Friday, October 21, 2011

Sarapan pagi di Air Terjun Chamang

16hb Oktober 2011
Ahad

Pagi Ahad tu...Fadel & Dayah bagi cadangan gi Air Terjun Chamang atau lebih dikenali sbg Chamang Dam oleh penduduk Bentong. Mak pun tak kisah sbb mak kata leh makan pagi kat sana aje. Ada kawan ayah dan kawan mak meniaga, heheh..
Aku pun tak kisah sbb plan nk balik Tepen tengahari nanti. Brg2 mmg tak banyak..maklum ler balik cuma semalaman.
Seperti biasa berhimpit2 ler kitorang dlm avanza. Dh lama jugak aku tak masuk tgk Chamang Dam ni. Mandi kat sini pun leh kira brp kali wlpn aku penah dok Chamang dari darjah 1 - abes sekolah menengah, huhu. 
Jalan nk ke sini mmg mcm ular kena palu..dan kena hati2 sebab selalunya mesti ada tanah runtuh.
Sampai2 sini...tu diaaaa!!! tgk air terjunnya..punyalah byk...dh laa tu, kaler air pun keroh!! Menurut kawan ayah yg meniaga masakan panas kat situ..semalam (sabtu) elok je airnya. Mgkn sebab malam tadinya ujan..walaupun kat Bentong tak lebat sgt tapi kat belah2 ulu tu mgkn lebat ler kot. Sampai air terjun tu keroh mcm teh tak cukup susu. Airnya pun mencurah2 tak abes2, huhu..

Sebenarnya..dulu..laluan air ni kat belah atas ni ada 2, bertemu dan sama2 mencurah2 terjun ke batu tu...tp skang tinggal satu aje.
Mgkn ke dorang tutup laluan air tu?? tp mcm tak relevan lak. Tapi tak tau laa..sbb air terjun ni jgk digunakan sebagai sumber hidro.
Air yg mencurah2 sebelah kanan gambar tu dulu air dia tak brp byk mcm ni...Sepatutnya kat batuan yg sebelah kiri tu (dlm gambar - yg takde air jatuh tu) yg turun mencurah2 byknya. Mgkn jugak laa dorang sengaja mengubah haluan air ni disebabkan loji hidro kat atas sebelah kanan tu.
Deras airnya...sian ler sape yg dtg nk mandi-manda hari tu.
Ni ler gerai kawan ayah tu..salah sorang imam kat masjid TDD. Aku tgh mengoder ler tu, hihi..
Dh oder..jenjalan dulu..meronda2 tgk2 air terjun di tempat sendiri.
Mmg kuat deruan air terjun ni..
Air ni kalo tak ujan..mmg cantik. Try ler gugel imej Air Terjun Chamang..paling tidak pun tgk kat wikipedia. Ok tempat perkelahan ni. Seronok nk mandi...tp awas!! kat air terjun tu...jgn ler panjat2 batunya. Bahaya!!! kalo terjatuh...nau'zubillah. Mmg dalam lubuk tu..tempat air terjun kan..
Byk jgk kes yg dh terjadi kat sini. Jadi, kalo bersukaria tu berpada-padalah.

Tgk ler tu..ada lagi yg berani mengharung gi ke tengah2 sungai dan berdiri di atas batu tu. Kalo tak silap aku..kat area situ lah sorang sepupu aku hampir lemas sbb terpijak pasir jerlus disebabkan air terjun mengalir deras dari atas dan menolak2 pasir sungai tu tetapi sebenarnya pasir tu tak padat. (alahhh...aku nk terangkan pun tak reti, hehe. Paham2 sendiri laa ye, hihi) Alhamdulillah laa..sepupu aku tu selamat masa kejadian tu.
Dari kejauhan...nampak Fadel yg sedang melihat aksi budak2 tadi, hehe..
Ait...tiba2 je ada Akis kat ayahngah dia, mm..
Dh puas tgk air terjun...balik ke gerai. Makanan ada yg dh siap..leh mamam. Mak pun dh ada selera makan terutama makan lauk kenduri, hehe. Tak kisah laa mak..asalkan mak dh selera makan tu, Alhamdulillah. Masakan gerai Pak Imam ni pun sedap jgk. Megi goreng....sedap. Megi rebus....sedap. Mee goreng...sedap. Nasik goreng...sedap. Selain tu ada jgk keropok lekor, goreng pisang, fishball, ayambol, sosej dan lain2. Along ngan angah pun ada beli burger kat gerai sebelah tu. Mak pun ada beli rojak pasembor dan rojak buah kat gerai sorang lg kawannya. Gerainya kat belah atas tu. Kat dia ada nasik lemak juga.
Hmm...mmg ramai jgk yg alang2 dh sampai situ berhasrat nk mandi sungai...turun jgk mandi kat tepi2 sungai tu. Harap2 dorang jagalah keselamatan anak2, ye..
Kat sini ada tandas, ada surau...senang utk pengunjung.
Dulu masa takde jambatan gantung ni..ramai yg gi seberang sana meredah air sungai tu aje..Bila dh dibuat jambatan ni...senang ler. Tak terhad ler tempat org nk membentang tikar berkelah2 sbb dh ada dua side...
Ni ler 1st time aku sampai ke seberang, hehe. Wlpn jambatan ni dh lama wujud tp aku tak berkesempatan nk lalu sini. Masa takde jambatan ni mmg aku tak berani nk mengharung air gi ke seberang, huhu...Sungai ni bkn mcm sungai Lentang, hehe..
Dinobatkan sebagai Hutan Pelajaran...utk kategori hutan hujan kot. Kalo kat Kuala Sepetang..Hutan Pelajaran Paya Bakau, hehe..
Tempat parkir kereta mmg byk. Kalo tak cukup kat sini..kat atas ada lagi tapi jenoh ler, kan...nk menahan lutut turun ke bawah dan menonggek naik masa nk balik, hehe..
Aku ngan abang dh abes ronda sampai ke jambatan gantung..ayah pulak tak abes berborak lagi. Ayah aku ni..gi ler kat mana ceruk Bentong ni...senang betol jumpa kawan2. Kalo aku..mm..nk jumpa sorang pun..payah wlpn gi kat area tumpuan orang ramai, hahaha..
Sempat beli goreng pisang sebelum balik, kehkeh..makan jer keje ko Alona!!! Montel mcm ikan buntal dh, uwaa!!!
Makan ni...ayah yg belanja!!! Tima kasih daun ayah.........................
Dua beradik...anak2 bujangku. Tangan semua dh keluar urat. Dorang rajin pumping. Nk lawan abah dorang kot?? mm..
Semasa dlm perjalanan ke Air Terjun Chamang atau keluar dari sana nk ke jalan utama...mesti akan terjumpa sebuah lubang di tepi bukit.
Lubang ni dulu pada asalnya kita nampak kecik aje (mgkn leh memboloskan sorang manusia dgn memasukkan kepala terlebih dulu) & lubangnya tinggi sedikit..Kalo dekatkan muka kat lubang tu..muka akan rasa sejukk jer (semua ni aku baru tingat bila Fadel yg citer, hahahaha). Tapi menurut ayah, bukit ni dh ditarah sbb nk lebarkan jalan. Dan makin ditarah...makin nampak ler besar lubang tu. Bila tgk dekat2...ia merupakan sebuah terowong ler!!!
Kalo tgk dari dekat..mcm ni ler keadaan dlm lubang tu. Menurut ayah...lubang ni adalah terowong laluan dan menjadi tempat persembunyian komunis pada zaman dulu. Ayah kata..komando penah ler masuk sini. Tak tau ler apa ada kat belah2 dlm lubang terowong ni. Mgkn jgk akan keluar kat satu kawasan lain??? MISTERIIII...
Ni dari kamera along. Nampak tak ada titik putih kat tempat gelap tu?? Mula2 tgk..ingatkan cahaya hujung laluan lubang ke...kan, ngee..Tp mgkn tidak ler rasanya. Mgkn tu serangga ke hapa, hehe..Sbb, kat kamera hp abg takde lak mende tu, ngee. Kat pintu lubang ni..ada bekas2 polisterin. Mm..tu semua keje dorang (pekerja kontrak) yg buat keje lebarkan jalan tu ler. Tp best apa mkn kat area tu..sejukkk aje mcm ada penghawa dingin, hahaha..
Ni ler penduduk Bentong yg menceritakan tentang lubang misteri tu, hahaha..Ayah aku ni mmg menyemat orgnya. Tambah2 lagi...balik dari ni..ayah nk bawak mak gi kenduri kawen anak Abg Nuar kat Mempaga 1 dan ke kenduri tunang adik ipar Miza (sepupu aku) kat ngan kubur Kg. Lebu tu, ngee..
Along sedang teruja amek gambo lobang ni. Aku pun tak berani nk dekat pintu lobang terowong tu...terbayang lak mcm citer omputih..tetiba je datang satu kuasa angin tarik masuk ke dalam, hahahahahaha...
Balik dari Air Terjun Chamang...aku pun berkemas sket2 nk balik ke Taiping. Jam dh hampir kul 1 petang. Salam2 peluk cium ngan mak & ayah sbb mereka nk gi kenduri. Fadel & Dayah tak ikut. Dorang dok umah aje. Lepas tu...kitorang pulak nk beransur pulang. Ikut Cameron Highlands jugak sbb hari pun awal lagi...lebih suka ikut sini, heheh....

Nota:-
-balik ni senang hati..mak aku dh beransur sihat. Dh ada selera makan..bila dh selera makan...tenaga pun ada dlm badan. Aku mmg risau ngan keadaan mak & risau jgk dgn ayah. Kesian ayah yg menjaga mak sakit dan berikhtiar mcm2 utk bg mak sihat. Alhamdulillah...setakat ni..semuanya dh beransur baik...

T.A.M.A.T

2 comments:

POSH76 said...

bessnyer air terjun tu...takut tngk gua misteri tu

DeLLas said...

lubang tu tembus ke perting, pkampungan cina..