Sunday, April 1, 2012

Balik Bentong..

30 Mac 2012
Sabtu

Jumaat malam ri tu...kitorang balik Bentong. Tetiba rasa perlu balik ke sana...
Dari Taiping dekat kul 9 mlm. Sampai Bentong sebelum 1.30pg setelah berhenti rehat seketika di R&R Tapah.

31 Mac 2012
Sabtu

Pagi Sabtu, mak ajak sarapan pg kat kedai Bakar.
Kebetulan pulak masa kitorang balik minggu ni tengahari tu Pak Imam TDD ada wat kenduri menyambut menantu. Maka, tengahari tu mak pun ajak kitorang g sebab mak kata pak imam dh ckp mcm tu kat mak dan ayah. Kalo anak2, menantu, cucu balik...bawak dorang sekali....heheh..
Kat sini..semua kawan2 mak...mak tegur, hehe. Siap perkenalkan aku, menantu, cucu no. 2, cucu no. 3....cucu sulung duduk asrama, hehe..Yelah, aku ni dok jaoh. Kalo balik pun kalo tak dok terperuk dlm umah...mesti gi kuar jenjalan, hehe. Mana ler kawan2 mak nk kenal. Kalo ada majlis2 cenggini ler baru jumpa dorang2 ni...
Aku ngan ayah...ayah makan lambat sket sebab sebelum tu gi berborak ngan kengkawannya dulu, mm..
Berborak psl pe ntah...
Masih dok situ lagi...teman ayah makan, hehe.
Opps, ayah dh ada kawan kat sebelah. Pakcik Zul...dok Chamang..keje Telekom. Dh lama tak tgk pakcik zul. Sekali jumpa aku pun dh tua...pakcik zul lg laa tua nya, hehe..
Mula berjalan kaki nk balik ke umah mak. Umah Pak Imam ni area lorong2 belakang dari umah mak/ayah aje..
Selain lauk-pauk yg dimasak secara gotong-royong...pak imam pun ada ler nempah ayam golek kat sorang peniaga ayam golek ni...jadinya, lauk ayam ri tu cuma ayam golek yg dh dipotong2 ni ler. Yg lain selain dari sayur nenas...semuanya lauk berasaskan daging sekor kerbau yg telah ditumbangkan sempena kenduri ni.

Kitorang tak tunggu pun pengantin...wlpn suka nk tgk pengantin, hehe. Bkn pe, kalo dh biasa kejenya ngambek gambo pengantin...rasa nk gi jgk tgk pengantin, hehe. Tp, ri tu dh bukan tanggungjawab kita...panas terik cuacanya, org pun ramai di kawasan sempit. Jd, baik ler balik umah jer...ngee. 
Menonggek gak ler nk balik umah ni kena mendaki sket, hehe..
Ait...dh tukar tudung?? hehe...tetiba ada tetamu datang umah ni..tak jumpa dh mana tudung cekelet yg aku pakai td..jd, nk cepat punya pasal main amek jer ler apa yg nampak dulu dek mata, huhu.
Balik umah ingat nk rehat2 jap sambil tunggu ayah...tp ada lak kawan lama aku ni mai umah nk jumpa. Tujuannya psl gathering aje tp maklum ler...dia pun sekampung dan kenal mak ngan ayah aku ni...mcm2 ler citer lain pun keluar, mm.

Nota Alona:-
~skang ni ikut tangan ler nk apdet yg mana dulu...Putrajaya pun terperam jap, huhu..
~timakasih kat abg sebab gambar2 ni semua dari kamera hp abg. Kalo tak...takde ler gambar utk citer ni, ye..hehe..
~TAKZIAH kepada Fadel & Dayah kerana anak kucing kesayangan mereka telah mati pd 30 April lalu. Pasti, dorang masih terasa-rasa kehadiran Ai dan masih menangisi kehilangan anak kucing comel tu. Aku tau kerana aku penah melalui pengalaman sebegitu.

2 comments:

Rinna said...

Seronok..dpt balik kampung jumpa ayah dan mak kan.. Iye seronok laa dia org jumpa Ina sekeluarga.. pas tuh dpt plak gi makan kenduri..kenyang pewut.. :)

CheNamNam said...

huhh jauh hoo nak balik bentongg...nie kira kampung sebelah akak lah kannn...

best tuh leh makan kenduri..sy macam dah lamer lak tak makan kenduriii..macam best pulak tgk gambar akak pergi kenduri tuh...ishh saper nak jemput sy pegi mkn kenduri nehh...:)