Friday, March 27, 2015

Ke HatYai dengan keretapi - 3

20.03.2015
JUMAAT

Ameng dh kol kata dah nak sampai...kitorang pun turun.
Nak gi makan.
Sempat bergambar kat ruang lobi..
Ni pun kat area lobi...tapi belah dalam.
Ada cafe kat bawah hotel tu tapi tak halal hidangannya. Mmg tak sesuai ler ngan orang Islam ni, kan.
Kalo bawak kereta sendiri...akan lalu bawah bumbung ni utk parking kat area yg disediakan dalam tu. Ruang parkir yg selamat.
Tunggu Ameng jap..
Dia dh sampai...ngan tuk2 nya.
Amek dua buah tuk2 utk dibawa ke satu restoran utk makan tengahari.
Ameng amek duit utk pi bayar sewa van. Kitorang lepas makan nanti nak menjelajah beberapa tempat di Songkhla dan HatYai. Tak dapat nak pilih semua laa.. Pilih beberapa aje.
Risau jgk ngan Ameng ni. Buat dah bagi duit...dia blah mcm tu aje...abes duit. Tapi tawakal aje laa. Keje dia mmg macam tu. Kena yakin. Alhamdulillah laa...dalam 10 minit lepas tu dia datang balik bawak resit van. Nanti van tu datang amek kitorang kul 3 petang waktu sana.
Tunggu oder..
Kat sini.....masa mula2 diorang nak amek oder...tanya harga...dia rekemen set yg disediakan utk grup. Mak...aii. Memang mahal laa. Aku ngan abang dh penah sampai sini...leh agak laa sepatutnya berapa harga cas makanan halal kat sini.
Ada ke patut masakan panas satu hidang 7 orang makan 1800 baht. Tu tak campur air minuman tu. Wuiii, giler...baru satu hidang tu. Belum lagi meja kitorang lagi satu yg ada lagi 8 orang tu. Kalo 1800 baht dikalikan dengan 2....mak aiii...............RM360.00 tu!!!
Jadi, kitorang makan biasa2 aje lah. Menu yg kitorang tentukan sendiri tanpa ikan besar2, hahaha..

Bila meja kitorang dh oder...meja lagi satu pun terus oder yg sama sebab tak reti nak oder, kihkih.
Sini pekerja kedai leh cakap melayu...takde laa susah sangat dari segi komunikasi. 
Kat situ mmg ramai laa orang melayu Malaysia datang makan. Yg lelaki mmg tak dapat gi solat Jumaat laa. Musafir kan.
Makan2...
Ok...masa utk kolek duit makan, hehe.
Sebenarnya...plan kitorang sepanjang kat sini makan ni terus sendiri2 aje bayar. Tapi bila orang kedai nampak kitorang datang grup...terus ler sediakan tempat duduk utk grup. Bila makan ramai2 gini...kolek2 laa duit. Memang pening sket ler nak bayar gini bila dh kolek2 guna duit Baht ni, hahaha.
Susun duit dulu....2450 baht semuanya makan kat sini. Mmg mahal laa. Aku tak rekemen korang gi makan sini, tau..
Tu laa nama restorannya. Nak sebut pun tak tau, kihkih..
Walaupun dh penah datang HatYai sebelum ni...tapi kitorang takde ler penah datang ke restoran ni. Si Ameng tu laa yg bawak, adoii. Bila ramai2 gini datang ngan tuk2...mmg tak leh nak banyak songeh. Kalo berkenderaan sendiri senang. Rasa tak berkenan leh cari kedai lain.

Tapi apa2 pun Alhamdulillah laa...perut mmg kenyang sangat. Nasik tiap2 meja dia boh 2 bekas. Tak luak pun satu bekas tu...tak usik langsung. Tapi dikira jgk, hahaha. Nasib2... Tak pe laa...mende jadi darah daging ni tak leh nak berkira sangat bila dh masuk perut, kan. Senyum...ikhlas. InsyaAllah, kita akan dapat rezeki yg lain. 

Sambil tunggu2 van...abang, kak nor ngan anas sempat jalan kaki di deretan kedai berhampiran utk tukar duit baht, haha. Tu laa...tak tukar banyak2 sekaligus. Nak guna baru tukar...nak guna baru tukar. Nasib laa kat sini tempat pengurup wang mmg merata2. Jadi, korang2 yg nak datang sini...baik tukar matawang kat dalam HatYai jer...kat pengurup wang. Lebih menguntungkan dari tukar kat makcik KTM tu atau kat lobi hotel...ye.. Tapi kalo tukar kat sekitar Changlun pun...dh dapat kadar yg baik dah..

Sebelum kul 3.00 petang...van dah ada standby kat depan kedai makan tu. Maka dengan riang gumbiranya kitorang pun naik van 14 seater tu...

Nota ALONA:-
~Takde laa apa sangat pun kejadian gini. Leh dilalui dengan baik, Alhamdulillah. Semua jadi kenangan...

1 comment:

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam sis,
he3
kalot semua dok kira duit nooooooooooooo he3