Wednesday, April 11, 2012

Gempa bumi

Gempa Bumi 11/4/2012

Terkejut aku tgk status kengkawan kat fesbuk ptg td dok citer dorang rasa gegaran gempa. TV, cermin dinding, tingkap umah bergoyang2, bergegar.
Yg dok Penang, Lumut, Sg. Petani tu kot laa...jaoh dari umah aku...tp yg dok kat Taiping ni (Simpang, Changkat Jering, Taman Bukit Jana, Kg. Jana, Semanggol) terasa jgk..rasa umah bergegar2, pening...tp aku, somi dan anak2 termasuk anak sedara aku si Akem tu takde rasa apa2 pun. Camno ni??
Dok havoc citer pasal gegaran kuat 8.9skala richter....anak jiran sebelah umah aku pun apdet status fb dia pun dok umah tu terasa gegaran...camno kitorang tak terasa??
Kawan kitorang dok Kamunting ni ketika kejadian tengah tido pun leh terjaga akibat gegaran tersebut. Takkan ler kitorang tak perasan lgsung. Org terasa goyang2, tingkap gegar2, umah terasa bergegar...tp kitorang tak terasa mcm tu. Mcm biasa aje...ntah laa, bukan rezeki kitorang laa nk melalui pengalaman gegar tu kali ni.

Tp kejadian gempa di Acheh beberapa tahun dulu sehingga menyebabkan tsunami teruk tu...kitorang ada gak laa terasa goyang2nya wlpn tak nampak tv atau barang2 kat umah ni bergegar jgk ke hape...tp kali ni mmg tak terasa pun.



Nota:-
-Kali ni pun sekali lagi gempa bumi kuat telah berlaku di Acheh, Indonesia..
-Dikatakan jika berlaku tsunami akibat kesan gegaran gempa bumi petang td...dijangka akan sampai ke Georgetown pd pukul 9.11 malam dan sampai ke Port Dickson jam 2.10pg.
-Dikatakan...tsunami 800km/j bakal menuju ke Malaysia...

No comments: