Monday, August 23, 2010

Aktiviti 12 Ramadhan 1431H

Pg Sabtu 11 Ramadhan hari tu...adalah pertama kali aku ngan abg berjogging ketika berada di Ramadhan 1431H ni, hehe. Ntah kenapa...malas bebeno Ramadhan tahun ni nak gi jogging. Kalo tahun lepas leh naik Bukit Larut sampai tiang 50...tp tahun ni..gi kat area Bukit D.O kat lake garden tu aje, heheh..

Tu pun cuma 3 pusingan aje. Dua pusingan awal...mendaki dgn laju. Pusingan yg last tu baru berlari, hehe. Huh, bila berlari baru ler rasa berpeloh.

Ni ler umah D.O (Pegawai Daerah Larut, Matang & Selama) kat Taiping ni..
Umah beliau berada di puncak bukit berdekatan ngan lake garden dan padang Esplanade, Taiping ni, hmm..

Ayah ngan mak aku sampai dari Bentong kat umah aku jam 6.30ptg hari yg sama. Amboi..berdesup gak ayah bawak keter ye!! huhu.
3 jam setengah dh sampai Kamunting, hoho. Tu pun ayah ngan mak ada singgah kat Tapah utk solat Asar. Kalo idak, mau 3 jam jer kot dh sampai sini, ngeh2.

Ayah ngan mak aku mai sini bukan apa...nak berpuasa di bulan Ramadhan ni bersama anak cucu menantu sekali. Kitorang pun tak dpt ler nak balik Bentong dlm bulan pose ni sbb raya nanti nak balik lagi..

Mak ngan ayah tu, kalo ler Lawas tu dekat dan leh gi sana ngan keter aje...mau dorang gi jugak umah Fadel tu, hmm.
Tu ler, dunia kasih syg ni mmg indah. Aku doakan adik aku dan isterinya dpt ler bertukar ke Semenanjung M'sia ni tahun dpn.

AHAD
Pg 12 Ramadhan tu pulak...kitorang gi balik Selinsing ngan abah dan mak jugak. Naik Alza.
Ayah ni nak gi amek benih (anak pokok) buluh tumpat nak tanam kat kebun.
Buluh ni mak ngan abah amek benihnya kat umah pakcik Sohor.

Cina2 jogging kat Bukit Larut tu ramai yg amek buluh ni kat Pakcik Sohor utk dibuat tongkat ketika jogging di Bukit Larut. Mgkn jugak nak dijadikan senjata kalo2 monyet2 nak kacau dorang, hmm.

Selain dari amek anak pokok buluh ni utk ditanam...ayah gak sempat amek buluh dan akarnya tu utk disimpan. Mmg cantik akar buluh tumpat ni. Mcm bentuk kepala burung unta pun ada.

Jenoh woo nak korek-gali lubang utk tak bagi rosak akar pokok buluh cantik ni. Kena buat kerja tu ngan teliti utk tidak mencacatkan akar tu. Berpeloh2 ler ayah ngan abang nak menjayakan kerja ni, hehe..Nasib ler bulan pose..kalo idak, mau abes satu jag air sirap, hahahaha.

Sementara tu...aku lak panjat tangga dan kait buah mutan, hehe. Dpt ler satu plastik besar dan satu plastik beras 10kg tu, ngeh2.

Abah pulak sapu daun kering ngan pencakar...kemudian bakar...

Tengok ler ayah tu. Kalo buat keje mesti bersungguh2. Sehabis daya. Aku suka ngan sifat ayah tu. Hrp2...aku ngan anak2 aku warisi ler perangai tu, hehe.

Angah pun sebok gak ler nak interprem, hoho..

Ni ayah amek yg mula2. Tp tercacat ler sket.

Kemudian korek lagi...
Dpt satu lagi. Huii..berpeloh lagi dan lagi..Yang ni lagi susah sebab akar dia bentuk lagi unik.

Tu ler dia..Bentuknya mcm kepala burung unta siap bertengkok sekali, hehe. Siap ada mata sekali, hehe.

Sebelum ni ayah penah ler beli sebatang tongkat buluh tumpat ni kat kedai Gamat di Langkawi. RM10 aje sebatang yg boleh dijadikan tongkat tu.
Tp bila ayah sendiri yg korek nak amek buluh ni...pelik gak ayah mcm mana kat Langkawi tu leh jual murah aje?? Nak ameknya punya ler jenohhhh!!!

Kat umah kitorang pun dh ada satu. Abah yg bg abg soh simpan satu kat umah masa pakcik Sohor bg beberapa tahun yg lalu. Lawa gak bentuknya. Abg dh geserkan ngan kertas pasir dan siap varnish. Saja simpan satu kat umah sebagai senjata. Maklum ler, umah kitorang penah dipecah masuk.
Nak katok binatang berbisa pun elok guna buluh jenis ni.

Tujuan lain atau kelebihan lain buluh tumpat ni kitorang tak tau ler pulak. Cuma yg kitorang tau..jgn ler sesuka hati pukul org ngan buluh jenis ni..nanti org yg dipukul tu leh lumpuh.

BERBUKA PUASA
Masa kat kampung tu..mak pelawa mak, ayah ngan kitorang berbuka pose kat umahnya. Jd, petang tu..aku ngan mak aku pun gi ler nolong2 apa yg patut, hehe. Aku ada ler bawak ikan parang utk dimasak asam pedas, buah temikai dan air soya yg dibeli jugak, hehe.
Alhamdulillah, berbuka pose ler kitorang kat umah mak dan abah ketika sampai waktu. Ayah ngan mak balik Bentong malam tu jugak dlm kul 9mlm selepas Isyak sebab mak keje pg sok nya.

10 comments:

ikiqzana said...

bnyk juga kelebihan buluh tumpat ni yer sis.. klu beli kt luar bape herge sis?

Aanas said...

Salam Alona,
akak tak tahu pun ada buluh spesifik nak buat tongkat tuh.. ni first time dengar.. tapi yang tahu tongkat tu rega nya mahal2 jugak kan..

zura@iwan said...

wahhh...dasat akak jogging time posa kan...bagus kak..

J@J@ / Bini The Rock said...

ooo..baru saya tau buluh tu punyer kelebihan! hhhmmmm...mst mahal kan klu jual?

el said...

amboi kak alona jogin bln pose..adoiii kagum2..cayalahhh

ibu WaWa said...

Bestnya.
Walaupun puasa aktiviti tetap dilaksanakan.
Inilah kali pertama wa lihat rupa buluh tumpat.
Memang ajaib akarnya.
Apa kegunaan sebenar buluh tumpat ni?

makdara TERDIVA said...

rajin mak/ayah akak dtg jauh2 yer..seronok bila kasih sayang keluarga masih menebal dlm zaman globalisasi sekarang ni.. :)

atty's said...

kty 1st time dgr pasal buluh tumpat..
fir & nenek dia rajin jogging bulan puasa.

DeLLas said...

mn gmbr mak? ayah nak buat mende tongkat tu?

wantie said...

a... aa.. memang unik buluh tu kan. kalau nak dapat bentuk yg unik tu kena pandai ambik ler. jgn main cantas jer..

memang sesuai kalau buat tongkat.