Saturday, April 7, 2012

Bangunan2 di Putrajaya....

Sape dh gi Putrajaya...angkat tangan!! hehe...
Rasanya ramai dh penah gi, kan?? sama ada gi jenjalan, gi karnival ataupun gi berurusan kat sana, ataupun gi shopping kat Alamanda??

Sape dh gi ronda2 abes Putrajaya???
Rasanya yg ni ramai lg yg tak ronda2 abes, kan?? hihi..
Aku pun sebenarnya takde ler ronda abes sgt...tp jenoh gak ler adik aku bawak ronda2...segala2 precinct dh gi jelajah, hehe. Termasuk ler ke Alamanda tapi cuma lalu aje...psl nk tgk mcm mana ler bangunan Alamanda tu, ye???...hihi.

Kat entry ni aku taruk antara2 bangunan2 pejabat kerajaan yg ada kat sekitar Putrajaya. Walaupun tak dapat semua tp ok lah mana2 yg ada tu, kan. Sebab byk sangat. Tak larat ler pulak nk berhenti...kejap2 nak berhenti utk amek gambo2 bangunan yg cantek2 kat sana.
Patut laa pembangkang parlimen bercita2 sgt nk rampas Putrajaya tu...huhu..

Menara Keusahawanan...aku pun tak pasti ler menara ni di bawah kementerian apa...kementerian kewangan kot?? ngee..kalo salah, jgn mare ye staff2 yg keje kat sini, hihi..
Istana Kehakiman...mm..
Alahh...ni tempat biasa lah ni...
Tu bangunan utk mereka yg namanya bakal diisytihar & disenaraikan muflis, hehe..Ada ler sorang client yg penah gunakan perkhidmatan Inaldafoto berkhidmat kat dlm bangunan ni, ngee..
Ni bangunan apa ntah, tak ingat dh...Nk ikutkan masa lalu kawasan tu mesti baca itu bangunan apa, ini bangunan apa dan mulut akan kata..."oo, ini bangunan dia....oo..inilah bangunannya..."
Mcm2 jenis design bangunan ni. Berapa ramai arkitek ler agaknya yg mencipta rekabentuk utk kesemua bangunan kerajaan kat Putrajaya ni??
Pintu gerbang ke hape ntah fungsi bangunan ni. Yg pasti kat belakang dia tu ada satu jambatan yg menghubungkan antara satu blok ngan blok bangunan yg lain. Mgkn jambatan tu merupakan pejabat jgk, kot, ngee. Berdekatan ngan Masjid Besi...
Wisma Tani...utk petani2...hihi...di bawah kementerian pertanian ler kot, ek??
Haa, ni nampak jelas sket. Td dilindung oleh satu bangunan lain. Bangunan apa ntah, tak sempat nk snap sebijik, pun, hehe..Sekali pandang gambar ni mcm dlm illustrasi utk iklan jer. Rupa2nya gambar betul2, ye...hehe..
Masjid Besi...
Ni?? ntah ler..nk tau kena ler gi Putrajaya tgk sendiri, hehe..
PICC...
Menara KBS...kementerian belia dan sukan. Abg ada ler kawan yg keje kat sini..
Ok lah..abes entry pasal bangunan2 di Putrajaya. Sebenarnya byk lagi bangunan yg cantik2 tp mmg tak sempat ler nk amek semua, byk sangat dan hari pun jap hujan lebat, jap renyai2...
 
Apa2 pun...mmg kagum ler ngan pemandangan di Putrajaya. Nampak mcm bersihhhh aje. Tak rasa ia berada di dalam Malaysia pun. Tp aku tak tau ler pulak kalo hari2 bekerja camne keadaannya, hehe..psl pengalaman aku pegi ni ketika org tak keje, kan.
Tp dlm banyak2 bangunan kerajaan...bangunan kementerian pelajaran ler yg biasa2 aje. Wlpn byk blok2 bangunannya tp tak menarik...hehe..Mgkn ia adalah antara bangunan terawal yg dibina ketika pembukaan Putrajaya.

Sekian, terima kasih..

3 comments:

wantie said...

wah.. akak betul betul melancung ni. semua bangunan akak lewati.

baguih gak ni, leh cuci mata. kalau t pi sini pun bukannya nak belek belek bangunan kat situ. ngeee

wantie said...

thanks kak remind t ttg profile tu. memeng dok ingat nak ubah pun. tapi tak sempat sempat.

mesti ramai yg perasan ttg profile tu. cuma akak je yg tegoq. thank yer. nanti T ubah.

mamawana said...

Lovely Putrajaya....