Thursday, May 1, 2014

Dh ada oven letrik, yeay!!

26.04.2013
SABTU

P/s:- Sori laa. Aku mmg tak penah ada mende ni pun sebelum2 ni.

Hari tu kitorang gi Lumut.
Balik tu aku ajak abang singgah AEON JUSCO kat Manjung tu. Nak cari oven. Dh tengok banyak tempat dh. Kat TESCO pun ada tp tu laa...ada model yg dh berkenan tp stok yg tinggal cuma display aje. Takmo ler amek yg display, hehe.

Hari tu...itu lah pertama kali kitorang jejak kaki kat situ. Selamanya kalo ke Lumut...dok pandang aje. Maklum ler tepi jalan utama, kan. Kengkonon OTW nak gi Lumut..pikir balik nanti nak singgah. Tp bila OTW nak balik Tepen...rasa letih lak nak singgah situ, hihi. Alhamdulillah, kali ni ada rezeki kitorang menyinggah wlpn muka dh kena sunburn teruk hari tu, hoho.

Masuk2 terus jer pi tempat letrik.
Terus jer gi tempat yg hendak dituju.
Tengok2 utk dipilih mana yg berkenan.
Hanabishi..
Khind..
Pensonic
Pilih punya pilih...Cari dalam bajet.
Akhirnya kitorang pilih jenama Khind 5.2L.
Saingan pilihannya sengit, haha. Dengan Pensonic 4.2L.
Beza harga cuma singgit. Khind RM328. Pensonic RM329.
Amek Khind laa sbb dia besar sket. Lagipun Khind ok jugak. Jenama Malaysia yg boleh dipercayai, hehe..

Masa nak bayar tu...ada ler sorang nyonya yg ada member card. Offer soh guna member kad dia utk kitorang dpt gift voucher. Setiap nilai pembelian RM100...akan dpt baucar RM10. Kalo RM328?? Mesti dpt RM30, kan?? Kalo kitorang dpt baucar tu...bermakna harga oven kitorang cuma lebih kurang RM300 aje lah.
Nyonya tu bukan apa...dia mmg taknak baucar tu tapi dia nakkan stem utk lekat redeem barang tu. Tak pe laa...win win situation, kan.
Takpe laa...nanti AEON Jusco Taiping dh siap...aku wat ler member card pulak, ye. Jangan risau...nanti aku wat card tu tau!! hahaha..

Baucar nilai RM10 x 3 keping. Tak digunakan lagi sbb takde tarikh luput. Leh guna kat AEON Jusco Taiping nanti, hahaha..
Datang sini mmg nak beli ni aje. Tak merayau mana2 dh.
OTW nak keluar dari bangunan tu...nampak TV besar ni...menarik tul!!! Takde ler mahal sangat...hahaha. Tak mahal sangat??? Gosok banyak kali telinga korang, kan?? Tp ciri2 smart tv ni mmg best. RM4,999. Singgit lagi nak RM5k..
Mmg gi situ beli oven jer.
Tak terlarat dh nak musing sebesar2 Mall tu, adoii.
Poket pun bkn nya cukup sgt pun kalo ada barang lain yg berkenan.

Haa..cop! cop! iklan jap!!!
Haa....tengok ye. Ni adalah bangunan AEON Mall yg sedang rancak disiapkan. Mgkn bakal dibuka sebelum hari raya Aidilfitri nanti.
Dh dapat oven ni...perasaan mmg hepi. Byk dh resepi yg menggunakan oven aku dh simpan kat dlm TEXT hp aku.
Timakasih abang...sbb hadiahkan isteri abang ni oven letrik. Sebelum2 ni kalo buat biskut raya dan kek guna oven yg sekali ngan dapur gas tu aje.

Nota ALONA:-
~Oven mcm ni pun dh ok utk orang mcm aku ni yg bukan laa pakar beraksi di dapur pun, huhu..

7 comments:

Nad MamaZN said...

saya pun xde lg oven letrik ni hihi
nk mintk dr papazakwan gak la haha!

Siti Fatimah said...

Murah singgit. Hahaha comel je harga tu. Nak gak la. Yg lama ni mcm nak kondem je pun

Nur Atiqah Rumainor said...

Salam. Akak nak tanya. Ok x pakai khind oven tu? Mudah rosak x? Sy baru je beli sama jenama dan kapasiti.

ALoNa CintamaniszLite said...

Waalaikummusslm..
Setakat ni ok laa lagi, hehe..

Unknown said...

Assalam sis... oven tu kalu bkar cookies nk pkai api ats bwah ke..xpn ats je.. sy pn bru je bli..oven yg sma sis pkai... tp shu bkar msa tu 170' 20mnit..

ALoNa CintamaniszLite said...

haah...guna api atas bawah. suhu tu betul lah tu. minit tu ikut ketebalan cookies jugak.
Akak guna camtu laa. Tak tau laa kalo pakar buat cookies. Akak ni biasa2 utk makan keluarga aje, hehe..

Anonymous said...

kalau bkr kek guna suhu brape.api atas bwh ke.n brape minit