Thursday, June 18, 2009

Menjejak tamadun di Kota Kuala Kedah - siri 2

Ni aku sambung siri pertama ari tu. Pong banyak gambar gak. Tapi edit tak berapa nak edit aje laa pasal masa terhad woo...walo dok umah pong!

Kitorang dok melepak jap kat bangku yg disediakan kat bawah keredupan pepohon yg dah berusia lebih 100 tahun tu..
Sebenarnya, Kota ni dah diperbaiki semula. Jadi takde laa 100% yg asal.

Hmm..ni laa pokok nya pun. Cantik pautan dahanannya kan?

Kitorang nak masuk muzium jap. Air longkang tu dah penoh dah. Jap gi tu keluar laa kat atas rumput2 tu pulak. Air laut tengah pasang!

Sempat posing dulu. Bangunan kayu ni gak dulu pernah dijadikan sekolah.

Apa2hal..tuleh nama di buku pelawat dulu.

Dah siap tuleh..posing jap depan kaunter pendaftaran buku pelawat tu, ngeh2.

Antara sejarah2 yg telah berlaku kat Kota Kuala Kedah. Budak2 ni baca ntah idak, asek posing aje!

Aii..ibu nya posing gak? Mcm tak penah jumpa tingkap kayu aje??

Laa?? bukak tingkap tadi nak termenong pulak ke? Mcm laa kat sini aje leh nak termenong..
Jawapan; ish! tak ler..org tengah tengok pemandangan Kota ni! kehkehkeh..

Hmm..baca sejarah ni; "...dan bawa kapal dan bawa harta dagangan daripada kita sangat lama tiada pulang maka sebermula banyak penyuruh kita, saudagar Nakhoda Mir Amin dan Fakir Lebai itulah kita lengkapi Temenggung Raja Setia sebuah sampan dapatkan anak kita (Light) pintak tolong kerasi.........(uish! ayat sastera tu!)

Diorang sebok membaca sejarah2 yg telah berlaku di Kedah. Sebenarnya banyak artifak2 yg telah dijumpai kat sini dah dipindahkan kat Muzium Arkeologi Lembah Bujang dan dipamerkan di situ.
Ohh...muzium tu pun kitorang dah gi lawat dah.

Akiss tanya, "boleh ke masuk kat bawah ni ibu?". Pasal sebelum tu aku citer pantang larang orang dolu-dolu, ekekekek..

Apa yg nampak kat celah2 lobang tembok Kota ni ek? Jom teropong!!

Uish, mak!!! Astaghfirullah...terkezut aku! Tetiba pulak wajah akiss muncul di dalam lobang tembok Kota ni..hehe

Tu aje laa al-kisah berakhirnya siri Menjejak Tamadun Di Kuala Kedah. Lepas2 tu kitorang pekena Laksa Kuala Kedah pulak. Gambar aku bercahaya makan laksa kuala kedah tu dah ditempek terlebih awal dlm siri 1, hehe..

Akiss ngan angah ni memang 'hantu laksa'. Feveret diorang...Tapi apsal gambar diorang tak bercahaya cam aku tu yek? huhu..

Hmm..tgk laa aksi angah makan laksa ni. Dah tak pandang kiri kanan.


Lepas ni episod ke Menara Alor Setar pulak yek..

8 comments:

TiNiE said...

huhuhu malu!!
tinie ni anak jati kuala kedah pun tak penah sampai sini..harus nanti ajak kakak bebila blik kampung pegi kota kuala kedah..heheheh

░♥si lampu neon♥░ said...

seronok la dorg cuti sekolah dapat jalan2 muuuu ..

Fariena said...

wow pi jalan kedah no...
syioknyer...

atty's said...

alona..aku suka cara gambo tu semua diambil.lawa seh..happy weekend ..and takecare okeh..

oMMy fiRuz said...

dulu tem dtg cni, sume x de lg..tp yg best dpt jumpa dgn belangkas kat tepi parit..haha..

Rinna said...

Wahh best jugak round2 kat Kedah nun..

TokNabe said...

Kedah saya pernah sampai tak tak pernah nak meneroka suasana di sana.

Mungkin banyak tempat best2 kat kedah mcm di Kota Kuala Kedah kot.

... gambarnya lawa2.

anaklaut said...

salam.singgah..