Monday, May 12, 2014

Hari lahir dan hari ibu...

11.05.2014
AHAD

Alhamdulillah, hari tu seperti dirancang...segalanya berjalan dengan sebaiknya.
Program makan2 di JS Muara Restoran Terapung di Kuala Gula telah menjadi kenyataan. Walaupun kitorang dok kat Kamunting aje...tp berapa kali bertangguh nak merasa ketam lembut yg popular sangat kat sini, kan.

Tapi disebabkan hari tu adalah hari kelahiran emak mentua dan bersempena pulak hari Ibu...rezeki tu ada utk kitorang semua.

Seawal kul 12 kitorang dh sampai...tetapi rupa2nya dh ramai jugak yg pelanggan lain pun dh sampai terlebih dulu. Restoran ni dibuka pukul 12.30 tengahari tetapi banyak meja sudah dipenuhi ngan pelanggan yg sabar menunggu. Kebanyakannya utk meraikan hari ibu sbb yg datang tu berkeluarga dan turut bersama adalah ibu2 yg berusia emas.

Kitorang seramai 14 orang semuanya telah memilih hidangan menu set istimewa iaitu set utk 10 orang makan bernilai RM200.00. Dalam set tu ada 2 ekor ikan saiz besar...iaitu seekor siakap seekor jenahak, sayur campur, ayam (boleh pilih apa jenis masakan...tp kitorang pilih ayam masak halia), ada tomyam campur, sotong, udang goreng tepung, ketam biasa kitorang tukar kepada ketam lembut, 2 jag air (boleh pilih air apa tapi kitorang tambah lagi satu jag air ais kosong), nasik 2 mangkuk (kitorang tambah lagi 2 mangkuk), tambah sambal belacan (mintak sendiri. Sepatutnya dimasukkan sekali dalam set menu) dan apa lagi ye...mm..tu aje laa kot??

Semua tu termasuk penambahan yg lain...RM239.00 utk 14 orang makan. Pembayaran ni kongsi adik beradik utk belanja mak dan abah makan2. Dh kolek awal2 dh sblm ke sini. Biar semua merasa belanja mak ngan abah makan pada hari istimewa sebegini.

Abah pun nampak hepi. Makan pun berselera bila suasana sebegini.
Alhamdulillah.
Ok...lauk semua dh sampai....kecoh jap mengambil lauk, hahaha. Perkara biasa laa tu. Masa oder lom sampai bising sembang2. Bila tengah makan semua diammmm, hihi..
Ada 2 jenis ikan yg dimasak sama jer. Ikan siakap dan ikan jenahak. Saiz pun sama. Dh tak tau mana satu jenahak mana satu siakap, hahaha..
Ni laa ketam lembut. Kitorang mintak digoreng tepung jer sbb takde kulit dh, kan...terus makan cenggitu aje cicah sos. Paling tidak pun mintak dorang masak pedas ketam lembut ni. Kalo masak berkuah tu...hancur jer sbb ketam ni mmg lembuttt sangat. Rugi laa sbb sekor ketam gini RM7 ye...
Udang goreng tepung, sotong masak apa tak ingat ler....dan sayur campur.
Sela hirup kuah tomyam....
Pemandangan dari atas restoran..
Kat sini ada 2 buah restoran yg menyediakan menu ketam lembut. Salah satunya restoran terapung ni laa. Cuma keistimewaan kat restoran ni sbb lantainya di atas permukaan air...dan terapung. Setiap kali bot lalu kat kuala ni...lantai pun akan bergoyang beralun. Seronok pulak rasa pengalaman mcm ni, hehe..
Bila dh abes makan....Baru tingat nak amek gambar...maklum perut dah kenyang, hehe...
Sela nak amek gambar pulak..tapi amek gambar sendiri ke...selfie tu?? meh kita tengok hasilnya.
Sela amek gambar dorang ni ler....hahaha..Muka puas hati dh kenyang setelah sabar menunggu hidangan.
Kitorang berdua jer ari tu. Anak2 tak balik..
Yui bergambar ngan Ain. Tengok suasana kat restoran ni....penoh kan meja2 dorang!!!
Ok...bergambar kat meja belah sini lak. Gambar ni baru ada aku sekali...
Dorang ni sempat bergambar masa kitorang tengah tunggu giliran nak membayar kat kaunter, ish..ish...
Sela sekeluarga jer sempat bergambar kat signboard restoran ni. Yg lain sebok nak buang ayo kecik sbb nak gi ngikut kitorang melawat akiss jap, huhu..
Makan kat sini...sedap laa. Masakan dia sesuai utk semua peringkat umur...tak pedas sangat...takde laa pulak tak rasa pedas langsung. Garam semua cukup laa...
Isi ikan siakap dorang pun rasa sedap.
Cuma hari tu pelanggan terlalu ramai sampaikan dorang tak cukup krew nak melayan permintaan pelanggan nak tambah nasik, itu gini semua. Kena bangun sendiri gi amek kalo nak cepat, huhu. Maklum ler...hari tu kan hari ibu. Ramai yg bawak mak dorang makan2 kat luar.

Dan masa kitorang tengah buat bayaran tu...dgr tokey tu ckp ngan pelanggan melalui panggilan telefon...tokey tu kata ketam lembut utk hari tu dh abes. Ish..ish..belum kul 2 petang lagi ketam tu dh abes wooo!!! Lain kali kalo nak gi lambat sket...kol ler utk booking ye. Kalo idak gi sana makan ketam biasa aje laa.
Tokey tu kata...setiap hari dorang ada stok ketam lembut tu cuma 20kg aje. Jadi, paham2 ler. Kalo gi hari biasa...mgkn ler kalo gi makan malam pun ada lagi menu ketam lembut tu. Tp kalo nak gi hari minggu atau cuti2 umum tu....sendiri mau ingat laa.

MELAWAT AKISS
Dari Kuala Gula...kitorang gi ke Nibong Tebal. Ada satu jalan baru yg leh tembus ke Teluk Medan utk ke Bagan Serai dan terus melalui jalan utama biasa utk ke Nibong Tebal. Kiranya jalan short cut ler ni. Elok jalannya.
Mula2 kitorang nak gi satu kereta aje. Tapi Sela kata...anas ok jer kalo gi sekali. Pastu, bila kak nor tengok anas pun gi...dia pun nak ikut jgk sbb dia tak nah sampai lagi ke maktab akiss ni. Maka hari tu 3 kereta sekali gi melawat akiss, hahaha.
Aku pun tak bagitau akiss pasal ni. Dia ingat ibu, abah ngan pah dan wan dia aje...tengok2 terkejut ramai mak sedara dan sepupu dia ikut sekali, kehkeh..
Mula2 ingat nak lepak kat cafe maktab jer...tp tutup pulak rupa2nya dorang tu.
Jadi kena laa bawak akiss outing utk lepak2 sambil minum2. Wlpn dh kenyang tp dahaga tu sudah semestinya laa, kan.
Kitorang bawak akiss outing pun bkn jauh sgt. Kat gerai ni aje. Satu kilometer pun tak sampai kot, hoho..
Ni budak ni tak makan lagi nak tunggu ibu ngan abah dia datang. Konon2 nak makan kat cafe. Last2 cafe tutup...kena ler bawak dia makan kat luar. Oder nasik ayam jer...senang.
Aku oder ABC aje..tapi ada yg lain oder laksa jugak, hahaha. Mula2 sorang jer oder. Tp bila rasa kuah laksa tu sedap...terus oder lagi 2 pinggan.
Dh selesai...aku ngan abang hantar akiss balik hostel dulu. Takkan ler semua kereta nak ikut masuk lagi sekali sbb cuma nak hantar akiss jer. Jadi, masa kitorang hantar akiss tu...yg lain dok lepak lagi laa kat gerai tadi.
Bergambar ngan akiss masyam...bukan selfie ni ye...somi aku tolong klik2 kan..
Haa, yg ni baru aku selfie..amek gambar sendiri iaitu perkara yg sangat sangat sangat sangat sangat jarang aku buat. Aku lebih suka orang yg tolong snapkan dari amek sendiri gambar sendiri, hahaha. Orang tu selalunya somi aku ler, kannn...
Dh amek mak, abah dan yg lelain ikut pulak singgah kat umah kak cik. Mak dh kol kak cik ckp nak singgah. Kat situ dihidang air kopi zhulian dan rempeyek.

OTW balik...dh masuk simpang kg. expo dah...tetiba dalam kereta mak mentua aku tu ajak gi makan apa2 dulu sebelum balik umah, haha. Mak ajak gi Restoran Haryati kat ngan econsave Kamunting tu. Pelik ler lagi 2 kereta tu bila kitorang ajak pusing semula, hahaha. Mmg kelakar betul masa tu. Mak kata...dh alang2 sambut hari jadi mak dan hari ibu...meh kita makan sampai petang.
Mi kari kak idah oder...
Kue teow sup Sela oder...
Sup tulang...aku ngan abang oder sorang satu..
Yang lain ada oder nasik goreng ikan masin, sup campur...apa lagi ntah tak perasan dh sebab meja panjang kan..14 orang, huhu. Alhamdulillah, mmg kenyang sendat sesendat2nya malam tu.

Makan petang ni...mak yg belanja pulak.
Terima kasih mak..Semoga beroleh kesihatan yg baik. Amin.

Nota ALONA:-
~Alhamdulillah...

4 comments:

ayu Ismail said...

Seronoknya..meriah ramai org meriah makan2...hehe

Nad MamaZN said...

akak pakai shawl ek? baru perasan hehe...slalu paki tudung awning :)
bestnya seharian makaaaannnn je hehe
makan ramai2 plak tu
murahnya kak makan 10org rm200
kami pi mkn sabtu lepas tgk menu set utk 10org harga rm300-600! terkejut! tp patut la pun sbb ada shark fin soup, abalon pastu tah apa tah lagi..

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

hai kak..
br nk dpt BW kt blog kak..

byk betui cerita ketinggalan...

kak dh pegi ye mkn kt kuala gula..zura pun penah mai sini gk

set mkn pon km amik yg rm200 tu..
tp sygnya tk dpt ketam lembut..sbb stok abis..nk pegi lagi satu ari nnti..inshaAllah...

Siti Fatimah said...

mang rezeki ni. meriahnya makanan...

akiss makin cantik le aunty tengok..