Friday, August 21, 2009

Sukakan buah tamar???

Wahhh..bahang 1 Ramadhan dah datang ler. Ngan segala tok nenek kanopi dah bangkit kat pasar2 Ramadhan di seluruh M'sia.
Buah2 tamar atau kurma pun sudah berada di mana2. Kalo idak..hanya segelintir aje peniaga yg meniaga kurma ni kalo bukan musim Ramadhan.

Berbicara tentang buah tamar iaitu buah yg tersebut di dalam Al-Quran ini..ianya mmg sangat berkhasiat. Rasanya ramai umat Islam tahu kelebihan buah tamar ini. Sape2 yg baca entry aku ni tapi tak tau khasiat kurma..sila laa google ye, heheh..

Kalo tgk kat kotak atau iklan buah kurma ni..ianya diimport dari pelbagai negara. Skang ni pulak..mcm2 jenis nama kurma yg aku dengar. Yg paling mahal rasanya kurma Nabi. Aku pun taknah rasa ler. Sape yg penah rasa?? Camno rasanya?

Pilihan kurma kat umah kitorang ni selalunya Safia (yussuf taiyoob) ataupun kotak dari pengeluar lain tp jenis yg sama..iaitu kurma yg masih bertangkai. Sedapnya kurma tu sampai sekotak tu sekejap aje leh abes.
Kalo yg jenis timbang tu..selalu kitorang amek jenis mariami. Tu pun bagi tekak kitorang sedap gak.
Kurma dlm gambar tu..yg fresh punya. RM40 sekilo. Tapi aku beli 200 gram aje, heheh. Jadi ler kan. Tiap2 tahun dpt rasa sekali kurma fresh 200 gram pun jadi ler..kehkehkeh..
Kalo kat Tesco..kurma fresh dia kaler kuning. Tahun ni aku tak nampak ler lagi kurma tu kat Tesco. Kalo nampak..mmg aku beli gak seseratus-dua gram..kehkehkeh..Bukan seseratus dua hinggit tau!! huhu..seseratus-dua gram aje..
Mmg rasanya kelat-kelat tapi manis kurma tu tetap ada. Aku suka jugak rasa2 yg cenggitu..huhu. Apa punya tekak ler aku ni, kan???

Tingat dulu2 masa kecik2..mana aku penah makan kurma mahal2 ni. Makan kurma yg kulit luar keras tapi nak hancur tu. Tu aje pun yang aku tgk ada jual kat kedai runcit. Dulu..mana ada pasaraya The Store lagi kat Bentong tu. Ada Jaya Supermarket pun..takde jual kurma2 jenis elok ni. Agaknya masa tu..pasaran kurma Yusof Taiyoob tu takde lagi kot, yek?? hehe..
Dulu2..mana aku suka sgt makan kurma..berbukak pose ngan kurma. Sunat tak sunat..aku balun tembikai merah gak memula nak berbukak pose tu, ngeh2.
Tapi skang..sejak ada kurma sedap2 ni..baru ler aku leh gemar makan kurma. Alhamdulillah jugak..anak2 aku pun makan buah kurma ni. Takde ler mcm ibu diorang masa kecik2 dulu..

Tadi along sampai jam 2.30ptg kat Perhentian Raya Kamunting. Hmm..patut ler lambat..ikut Grik ler beb!! Tapi takpe ler..asal semuanya selamat sampai..Alhamdulillah.
Naik bas kat atas tu ler..bas sewa khas.

Hmm..ni award dari Wa. 10Q atas penghargaan. Semoga ikatan persahabatan terus terjalin ngan sebaik-baiknya, InsyaAllah.

11 comments:

~Firsya~ said...

kak,slmt berpose ye,kila mintak maaf zhir n batin if kila byk wat slh spanjang kila berblogging,yuhuu nnti mak kila blk dr umrah,akk kasi almt umh ok,nk kasi something

Fara_Adura said...

Akak Lona..

Selamat menjalani ibadah pose eh.. moga amalan diberkati olehNye.. sebok le nanti memasak yer akak... along da cuti seminggu..sure macam2 permintaan tu..ekekeke

Kurma sgt sedap.. ingat dulu ngah peknenkan sofea.. aci ke ngidam kurma? Padahal waktu tu da raya..so kurma da agak kurang.. hubby ade cakap kat kawan die.. soo kawan dia juz bagi aje kurma tue..hehehe

aRe_uDear said...

salam yuhuuu.. im back hehee..
Selamat berposer yer Alona..
Adeiii x tahan tgk buah kurma tergantung cam tuh yam3x.. ;)

Gieyana said...

Kak..selamat berpuasa yer esok.."posa tak?hiks!

Hmm..akak tanam ar pokok kurma kt umah..mn tau berbuah! hiks!

mmg sedap benor kan buah kurma yg fresh tue walaupon kelat2 gitu..pernah gak beli..at least sy jer yg mkn..huks!

TokNabe said...

comel lote tengok gambar buah kurma tu.

Selamat berpuasa dan selamat menempuh bulan Ramadan yang penuh berkat.

kakyong said...

alona,
masa kita muda2 dulu mana ade korma yg canggih cam skrg ni..
tp kakyong x penah lagi rasa korma fresh.. tingin plak nak cari ni...
eeiiii, bukan daku mengidam lak ni...

Selamat menyambut ramadhan almubarak...

J@J@ / Bini The Rock said...

saya pon dulu tak minat mkn kurma. Dipandang sepi jerk time berbuka. Klu mak soh mkn pon..amek seketol jerk.
Tp skrg bila dah sedar diri..barulah rajin mkn kurma. Lagi2 la katanyer, kurma ni blh elakkan dari kena H1N1...huh! blom pose dah standby beli dah tuari...hehehe

anaklaut said...

salam.kak CINTAMANISZ Lite,

lama tak lama..3 jam jugakla kak...hehe..tq kak sudi singgah blog anaklaut ni..:))

░♥si lampu neon♥░ said...

aku bab2 kurma ni tak memilih..aku makan pun sebab ikut sunah je..kalau bukan sunah nabi, aku tak makan kot =) tak bape minat sgt huhuhu

MaMaQaYPo FaMiLy said...

Salam ramadhan yer @lona!!

[-suziey-] said...

selamat berpuasa kak alona..aah skang ni ramai dh plh kurma bertangkai..hehe..sedap..

akk..sori ye xdpt jmpe sbb hp tertinggl kt umah daa..xleh nk calling2..brg akk sy bg masa raya nnti la yek..huhu