Tuesday, April 24, 2012

Jeruk Akiss

Minggu lepas anak aku ni belajar wat jeruk dlm subjek Sains kat sekolah dia. Pastu, bila jeruk dh menjeruk dan boleh dimakan...akiss pun bawak ler sket balik umah nk bagi aku rasa ler konon2nya, hehe.
Pastu, aku ni teragak2 ler nk makan kan...maklum ler...pojek ni bkn dia aje sorang yg buat...tetapi berkumpulan. Keje budak2 ni bkn leh caya sgt, hihi.
Tp sebelum tu dia cerita laa yg cikgu dia pun bg komen yg jeruk dari kumpulan dorang sedap, kehkeh..kira ok laa tu, kan..mesti cikgu pun pantau tahap kebersihan. Kawan2 lain yg rasa pun kata sedap.
Oleh sebab itu lah dia pun bawak laa balik sket utk bg ibu dia ni rasa. Maklum ler...ibu dia ni mmg suka ler jeruk2 ni, kan..
Bila dia dh citer mcm tu...aku pun rasa ler sepotong. Mmm, mmg sedap laa. OTW nk balik umah tu...terus ler cari kedai buah yg jual pelam teloq..tp takde lah pulak!! Selalunya mcm tu lah, kalo cari susah sgt nk jumpa. Kalo tak cari tu...berlambak nampak org jual, huh!!

Aku pun gi ler pasar malam malam tu nk cari buah pelam. Nasib ler jumpa, melambak pulak org jual. Aku pun beli ler 2 kilo dari 2 jenis mempelam muda. RM3 sekilo.
Balik tu jgk terus kitorang jalankan projek nk menjeruk ni, hehe..

Akiss semangat memotong buah pelam..
Sj tak buang kulit sbb kitorang suka jeruk yg berkulit, hehe..

Aku pun tolong gak ler memotong buah ni sebab nk bg cepat abes. Bosan malam2 dok dapur, kan..
Tapi tu lah...aku ni kalo buat keje cenggini mesti ler ada keje sampingan iaitu makan buah pelam ni ngan kicap, kehkeh..
Potong aje lah mcm mana pun....
Mula2 akiss taburkan garam dulu dan simpan semalaman.
Keesokkannya, lepas balik sekolah...akiss pun sambung buat projek menjeruk ni. Bekas pelam yg ditabur garam tu dh berair. Mmg macam tu akiss kata, hihi. Iyelah, itu yg dia belajar kat sekolah...(Nak ikutkan kalo ikut cara mak aku buat jeruk....lain sket)
Kendian, dia tos air garam tu terlebih dulu sebelum melakukan langkah selanjutnya....
Buah pelam yg telah ditos air garam tetapi belum dibuat langkah2 akhir sebelum leh ngap!!!...
Gambar jeruk yg dh siap takde...sebab dh abes. Sgt laku...ramai yg suka makan termasuklah Akem, kakak Yui.....hehe....Yg lain2 tak sempat nk rasa psl dh abes.
Sampaikan kena beli lg sekilo buah pelam teloq utk buat lagi atas permintaan, kuikui.. Punn, dh abes dh jeruk batch ke 2 ni...ish..ish...dasyat2.
Kena beli lagi pelam muda cenggini (utk batch 3, hehe)..selagi tak jemu, hahaha..Tambah2 pulak, skang ni tgh musim pelam muda, uiyoo...

Sekian...

9 comments:

izyantyPersonalTaste said...

langkah akhir buat apa...lepas toskan garam buat apa lg, xleh terus makan lg ka?

Rinna said...

Waah sedapnyaa.. jeruk..nyum2.. Laa.. mana resipi seterusnyaa.. hehehe.. :)

atty's said...

ni yg terliur nak makan jeruk pelam nie..tp kalu buat sendiri lagi sedap

wantie said...

pelam tu ranggup rangup lagi tak bila jadi jeruk?

tetiba rasa tingin nak makan jeruk. tapi kan... tapi kan... tak leh makan agi.

sian Aleesya pulak. dia kan nyusu badan. kena la makan makanan berkhasiat

DaiADellas said...

kecoq ayaq liuq..huhuu

boleh nk kirim 1 taperwer?? boleh gi tepeng jln2 amek jeruk!! hehehe

Kamsiah said...

tu dia aih...meleleh air liur nengoknya..
akak suka mkn dgn serbua asam

POSH76 said...

sedapnyer kecur air liur...mana nak cari ni!!

ieda said...

wah2 akk dah buat kan saya kecur liuq kak huuhuh

DeLLas said...

fuhhhh.. kenapa tetiba idung bau jeruk ni? hahahaha