Wednesday, March 18, 2015

Buat passport..

26.02.2015
KHAMIS

Pagi tu...janji ngan semua...kul 8.30 pagi kat Wisma Persekutuan.
Nak wat passport..

Aku bawak mak dan abah ke sana.
Abang dari Tpg Headwork terus ke sana..
Sampai2 kat tempat parking...Anas dan Sela dh sampai. Awal...hehe..
Masa tu jam kul 8.20 pagi..

Kak nor dan keluarganya lambat sket...8.40 camtu baru sampai.
Tak pe laa...sampai pun waktu kitorang tengah ukur2 ketinggian utk tulis dalam borang permohonan, hehe..

Nak buat grup passport mmg perlu isi borang permohonan. Jadi aku dh isi siap2 malam tadi tapi ruang kosong utk ketinggian tu mmg aku kosongkan dulu laa sbb tak tau...hihi.
Jadi pagi tu aku dh tampalkan gambar2 passport dorang kat nama masing2.... dah cek dan lengkap semua...serah kat Anas. Dia gi amek nombor giliran.
Abah dan mak sedang berurusan.
Harga utk buat grup passport ni RM200 maksima 20 orang dan minima 5 orang.
Dalam grup passport dorang ni pulak semuanya ada 10 orang jer laa. Anas sebagai ketua kumpulan utk grup passport ni. Tugas ketua kumpulan ni...dia yg kena amek passport bila dh siap, pegang buku passport sehingga tamat perjalanan, memastikan kedudukan giliran yg betul ikut mukasurat passport ketika pemeriksaan imigresen.

Along, angah dan akiss tak yah buat dah...sebab passport dorang masih boleh digunakan.
Aku ngan abang...tarikh abes bulan April nanti tapi biasa lah...nak keluar ke negara orang ni...passport perlu masih hidup 6 bulan sebelum tamat tempoh. Makanya, aku ngan abang kena laa renew passport. Buat RM200 utk 5 tahun pulak. Leh plan duit nak gi mana2 lak nanti, hehehe. Semoga ada rezekinya, Amin..

Untuk wat passport individu..dah tak payah bawak gambar dah. Kalo nak renew cuma bawak buku passport lama & kad pengenalan. Kat setiap kaunter dorang dah tersedia kamera digital dah. Memudahkan.
passport baharu aku yg dh siap sejam selepas...
Grup passport seminggu kemudian baru siap dan ketua kena gi amek kat pejabat imigresen berkenaan. Maka, seminggu selepas tu...Anas pun amek laa buku passport berkumpulan tu..
Ini lah dia...
Alhamdulillah...tiket keretapi dah beli, bilik hotel dah booking berbayar melalui agoda. Kini tunggu hari aje utk berlepas.

Nota ALONA:-
~Cari duit utk jenjalan...hehe..

2 comments:

lia ummiirfan said...

wahh.. bestnya! dah siap dah.. :))

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam sis alona,
waaaaaaaaaaaaa
sonoknya uols he3
epy oliday naaaaaaaaaaaaaaa