Tuesday, April 3, 2012

Ke Raub pulak..

Lepas jer Botak dh balik...kitorang gi Raub.
Mula2 ke Darul Syifa'....Dh lama nk gi sini tp disebabkan baru2 ni ada sorang kawan aku telah memberitahu sesuatu yg misteri...tu yg aku kena gi jgk. Bkn takde kat Kamunting ni...tp disebabkan bkn aku yg nk wat rawatan tu...maka lebih senang mencuba rawatan alternatif ni cawangannya di Raub sebab berhampiran ngan Bentong.
***Bentong ni ntah apa2...nama aje kawasan majlis perbandaran tp byk mende yg takde. Kalah ngan Raub yg masih berstatus majlis daerah tu...kat sana serbi-serbi dh ada.
Tengah tunggu ustaz datang..
Dah abes buat rawatan...kitorang balik ke Bentong semula. Fadel & Dayah dh sampai dari KL. Fadel tgh memetik buah kelapa ngan menggunakan tangga. Aku mintak fadel simpankan 2-3 bijik utk dibawak balik ke Taiping, hehe.

Petang tu jgk...kitorang naik satu avanza...ke Raub lagi. Kali ni ke umah abg Atan...anak maklong Siah. Tak sangka2...rupa2nya Abg Peli ada kat sana jgk bawak maklong siah tgk cucu2 dia. Cu Sa'diah pun ada sama, hehe.

Kat sana...Cu asek2 ler ckp aku dh gemok dari dia, hihi. Takpe lah...sebab mmg aku rasa yg aku ni dh gemok pun, kan..Aku sejak dh rasa tua ni (hehe..) kalo org tegur aku tak terus melenting. Aku selalu guna sukat timbang dulu. Cermin2 diri ni, pikir...kalo mmg betul apa yg dikatakan tu...aku ok jer dan terus mengaku. Kalo sebaliknya pun....aku mengaku jgk. Senang citer. Citer tu akan abes kat situ aje. Kalo hal remeh-temeh cenggini...wat pe lah nk pjg2 hal sehinggakan terkadang leh bersengketa dan sakit-menyakiti org lain dan diri sendiri, kan. Lebih baik wat dono aje. Dalam hal lain pun mcm tu jgk ler.
Kalo ada tak puas hati tu...baiklah bersemuka dan berbincang ngan baik. Bkn pe, kalo aku lah kan...selagi masalah tak selesai selagi tu dok pikir. Tp kalo masalah tu tak mengganggu kehidupan kita..tak mengapalah jugak.

Ok..berbalik pd citer kitorang gi umah abg Atan tu...mmg riuh-rendah ler umah tu ngan budak2 yg bermain beskal dlm umah, yg mana bersembang...dok bersembang, yg mana memasak kat dapur tu...dengarlah dari depan bunyi menumbuk itu ini, menumis dan mcm2 lah, kan..

Di samping tu..mcm2 citer misteri lah yg kuar. Kawasan umah tu sebelah jer ngan 7 buah kubur lama terbiar termasuk kubur anak kecil yg dikatakan milik keluarga diraja.
Pastu, keluarlah citer psl batu petir dan mcm2lah, huhu.

Pastu, acara makan2. Wlpn lauk kampung yg sempoi tp sedaplah. Maklumlah, chef malam tu adalah Cu Sa'diah yg mmg pakar dlm bab memasak ni. Ada ikan kering, ada kacang botor goreng, telur dadar, ikan lampam goreng, gulai tempoyak ikan lampam dan spesel skali sambal itam, pergh!! aku mmg suka tul makan sambal itam ni wlpn tak penah pun buat sendiri lagi, hehe. 
Makan beralaskan saprah pakai buang...sgt menyenangkan, hehe...
Makan mmg berselera jer...tambah2 anak ina tu suka nar makan sambal itam, hahaha..Sampaikan aku leh dpt sambal itam tu masa balik sebab anak ina tu suka sgt ngan sambal itam, huhu...
Jgn lah salah sangka lak...anak ina tu merujuk pd Angah ler. Dh abg Peli tak tau nk panggil angah tu apa..jd dia ckp angah tu anak ina jer lah, hehe..

Sebuah tempurung kelapa yg comel...mcm muka kelawar katanya, hehe..
Kul 10 lebih kitorang pun berangkat pulang ke Bentong semula.

Sekian citer utk hari ini...timakasih.

3 comments:

wantie said...

hehehe... citer ttg kubur kubur semua leh keluar ye kak.

hahaha.. :" jgn di biarkan hidup anda di selubungi.. Kuburrrrrrrr, upsss.. misteri.... hehehehe"

J@J@ / Bini The Rock said...

'sambal itam' tu sambal apa ye kak??
adakah sama dgn sambal goreng itam/sambal goreng jawa yg femes amos di johor nih?

DeLLas said...

sedapnya sambal itam.. fuh!