukan apa...utk memudahkan dorang jgk nanti. Semua utk kebaikan mereka..

Nota ALONA:-
~Syukur, Alhamdulillah. Lega sangat....

1 comment:

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam sis alona,
waaaaaaaa
tahniah angah
anak lelaki mesti nak motor kan3
tapi iols ni kalo boleh takmo la bagi anak iols motor3 ni
boleh ka???he3