Monday, April 2, 2012

Anak Chichi.....

24 Mac 2012
Sabtu

Pagi tu dh nampak Chichi yg bunting sedang menunggu hari tu serba tak kena..sket2 nk masuk umah. Bila dia masuk...kitorang halau keluar. Bkn pe, dh tau dia tgh cari port nk beranak ler tu, huh!!
Ada sekali pagi tu...dia pecut lari masuk terus jer masuk dlm lemari baju aku, geram tul!! Kena heret angkat dia bawak keluar. Kitorang dh sediakan kotak dh kat luar tu utk dia nk beranak...sebok nk masuk umah gak. Aku pun nk beranak masuk wad kelas 2 aje...dia bkn main nk beranak kat kelas 1, grrr!!

Pg tu...aku kuar utk urus mcm2 urusan termasuk amek angah kat sekolah kul 10pg...Balik umah dh tengahari..Angah ngan akiss sebok gi cari Chichi...kot2 dia dh beranak.

Rupa2nya dia beranak kat luar dapur tepi rak sabun pakaian tu. Masa tu anak dia baru sekor...aku rasa baru jer terberanak tu sebab uri pun ada lagi...dia tak makan lagi uri dia tu. (Ibu kucing kalo beranak mmg makan uri dia...itu adalah ubat dia..jgn hairan pulak, ye!! ngee. Tp geli ler kalo tgk psl ibu kucing makan uri dia tu ngan lahap betul!! eii)

Alih dia masuk dlm kotak....dia takmo..dia sebok gigit leher anak dia nk keluar dari situ, hish!! tu kalo dibiarkan tu ntah ke mana ler dia bawak anak dia. Silap2 hari bulan...kalo tak chichi curi2 bawak masuk kat lemari baju kitorang....mgkn dimakan dek bapak kucing si sarip dol kucing jalanan tu... Degil Chichi ni!!

Last2, kitorang bg dia masuk dlm kandang Nami & Togey yg mmg dilepaskan di waktu pagi sampai petang. Kat dalam tu laa Chichi beranak yg ke 2 dan ke 3.

Letih laa tu...letih dan lega, huhu. Anak2 pulak dok nyusu ler tak abes2, mm..
Ni ler rupa anak2 Chichi beberapa jam dilahirkan. Bulu lebih kurang Chichi gak. Tp tak tau ler bapak budak2 ni yg mana. Si sarip dol ke....ataupun si Mow kucing jantan kak ani tu sbb sarip dol ngan si Mow tu sama jer kalernya. Putih dan tompok2 kuning cekelet...hmm

02 April 2012
Isnin..

Lambat jgk anak2 kucing ni bukak mata. Jumaat pg 30/03 tu...si sulung dh bukak mata sket. Balik dari Bentong semalam baru nampak ketiga-tiganya dh celik matanya.
Abg kata...mgkn kelahiran dia terawal sket dari yg sepatutnya. Kalo ikutkan si Nobi dulu...sehari dua jer anak2 dia dh celik mata dan saiznya pun besar sket dari anak2 Chichi ni. 
Dh bolat2 anak Chichi ni..asek isap susu mak dia aje. Mak dia yg dh kuruih kering!!
Kecik2 ni nampak comel ler, hehe. Tp dh besar2 sok tak tau ler kepala jenis bolat ke jenis manjang mcm Chichi.
Ish..ish...booolat betul!!!
Anak2 kucing ni Angah, akiss dh bagi nama dh. Cuma sekor lagi tunggu along yg bagi. Tp tu pun tak tau ler ketiga2nya nanti kitorang bela ke hape, huhu..

Menguit2 aje dlm bekas tu.
Bila Chichi dh beranak ni...kena laa bukak balik kandang kecik lama tu..utk dia berpantang, hehe. Kandang 2 tingkat tu takleh kacau...utk Nami dan Togey.

Nota Alona:-
-Meleleh airmata bila tgk blog Dayah ngan Fadel dok citer sedih2 kehilangan anak kucing kesayangan dorang si Ai. Ok, kat sini aku nk cover kesedihan tu citer kehadiran baby2 Chichi pulak, hehe.. 
-Sedang menghabeskan puasa nazar hari ni. Lg 3 hari puasa nazar ni aku kena tunaikan. InsyaAllah, esok sampai Khamis.

5 comments:

POSH76 said...

cumilnyer kittens!!

PuanEma said...

alor.. tomeynyer ank2 chichi.. putih gebus... tapi ema lak xminat bela kucing.. dulu pernah bela.. tapi mls nk salin pasir.. hehehe.. busuk dear.. (pemalas)

Kamsiah said...

tecit tonet tomey hehe...semuanya berbulu putih ya...

wantie said...

so cute. kalau dapat kat Aleesya ni dia ramas ramas anak kucing tu. memang T avoid dia dok dekat ngan kucing. hehehe...

masa T lahirkan Aleesya, Amirul siap dok tanya, nape adik dia dah boleh bukak mata.

hahaha.. ingat anak kucing ke kena tunggu seminggu baru leh bukak mata. lawak siut dak amirul tu.

J@J@ / Bini The Rock said...

ada orang buang anak kucing depan rumah saya...agghh!!

warnanya pun putih..ada tompok2 kat kaki. hehe!