Monday, October 26, 2015

Jemput ayah di KLIA

23.10.2015
JUMAAT

Pagi tu...mama (mak tiri aku) sampai kat umah aku dari Kulim. Anak lelaki dia yg sebaya Angah tu yg hantarkan.
Aku masak dulu...tengahari nanti abang balik. Sebab sebelum gi solat Jumaat...abang akan makan nasik dulu. Dah setel masak...aku kemas pakaian nak bawak balik Bentong. Pakaian along, angah dan akiss pun aku yg kena amek dan boh dalam beg. Dorang masing2 kat asrama mana laa ada bawak baju 'jalan2' ni, huhu. Jadi, aku ler yg kena tolong packing kan. Baju abah dorang....mmg dari dulu ler...mesti ibu yg packing kan, hihi.

Makan tengahari sama2 ngan mama. Sebelum keluar nak bertolak...macam biasalah kena prepare pulak hal2 kucing kitorang yg 5 ekor tu. Nak kena boh stok makanan dalam tong makanan di 3-3 sangkar, nak boh air penuh2, buang najis2 dalam pasir...pastikan pulak sekiranya ketika hujan berangin kencang...tak menjatuh dan menterbalikkan sangkar2 tu. Sian pulak nanti kat meow2 tu kalo terjadi mcm tu. Sebab penah jadi hari tu...sangkar meymot terbalik bila angin ribut kuat masa ujan lebat. Sian meymot basah. Nasib masa tu aku ada kat umah, hehe. Jenoh ler nak kemas ngan bekas pasir najis terbalik, bekas air terbalik, bekas makanan terbalik....

Hampir kul 4 petang baru kitorang keluar umah. Hujan dah turun dengan lebatnya. Kitorang kena gi Nibong Tebal dulu amek akiss. Sian lak budak tu. Ari tu masa hantar atuk nya ke Kelana Jaya dia mmg tak boleh balik pulang bermalam. Tambah2 belum abes exam lagi. Skang ni...dorang leh balik tiap2 minggu. Tu yg gigih jugak gi amek dia dulu sebelum terus gerak ke KL.
Selpie dulu...ngan abang, akiss dan mama..
Ujan lebat sepanjang jalan....kat Bagan Serai dan Parit Buntar aje tak ujan.
Makan sate kat Pak Tam, R&R Tapah arah selatan.
Amek satu set...RM31.80 kot...lupa dah harganya. Tapi ok, sedap. Rekemen.
Satu set tu ada 30 cucuk sate, nasik impit, timun, bawang....Kitorang amek 15 ayam, 15 daging. Tapi mmg sedap laa. Kenyang....burppp, Alhamdulillah..
Selpie masa makan...
Along dan angah pulak...ayahngah dorang yg tolong amek kat Gombak. Timakasih, Fadel...
Sampai KL...jumpa Fadel kat stesen SHELL MRR2 arah ke Ampang. Terus ke KLIA. Kak Timah dah sampai sana dah. Elok kitorang parking kat KLIA...kak timah kol bagitau penerbangan ayah dh sampai, Alhamdulillah. Tapi jemaah semua sedang tunggu bagasi masing2.
Awal jugak penerbangan mereka sampai. Ikut dalam surat...dijangka sampai 12.30 pagi (24hb)....tapi sebelum kul 12 pagi lagi dah sampai. Alhamdulillah, penerbangan mereka dipermudahkan. Takde sebarang masalah. Masih bertarikh 23hb dah sampai tanahair, syukur....
OTW ke balai ketibaan...
Alhamdulillah...kak Timah dah cop tempat utk menunggu betul2 tempat penumpang (jemaah haji) keluar menemui keluarga masing2 yg menunggu. Mmg masa tu belum ramai sangat lagi ahli keluarga yg sampai. Mungkin semua pun bajet flight KT56 akan sampai jam 12.30 pagi dan ke atas....tapi mereka sampai lebih awal dari tu. Alhamdulillah, kitorang sampai tepat pada masanya.

Bergambar dulu lepas dah salam2...
Along dan wan ngah Yang..
Tengok belakang aku tu...masa ni tak berapa ramai lagi tapi semua bahagian tepi2 pagar tu dh dipenuhi orang.
Deia pun ikut tunggu atuk.
Fadel sembang ngan Abang Anas.
Selpie..lama jugak tunggu para jemaah amek bagasi dan barang2 yg lain. Masa ni...dah berlapis2 dh menunggu kat tepi keseluruhan pagar tu.
Muka tak sabar nak jumpa ayah ni..
Ikut senarai yg diletakkan kat depan tu...nama ayah no. 8 aje dari 400 lebih jemaah dari KT56. Tapi yg mula2 ramai keluar...jemaah wanita, tak pun jemaah suami isteri. Tengah2 tunggu tu...nampak ler kelibat ayah sedang tolak troli sambil mata mula mencari kitorang, hehe. Masa tu orang memang ramaiiiii sangat dah yg menunggu. Kitorang kat tepi tu aje...ayah tak perlu laa tercari2 sangat...hehe. Kalo tengok jemaah yg keluar sebelum2 tu...melilau2 laa jari waris dia yg datang jemput. Ada yg masuk ke dalam semula sebab waris tak sampai lagi agaknya. Sedih pulak...sebab makcik tua, kan..

Alhamdulillah, dapat peluk cium ayah. Amek aura dan bau dari tanah al-haram.

Amek gambar beramai2...
Masa aku ngan abang sebok gi mesin ATM utk topap touch & go...dorang masih sembang2 lagi kat area sana. Mesin ATM maybank rosak ler pulak, adoii. Aku pun ke arah dorang semula. Fadel bagitau..."Abu Bakar Atan berdiri betul2 kat tepi dorang...sorang pun tak perasan", hehe. Ralit sangat dorang bersembang, kan..hahaha.
Aku pun tengok ke arah yg Fadel bagitau...ha'ah, iye lah. Abu Bakar Atan tu pun ralit jer tengok ayah berborak kat situ. Aku pun gi kat ayah...bisik2 bagitau tentang tu, hehe. Opps, alamak!!! Abu Bakar Atan dh mula perasan yang aku ckp pasal dia kat ayah. Terus aku tunjuk dan bagitau kat ayah ada Abu Bakar Atan kat tepi ayah tu. Masa tu baru ayah perasan dan Abu Bakar Atan terus datang menghampiri ayah dan bersalam dan bersembang sket2 ngan ayah. Kalo orang yg minat sukan mesti kenal Abu Bakar Atan sebab dia kan pembaca berita sukan dan skang ni dh jadi ketua unit berita sukan kat TV3 tu. Dan selalu jadi pengulas sukan utk perlawanan bolasepak jugak. 
Jadi, aku pun snap gambar ayah ngan selebriti tersebut..
Tolak troli barang2 ayah..
Balik tu...ayah naik alza dulu. Sempat laa citer sket pengalaman ayah sepanjang kat sana. Kitorang kena  singgah kat umah Fadel jap. Abang Anas nak tolong bawak balik avanza ayah. Aku mmg tak berani nak memandu kat hiway Karak tu malam2 (awal pagi melainkan betul2 darurat, mm).. Jadinya, ayah pun naik pulak avanza ngan abang Anas dari Pandan Mewah ke Bentong.

Dorang dua kereta singgah kat Rahmaniah dulu minum2 dan makan mee goreng mamak. Alza terus balik ke umah ayah. Abang dh tak tahan ngantuk dah. Kitorang kan dari Taiping. Siap ke Nibong Tebal dulu amek akiss dan pusing kembali ke arah selatan utk ke KLIA. Sampai umah ayah jam 3 lebih. Baru nak solat Isyak sebelum nak tido. Tapi tak lama tu ayah dah sampai umah ngan avanza yg dipandu abang Anas. Ada pulak bawak 2 bekas mee goreng mamak utk kitorang, aduhaii. Abang, angah dan akiss dah tido. Aku ni ler yg kena makan. Tak baik lak kan...orang dh ingat kat kita, mm. Aku pun makan laa satu...
Ayah ngan mama dh mula bukak bagasi..
Masa aku tengah makan mee goreng tu...ayah dah seronok nak bukak bagasi. Teruja nampaknya nak bagi apa yg dibeli utk kitorang sebagai tanda ingatan. Aduhaii....nak ikutkan...aku takde pesan apa pun selain ada laa pesan mintak tolong ayah mendoakan kat sana, :). Bagi kitorang ni...cukup laa bila ayah dapat melakukan ibadah dengan baik dan dapat kenikmatan haji mabrur. Tapi...biasalah, kan. Ingatan serta kasih sayang tu tak dapat menghalang dari membeli sesuatu sebagai cenderahati.

Aku kata kat ayah..esok2 aje laa bukak beg tu. Tapi ayah seronok nampaknya nak bukak masa tu jugak...aku layankan, hihi..
Jubah utk along, angah dan akiss...ayah dh belikan ikut saiz dorang (ayah agak2 aje sebab kitorang mmg takde pesan pun belikan apa2). Utk aku ngan abang...ayah soh pilih laa nak yg mana. Aku pilih utk abang aje. Aku tak amek pun jubah utk aku. Sebab aku ni badan bukan saiz standard. Tinggi macam kanak2, badan pulak saiz XL....huhu. Kalo amek jugak jubah saiz XL...nak kena alter labuh pulak. Takde ler aku amek pun.
Selain tu...aku pilihkan jugak utk Fadel dan Dayah. Ayah yg suruh, ye...ngee. Main agak aje laa saiz dorang ni. Utk Deia tecit tu pun ada atuk belikan, hehe.
Aku jugak tolong pilih jubah utk besan2 ayah. Jubahnya mmg macam2 corak tapi nak bagi orang kena tengok saiznya jugak, kan.. Jadi, maaf laa ye..kalo ada yg terkecik atau yg terbesar.

Alhamdulillah, ayah takde laa beli barang2 yg bukan2 kat sana. Ayah beli jubah, perfume, tasbih, kopiah, batu cincin...camtu aje laa. Ikut kemampuan aje. Cenderahati utk mereka2 yg datang menziarahi ayah lepas balik dari sana, kan. Menggembirakan hati orang...kita pun rasa bahagia, kan..

Ayah citer....ayah beli barang2 ni kebanyakannya masa dh kat Madinah. Lagipun masa tu dh abes ibadah Haji. Takde laa terganggu masa dan niat. Ayah pulak buat Haji Ifrad...yang paling berat. Selagi tak selesai...selagi tu kena jaga segala larangannya.

**Dah jadi E-diari lak blog aku ni, kihkih...

Nota ALONA:-
~Alhamdulillah, segala urusan dipermudahkan. Syukur di atas limpah rezekiMu....

1 comment:

Nad MamaZN said...

alhamdulillah..seronok baca :)