Wednesday, August 18, 2010

Cuma nak apdet..

Alhamdulillah...8 hari sudah Ramadhan 1431H datang menjengah. Pelbagai cerita..pelbagai peristiwa sepanjang 8 hari ini aku dh dgr, dh baca..

Apa yg aku nak kisahkan hari ini??

KURMA & POS LAJU
Mmg feveret kurma Safia tu. Kalo takde..kurma Nadine pun ok gak..hehe..

Pg tadi aku kol ayah masa tgh sahur. Saja nak berbual. Citer pasal kurma..ayah cuma beli kurma madu YuTa yg berkotak kecik tu aje sbb ayah kata tak jumpa pulak kurma Safia yg bertangkai tu.
Pastu emak pulak mintak tolong aku beli dan poskan kurma Safia tu utk Fadel. Mak kata nanti mak masukkan ler duit tu kat aku. (Tu la..jadi mak ni, makan apa..mesti ingat anak, kan??)
Aku kata..aku kena tanya dulu kat Fadel..kot2 ler dia ada beli kurma jenis2 tu kat Kuching masa dia lawan futsal ari tu.

Pg td jugak aku msj Fadel tanya pasal tu. Fadel balas msj...dia kata..kat Lawas mana ada jual kurma jenis tu, hmm.

Jd, aku pun gi ler beli kurma tu hari ni jugak. Kalo bertangguh...lambat ler sampainya. Penah aku pos laju ke Lawas..seminggu baru sampai, huh!! tu guna pos laju tu. Kalo pos biasa??? erm..
Maklum ler..Lawas ni dh sempadan ngan Sabah. Apa2 hal..dorang hantar barang tu gunakan pengangkutan udara ke Miri dulu. Dari Miri ke Limbang. Mungkin dari Limbang baru ke Lawas kot?? erm...

Masa OTW nak hantar angah ke sekolah td...aku singgah ler kat kedai beli 2 kotak kurma safiya harga RM13 x 2.
Singgah beli sampul besar kat Dynamic Book Centre. Kemudian gi Pej. Pos Taiping..timbang punya timbang...harga pos laju kurma ni ke sana serupa je ngan harga sekotak kurma safia tu, hoho. Tu ler pasal..harga barang kat sana mahal dari sini kecuali barang2 mmg buatan kat sana, kan!! Harap2nya cepat ler sampainya kiriman aku tadi tu.

Tp masa adik aku pos ikan terubuk masin 8 ekor fresh masin lagi..(erm..sedapnya!!) dari Kuching masa dia main futsal awal Ogos ari tu...sehari je dh sampai. Guna pos laju gak. Masa van pos laju berhenti depan umah aku..aku takde ler ingat mende tu terubuk masin pasal adik aku baru je 5hb pos kan. Takkan 6hb dh sampai, hoho.

Imej dari Google

Rupa2nya..mmg sah ler..ikan terubuk masin yg sampai betul2 24jam selepas adik aku poskan dari Kuching tu. Uii..laju betul. Masa aku msj adik aku kata ikan terubuk tu dh sampai..dia pun terkejut, hahaha.

PENJARA
Sebenarnya..sepanjang hampir 8 bulan aku dok menghantar angah ke sekolah (sesi petang) dan kemudian terus mengambil Akiss utk pulak dari sekolah (sesi pagi)...aku mesti lalu kat Penjara Taiping..
Setiap hari...pasti ada tetamu mungkin dari kalangan ahli keluarga mereka yg terpenjara datang melawat. Tak kira bangsa. Setiap hari pasti ada...
Mereka mesti lah mendaftar terlebih dahulu di sebuah kaunter di seberang jalan berhadapan penjara tersebut. Kemudian, mereka akan melintas ke sebuah pagar kecil utk menemui org tersayang yg telah dipenjarakan di situ. Datang bersama anak kecil, ibu bapa yg sudah tua...Betapa mereka masih mengasihi, merindui walaupun insan kesayangan mereka sudah dipenjara.
Jika benar insan tersebut telah melakukan kesalahan...diharapkan..keinsafan sudah berada di dalam jiwa utk selamanya. Kasihanilah keluarganya.

Kalo nak citer pasal penjara..kat Taiping ni ada 2 penjara.

Satu penjara biasa yg merupakan penjara pertama dlm Malaysia.

Kedua penjara ISA yg satu2nya dlm Malaysia.

Turut berada di Taiping adalah sekolah pemulihan akhlak utk budak2 bwh umur (satu2nya di negeri Perak) iaitu Sekolah Tunas Bakti.

Pelatih2 di sini selalu ler jugak cikgu bawak dorang exercise di Bukit Larut ikut short-cut pondok 2 tu. Bila dorang memintas anak2 aku...dorang siap kasi nasihat kat anak2 aku tu..'JGN JADI MCM ABG'...
Aku doakan dorang pun...bila dh keluar dari sekolah tu nanti, jadilah anak yg soleh pd ibu bapa dan warga yg berguna pada negara.

2 comments:

makdara TERDIVA said...

mak bapak x penah lupa anak2nye..tp anak jer yg selalu lupakan mak/bapak..

tp dlm kes saya..mcm terpelik sikit..mr X mcm x ingat kat anak2 dia..huhu!

wantie said...

terubuk masin sarawak memang sedap. selalunya abang angkat dari sarawak yang kiringkan utk ayah. then adik angkatnya ini sapu ler sekali.. kikikik