Tuesday, April 3, 2012

Jeli kelapa

Ya beda bedu....akhirnya berjaya gak aku buat jeli kelapa ni malam td dan berjaya dibedal oleh aku masa sahur pagi td, hehe..

Tp jgn laa percaya yg aku ni terer sgt buat jeli ni, hehe. Seperti yg diketahui skang ni dh ada dijual siap serbuk jeli di dalam kotak keluaran bumiputera yg aku beli di kiosk Agro Bazaar.

Sebenarnya, dh lama dh aku beli tp tak berbuat2 psl pe??
Masa aku beli tu...aku ingatkan jeli ni terus ada perisa kelapa. Rupa2nya bila dh balik umah baru ler terbaca cara2 membuatnya kat belakang kotak tu. Diperlukan air kelapa muda hampir 2 liter iaitu 1800ml air kelapa. Aduhaii..leceh betul ler nk gi beli air kelapa muda ni. Maka tertangguh ler beberapa kali nk buat jeli kelapa ni.

Akhirnya...masa aku balik Bentong baru2 ni...Fadel gi petik lak buah kelapa pandan kat depan umah mak/ayah tu. Dia petik pun byk pulak tu!!!...
Uishh..aku pun terus ler mintak dia simpan 2-3 bijik utk tujuan wat jeli ni ler, hehe.

Petang semalam...abg tolong kopek buah kelapa pandan ni. Airnya ngam2 dpt 2liter utk 3 bijik buah kelapa muda yg kitorang bawak balik dari Bentong tu, ahaha..

Malam tu jgk ler aku wat jeli ni. Senang aje. Didih air 10cwn, masukkan serbuk jeli kelapa keluaran bumiputera ni, 3 helai daun pandan. Dh ok..padamkan api. Masukkan ler air kelapa 1800ml bersamaan 10cwn ni. Pastu, leh ler tuangkan kat dlm cawan2 utk dibekukan, yeargh!! senang betoi.

Menunggu utk dingap!!! Yg pasti, berbuka pose nanti mesti aku pulun satu, heheh..
Utk satu kotak serbuk jeli tu...leh dpt 20 bijik cawan jeli kelapa. Fuh, leh beli lagi lepas ni psl aku mmg suka sgt ngan jeli kelapa.
Kalo beli siap kat pasar malam tu harganya RM2-3 utk satu bekas microwave kecik tu. Kalo besar cawan yg aku wat ni RM1-1.50 satu, huh!!
Buat sendiri...puas makan!!! lagi gemok ler aku...ahahaa...

Sekian..

8 comments:

wantie said...

tu dia.. best nya. T memang suka ngan jelly kelapa ni. tapi nak pantang sat tak mo makan. Pas ni leh la buat mcm akak ni.

Tak yah dok beli dah. hahaha.. kalau semua pakat dok buat sendiri alamatnya tukang juai tu tutup kedai la.ngeee

POSH76 said...

mmg puas kalu DIY.....leh makan bnyk2

Kamsiah said...

sama la...kita pun buat sendiri...suka letak isi kelapa byk2...

ieda said...

uishhh sejuk2 sedap nie kak ;)

atty's said...

jelly kelapa memang sedap..

ekin tu anak buah aty..hihihiii.
anak kepada akak aty..tp ktaorg berlainan ibu..kiranya sepupu akak lah..tu muka serupa..adikbadik kiranya.. :)

etuza said...

asalam..
suatu masa lalu, hilang link time kemas2kan rumah maya.rasa happy masih ada blog saya kat rumah maya anda.
ok dah linkkan kembali ..baru jumpa jejak ini.

J@J@ / Bini The Rock said...

woww!! berbuka puasa dgn jelly kelapa...??

nyaman nyerrr....nak sikit!

DeLLas said...

waaaaaa org yg amik klapa x mrasa pong!