Monday, August 1, 2011

Jumaat di Pengkalan Hulu

29hb Julai 2011
Seawal 6.05pg kitorang 4 beranak dh keluar dari umah nk ke Pengkalan Hulu. Abg mmg amek cuti hari ni. Semuanya kerana ingin menghadiri majlis anugerah di MRSM Pengkalan Hulu.

Target kitorang mula2 sampai kat sana...sudah tentulah nk pekena roti arab kat pekan Pengkalan Hulu. Gerai yg terletak di depan stesen Petronas ni mmg menjadi tumpuan. Masa kitorang sampai tu..gerainya baru aje dibukak tetapi sudah bersedia utk mengambil oder pelanggan.
Oder 5 biji aje wlpn sebenarnya nk oder 2 bijik sorang, hehe..(maklum lah...bkn selalu kitorang sampai sini waktu pagi) Bkn pe...nk dok dlm dewan kang kena ler selesa. Risau tetiba perut meragam kalo isi penoh. Isi ala kadar aje lah, ye..

Roti arab ni bkn jenis separuh siap yg dijual kat kedai2 tu kemudian dipanaskan utk dicicah ngan kuah kari atau kuah2 yg lain. Tetapi mmg roti yg dibuat sendiri oleh tuan gerai...
Nampak aje kembong roti ni tp kalo dh disiat2...kosong aje kat dlm, huhu..
Wlpn ada kuah kari daging...tp roti arab ni..ngan kuah sambal sardin gak yg masyukkk!!!

Angah dan akiss..ni lah kali pertama makan kat sini. Sebabnya, masa kitorang dtg amek along balik hujung tahun lepas & singgah sarapan pagi kat situ...dorang tak ikut kerana bersekolah.

Kali ni kitorang bawak gak angah ngan akiss. Tuang ler skolah hari tu. Tp aku dh mesej cikgu mengatakan dorang tak ke sekolah. Isnin tempohari aku dh siap surat utk angah dan akiss bg kat cikgu.

Sampai maktab...kitorang disambut oleh petugas2 yg dikendalikan oleh pelajar2 jgk. Alhamdulillah, kitorang bajet masa dgn betul. Dh daftar kedatangan ibubapa...kitorang masuk dewan. Masih ada kerusi yg boleh aku, abg, angah dan akiss dok sederet wlpn dh hampir penoh tempat duduk kat dlm dewan tu. Mana yg lambat lagi dari kitorang...dorang terpaksa ler dok berasingan sbb kerusi rongak (kosong) satu sini....satu kat situ..satu kat sinun...

Kat dlm tu tertanya2 gak along dok tang mana. Tapi takde ler pulak beriya mata nk fokus zoom in..zoom out cari kelibat anak sulung aku tu, kan...heheh.

Perasmi majlis dh sampai...kena nyanyi lagu Negaraku. Perasmi yg merupakan Pengarah Pendidikan Menengah MARA telah memberi ucapan yg semuanya aku persetujui. Bg aku...ucapan dan apa yg diperkatakan oleh beliau..bkn saja baik utk pelajar2 di situ tetapi utk Angah dan Akiss jgk.

Sampai masa..pelajar2 yg menerima Anugerah Pengetua pun naik ler mengambil sijil dan plague. Alhamdulillah, along salah seorang dari mereka. Wlpn ni kali ke 5 berturut2 along mendapat sijil pengiktirafan tersebut tetapi kali ni pointer along ngam2 aje, hmm..
**Alg kata ada lg satu nk dikira ni...tp tak tau lah nanti mcm mana sbb yg ni pun dh ngam2 jer.


Berdiri sebelah PPM Mara dlm gambar di atas adalah Pengetua MRSMPH yg baru bertukar. Baru tak baru gak laa...sempat laa miting bersama muafakat PIBG hujung bulan Mei hari tu.
Along citer..Pengetua ni mmg best. Selalu turun padang tgk pelajar2 sedang prep dan seorang yg mengambil berat.

**Anugerah Pengetua ni diberi utk pelajar yg mendapat pointer 3.5 ke atas utk setiap exam..
Dpt gak ler amek gambar along yg rupa2nya dok di sebelah depan tu aje. Tahu pun lepas dorang nk keluar dewan utk penerimaan sijil.
Nk snap gambar ni pun jenoh. Soh angah panggil along..angah tak mahu. Soh Akiss...pun sama. Masing2 mcm takde idong. Last2...aku yg ada hidong ni jgk gi bangun cuit along soh pandang belakang pasal abah dia nk amek gambar, huhu.

Dh abes majlis...gi amek makanan guna kupon. Dpt ler 2 bekas nasik. Aku pun tak tau laa nasik apa...lauk apa. Psl aku mmg tak bukak langsung pun. Angah je yg makan tak menyempat2 kat Pekan Baling masa aku dok membelek brg2 kat dlm sebuah kedai kat sana tu, hmm..

Angah sempat berposing sementara tunggu along nk keluar dari dewan dan aku pulak gi tandas masa tu, hehe..

Along masih tak keluar. Tengah dok tunggu cikgu dorang beri pengumuman kat dlm dewan tu..aku ternampak ler satu wajah yg pernah aku tgk kat tv, hehe. Masih belom popular tp sape yg ikut rancangan Pentas Kilauan Emas kat Astro Prima hari Jumaat Malam...mesti ler leh cam ngan wajah tersebut.

Mula2 aku ckp kat Angah. Aku dh nk gi tegur. Tp Angah tak bagi. Dia kata...nanti takut aku tersalah orang, kahhhh. Pastu, aku ckp kat abg. Abg kata...abg pun dh terperasan ngan kelibat wajah itu, hihi.

Masa angah gi tunggu along kat depan dewan...aku pun gi lah tegur..Azhar Sharif salah sorang finalis Pentas Kilauan Emas tu. Mmg malam tu adalah siaran final yg telah dirakamkan tapi abg Azhar Sharif dan isterinya ckp...dorang dh sign kontrak utk tidak menghebah2kan resultnya selagi belum disiarkan.
Anaknya pun bersekolah kat situ, form 5..anak yg bongsu.

Malam tu aku tak sempat tgk persembahan final kat tv. Tapi sempat laa tgk resultnya aje, hehe. Azhar Shariff ni dpt tempat ke 3 dan anugerah khas ketrampilan ke...persembahan terbaik ke..ntah ler..tak pasti..
Juaranya...Ali Norpiah...org koi...hehe..

Malam tu sebenarnya..selepas hantar angah ngan akiss gi kelas taekwando..kitorang bawak along gi The Store Kamunting..nak belikan baju raya dia. Belikan baju dia awal tu bkn pe...kan along tu dok hostel. 26hb Ogos baru leh balik utk berpuasa kat umah dan sekaligus menyambut Aidilfitri. Dh terhad sgt masa tu nanti. Aku ngan nk wat biskut raya lagi, kan...
Angah ngan akiss takpe tu takpe..dorang mmg dok kat umah. Bila2 pun leh kuar gi beli baju raya.
Susah jgk nk beli baju utk kaum lelaki ni...jenoh memilih. Bukan cerewet tapi coraknya samaaaa aje. Mcm yg dh ada. Kalo ada yg berkenan lak...adeiii...di luar bajet kitorang lak, mm..

1 comment:

el said...

wahhh tahniah..5x tuh pandainya