Thursday, August 20, 2009

Ramadhan datang lagi..

InsyaAllah..Sabtu ni kita bakal bertemu lagi bulan Ramadhan Al-Mubaraq utk tahun 1430H. Bermakna kita wajib menunaikan rukun Islam ke 3 iaitu berpuasa dgn mengikut segala rukun2nya..

Alhamdulillah..permulaan Ramadhan kali ni adalah ketika cuti sekolah. Dapatlah along berpuasa di rumah terlebih dahulu sebelum melalui pengalaman berpuasa di hostel utk 3 minggu kemudiannya. Esok pagi..along akan balik Taiping dengan bas yg disediakan oleh maktab. Tak perlulah abg amek cuti sebab cuti pun dah tinggal ngam2, hehe..

(hrp maaf; imej diambil dari carian google..)

Aku harap..ada ibubapa yg mengambil peluang terbaik ini (ketika anak2 tgh cuti sekolah) utk mengajar anak2 seawal 5-8thn belajar berpuasa. Alhamdulillah..anak2 aku semuanya sudah berpuasa penoh ketika berusia 5 tahun. Ada cara2 utk mengajar anak berpuasa ni. Semuanya kita kena psiko anak.
Tapi bila aku nak citer pengalaman aku kat sini..nanti ada pulak yg kata aku ni.."elehh, macam bagus aje!!"....hmm. Aku tak mau bila niat aku tu disalah-ertikan pulak..
Yelah..pengalaman aku tu pengalaman seorang ibu yg tidak berkerjaya. Jadi..mmg kekadang tak boleh diguna pakai oleh seorang ibu yg mempunyai kerjaya.

Ajar lah anak berpuasa ikut cara masing2. Tp janganlah tak ajar langsung anak2 berpuasa dengan alasan..kesian..
Itu adalah tanggungjawab ye. Tanggungjawab kita pada anak2 bukan hanya bagi makan, pakai dan hantar diorang ke sekolah aje. Besar ruang lingkupnya peranan jadi seorang ibu bapa ni..


Imej2 di atas aku amek dari hasil carian google. Aku mintak maaf laa kat tuan punya imej ni sebab aku amek dan tempek utk dikongsikan kat sini. Bukan apa..ianya sekadar contoh2 menarik yg keluar dari idea2 yg menarik.

Sebelum lupa;
Aku ingin memohon maaf seandainya ada salah silap yg mengguriskan hati batin korang apabila membaca ataupun melihat gambar2 kat blog ni..ataupun semasa berutus emel, berutus sms, ataupun semasa berchatting, ye..

Akhir kata.....

untuk semua yg singgah membelek2 entry2 blog ni terutama para sahabat bloggers yg tersayang..
Semoga sillaturrahim kita ini dirahmati Allah.

12 comments:

atty's said...

kty pun tahun ni kena stat ajo fir.
selama ni ajar akak ngn adik ..alhamdullillah senang..fir ni lom tau lagi..
tapi semangat dah ado .nampak nya ..

zura@iwan said...

slm kak...

slm ramadhan kak....smoga kite semua dpt menjalani ibadah puasa dgn sempurna...

Hana Kamaruddin said...

selamat berpuasa kak..nntleh la kite bukak pose together-gether..hehe...

ikiqzana said...

sis...salam ramadan jugak dari zana... semoga amalan kita dibln puasa ni akan diberkati...amin.

puasa ni zana pun nk cubaa ajar sara gan iqbal berpuasa...

Gieyana said...

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN YER KAK!

^^Maaf kalau ada salah n silap selama berblogging nie yer!hiks!

^^ huhu..."cuti" lagi!

[-suziey-] said...

ala akak ni tlmpau merendah diri..ok ape jadi suriumahtangga..dpt jg ank sepenuh masa..lg bagus.xslh share pengalaman...utk ibu muda cam sy ni ha(muda ke..ekekek:D)..bgsla anak akk 5 thn dh posa penuh..sybs..selamat menyambut ramadhan kak..hehe

~Firsya~ said...

btol tue kak,setuju sgt...kene jugak ajr ank2x kite berpuase...
btw kila nak ucpkan slmt menyambut ramadhan buat akk sefamili

oMMy fiRuz said...

selamat berpuasa utk akak & family..nampaknye next weekla baru dpt berbuka puasa dgn ank2..sekali smbut merdeka di kg tercinta..
alhamdulilah ank2 sy suke nak berpuasa..walaupun 1/2 day tp gigih nak menghabiskan smpai magrib..

dan mintak maaf jugak seandainye ada kata2 @ lawak bodoh sy yang mengguris hati akak..mahap ye kakkk..

Faridah said...

Selamat berpuasa juga buat akak sekeluarga..semoga ramadhan ni penuh bermakna buat kita..

ibu_umairah said...

~~~~salam ramadhan kak,,,,mesti sedap ini akak masak waktu berbuka puasa

Fara_Adura said...

Salam akak kiutku..:D

Betoi2.. anak2 kene ajar dari kecik lg... selalunye mk bapak neh sangat sayangkan anak sampai anak nk pose pon tak bagi..kesian le..kecik lg ler.. padahal melentur buluh biarlah dari rebungnye kan..:D

Allaa akak.. surirumah tuh kerjaya yang sgt mulia tau..rasanye lagi tak menang tangan wat keje.. suma kene wat..hehe. Dulu Fara penah keje..rasanya duk umah lg penat.. hehe..:)

Tapi xper..pahala sangat besar kan..tgk anak membesar sihat depan mata..:)

Suke ngan akak coz banyak panduan.. n suke komen panjang2.. hehe.. i laikk..:)

jebat_durhaka said...

Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak buat akak sekeluarga....