Friday, October 10, 2014

Makan tak abes2..

Gambo makanan jer.
Bakso soto...Yui buat open house malam AidilAdha ke-brp ari tu..lupa dah..hehe..
Ok, di bawah ni...kari yg kak ipar aku dok bagi tengahari tadi. Kari daging kurban. Patut ler berbau harum jer tumisan di kuali. Dari dapur Kak nor rupa2nya, hehe.. 
Tapi, nasib ler kak nor bagi. Kalo idak..mmg aku ngan abang takde ler merasa daging kurban AidilAdha tahun ni, huhu. Dah beberapa tahun berturut2 masjid ni takde hantar daging ke umah dh. Kalo nak kena gi tunggu. Bkn tak pegi tp segan lak nak tunggu situ nak berebut2 ngan orang yg lebih memerlukan..
Terima kasih kak nor..
 Tahun lepas dpt gak merasa walaupun bkn dari masjid dekat ni. Tu pun ayah yg datang hantar sbb daging yg ayah dpt banyak dari beberapa majlis kurban kat Bentong tu. Ayah dok sorang jer...sape laa nak makan byk2 tu, kan..

--------------------------------
 Sejak sebulan dua dulu..aku ngan somi dh berjinak2 ngan masakan grill, kukus...panggang...huhu.
Cuma tambah lagi 2 botol jer herba2 kering ni. Blackpaper dan mixed herbs dh lama dh dok guna..
Tu yg ari tu leh pertama kali masak spaghetti, hahahaha..
Ok, bebila lapang nanti nak wat pizza lak, hihi..

Ni baru beli...satu botol ada 4 jenis herba berasingan. Basil, rosemary, oregano dan parsley..
 Di bawah ni lak..ikan salmon yg di-grilled bersama ubi kentang dan brokoli.
Masak yg paling senang dengan piramid makanan yg betul, hahaha.. Iye laa sangat, kan..kehkeh..
Ni tengahari...kombinasi salmon dan sayuran yg sedappp...lalalala...
Utk makan malam buat lagi...hehe..Maklum ler, bkn susah pun, kann...tp berkhasiat, hihi..
Tp malam ada tomyam skali...simple aje. Sotong dan cendawan punat kecik2 tu. Terangkat!!!
 Mmg syok makan tomyam sejak beli pes tomyam homemade dari Perlis ni. Guna sket aje dh cukup utk makan 2 orang. Terangkat rasanya macam makan tomyam kat restoran siam tu. 

Mmg sejak keluar jenama Knorr ada pati daging babi tu...aku jadi waswas nak guna apa saja produk Knorr. Pes Tomyam dalam botol jenama tu yg aku beli dulu pun tak abes lagi pun...aku buang terus. Kalo orang lain masak...aku tak tau dorang guna produk tu..aku tak leh nak wat pe laa, kan.

Nota ALONA:-
Mencari yg halal itu fardhu.. 

2 comments:

ayu Ismail said...

jaga pemakanan ya..kurangkan makanan berminyak kan...

Rinna said...

Waahh.. rajinnya buat workout.. makan plak grill2 ajek..mmg lepas nie slim melim laa.. :)