Wednesday, May 14, 2014

Kemas2 pakaian lama..

Dah lama aku cari tempat nak memberi baju2 kurung mak ni. Baju kurung mak mmg banyak sbb mak aku ni takde baju2 casual...
Ada yg dh pun diberi pd rumah orang2 tua, ada jgk diberi pada orang lain. Rumah sri kenangan takmo pakaian terpakai ni. Dorang kata...dorang dh ada yg sponsor pakaian baru kat penghuni2 di situ. JKM mmg terima tapi dh terlalu banyak. Aku tak mau pakaian mak ni tidak diendahkan. Aku nak ada orang yg pakai baju2 mak ni. Bila dorang pakai...menutup aurat...mak akan dapat kebaikannya juga di 'sana', InsyaAllah.

Alhamdulillah, hari tu aku terbaca status kak Jah (rakan yg tinggal di Taipnig yg aku kenal di fb)...memerlukan pakaian baru & terpakai, beras dan barang2 keperluan lain utk disalurkan kepada masyarakat Islam di Kemboja.
Ada satu kelab di Malaysia ni dengan kerjasama kelab belia kat Kemboja telah melakukan usaha amal ini. Barang2 ni akan dibawa ngan grup kenderaan pacuan 4 roda melalui jalan darat pada penghujung bulan Mei ini.

Selain baju kurung mak...aku jugak kemas2 abes pakaian2 lama aku, anak2 aku yg masih elok2 tapi dh tak boleh dipakai untuk disumbangkan pada usaha murni ni.
Selongkar punya selongkar almari tu...tu dia..banyak yg aku dpt. Semua masih elok lagi.
Pakaian akiss, along dan angah dorang dh lama ketepikan dan letak dlm plastik hitam tu tp aku peram dulu sebab jenoh cari orang yg betul2 memerlukan pakaian terpakai ni. Alhamdulillah, bila kak jah bgtau dia ngan team guru besar sebuah sekolah tu sedang kumpulkanp pakaian terpakai yg elok2 utk mereka yg memerlukan di Kemboja...maka inilah peluang yg aku tunggu2.

Bila letak dlm plastik hitam tu...nampak mcm tak kemas aje. Macam tak best aje, kan?? Jadi, aku mintak tolong abang bawak kotak2 besar yg ada kat stor ofisnya utk digunakan utk urusan ni. Kak jah kata terus jer taruk pita pelekat. 
Nampak kemas, sket kan. Dan takde ler nampak mcm sampah aje bila letak dlm plastik itam tu.
Hari yg dijanjikan...aku pun gi ler sekolah kat Pokok Assam tu utk serahkan mende2 ni. Punya laa berat. Nasib ada troli roda yg dibeli kat Langkawi beberapa tahun dulu. Guna tu aje. Tak larat nak angkat satu2 kotak. Berat wooo...tambah2 pulak yg ada banyak seluar jeans tu, huhu..

Aku pun selitkan beras 10kg sbb kak Jah kata dorang jugak memerlukan barang2 mentah cenggini utk mereka yg memerlukan di Kemboja tu nanti.

Semoga grup2 kenderaan pacuan 4 roda ni selamat pi ke sana utk hasrat murni sebegini dan selamat pulang semula ke Malaysia. Maklum ler...tengok berita...kat Siam tu negara dorang bergolak. Dorang ni pulak nak lalu jalan darat ke Kemboja. Mesti laa lalu Siam jgk, kan.

***Ada sorang member sekolah vokay aku tu nak gi kat sebuah perkampungan asli di kawasan pendalaman daerah Sg. Siput bulan Jun 2014 ni. Nak ke sana mmg kena guna pacuan 4 roda aje. Dia pun sedang mengumpulkan pakaian terpakai dan buku2 terpakai jugak utk disumbangkan pada penduduk orang asli di sana. Tapi tu laa...kawan aku tu dok KL...bila masa pulak ler kitorang nak jumpa utk aku bagi mende2 ni kat dia, kan.
Dia jugak akan ke Kemboja bulan Ogos 2014 ngan team yg sama utk tujuan yg sama. Sesapa kawan2 kat KL tu yg nak bagi pakaian terpakai yg elok2...leh ler serahkan kat kawan aku ni. Kalo ada yg berminat nak bagi...sila ler bgtau kat ruang komen tu, ye..

Nota ALONA:-
~Alhamdulillah....terima kasih pada yg berusaha utk perkara baik sebegini.

5 comments:

Nad MamaZN said...

akak.cer tanyakan kt kawan akak tu..brg mainan dia terima tak? klu ada saya nk kemas ni..esok akak inform ek

CT Humairah said...

saya pun ada banyak jugak baju terpakai yang nak derma.. daripada tersimpan je buat penuh almari..

tifaanvar said...

saya baru minggu lps kemas baju ank2 3plastik bag. Dh dberi kepada yg kurang mampu di flat tmpat hubby meniaga

attyfir said...

aty pun byk dah baju kasi kat pakcik.
pakcik kasi kt org asli .

Anonymous said...

Salam, saya pun ada banyak baju dan tudung yang masih elok sedang mencari tempat untuk disedekahkan. Kalau ada yang tahu di mana mana di KL harap boleh share di sini Terimakasih