Thursday, October 27, 2011

Kalau dapat kat angahhhh...

Ni kisah angah dan laptop...
Laptop ni bukanlah laptop baru pun. Laptop ni kepunyaan Fadel, cap ACER. Laptop ni adik aku beli kat Kota Kinabalu masa dia ngajar kat Lawas, Sarawak lagi (skang dia dh ngajar kat Brickfields).
Laptop ni dh penah rosak sebenarnya. Adik aku dh gi hantar repair kat Plaza Low Yat kalo tak silap (kalo silap sila betulkan kat ruang komen ye, cikgu Fadel, hehe). Hantar repair masa dia balik Semenanjung waktu cuti sekolah (tahun lepas kot). Kena ler RM200 tp tak lama lepas tu rosak ler balik. Lepas2 rosak tu...adik aku beli ler laptop yg baru..cap Lenovo lak.

Balik Bentong 9hb Okt hari tu...adik aku ni pun bg ler laptop ACER ni kat kitorang...kot2 laa ablgnya leh repair. Kalo abg leh repair...Fadel kata....amek ler laptop tu terus. Kalo tak leh...buang jer ler.

Bila angah ni tau jer pasal perkara ni...terus ler dia tanya kat mana ayahngah simpan laptop tu. Bila dia dh jumpa...dibawaknya mende tu ke ruang tamu.
Dia try on laptop tu...tak leh. Mgkn ler sbb laptop tu dh lama tak kena cas. Lantas, dia amek lak charger...terus cas. Masih tak leh on.
Aku ckp ler kat angah..."udah2 ler tu angah. Laptop tu kena bawak balik umah kita dulu..biar abah yg repair". Tp angah ni wat derk...dia try gak on laptop tu. Tp hampa..masih tak boleh..hehe.. Dia simpan ler laptop tu dlm kotak balik.

Pagi2 esoknya...lepas aje dia mandi..terus ler dia usung kotak tu ke depan semula. Abah dia pun dh cakap mcm2....bkn nk dgr. Terus gak taksub nk cuba jgk on mende tu. Dia godek2...godek punya godek...godek..godek...tanpa jemu, ish..ish..sampai kitorang pulak rasa kesian tgk dia, huhu.

Tapi...tak sangka ler pulak...tgh2 aku sebok masak kat dapur masa tu...abg kasitau kat aku laptop tu dh leh on!!!................hah?????

Taraaa...angah ngan muka berlagak dan puas hati setelah usahanya selama ini berbaloiiiiii. Aku pun tak sangka ler ketaksuban budak ni menggodek2 laptop ni utk di-on-kan akhirnya berjaya, adeiii..
Mula2 ingat sekali tu jer laa leh on..tp bila dh try off....leh on semula jgk, mm...
Skang laptop tu ada ler kat umah aku ni...kongsi ler budak bertiga ni ngan laptop ayahngah dorang ni. Cuma, antara along, angah & akiss....angah ler yg paling pro guna laptop ni sbb dia yg paling kerap guna, huhu..

Nota;-
-Sebenarnya, mula 22hb ri tu...laptop ni ada ler wat hal jgk. Tak leh nak on. Tp angah ni try-try jgk..sbb setakat ni dia jer yg tau pe'el laptop ni. 
-Sampai ler hari ni...laptop tu masih leh di-on-kan tp kekadang ada gak ler buat perangai sket2, hehe. Wlpn begitu...bkn lah setiap masa aku bg anak aku on. Tetap ada masa2 tertentu yg aku bg keizinan.
-Skang umah aku dh mcm CC mini kalo semua on internet. Ada 2 pc, 1 netbook (bkn 1 Malaysia punya, hehe..) & 1 notebook fadel ni.....
-1 set pc ni...baru jer dpt Sabtu minggu lepas. Senang ler sket 2-2 nk ngedit gambar dlm satu masa, sbb pc ni..skrin dia besar...17", hehe..

TAMAT.......................................

3 comments:

ieda said...

budak2 skrg kan kak beruntung dpt guna itu dan ini ..
time2 saya dulu nak pakai handphone punnnn bila dah kerja ..
harap2 mereka x sia2kan kelebihan yg diberikan :)

Kamsiah said...

salam
mcm anak sulung akak jugak,taksub sgt dgn benda2 mcm ni...ipad,laptop,pc...dslr dia tak minat...

makdara TERdiva said...

betul kak..anak2 kalau mengadap PC, tak makan pun takpe..

geram pun ada..kena buat timetable..