Friday, August 13, 2010

Bertemu mak dan ayah di R&R Gng. Semanggol

Pada 31 Julai 2010 hari tu..mak ngan ayah aku gi rombongan ke Langkawi anjuran KRT Taman Desa Damai Utara, Bentong PAHANG.
Mereka semua kat sana cuma 2h1m aje. Menginap kat Chempawan Singgahsana Inn, Jalan Penarak.

Selepas dari Langkawi...mereka sempat singgah kat Pekan Rabu, Alor Setar..

On the way rombongan bas mereka nak balik ke Bentong..aku pun mesej ayah soh ayah cadangkan bas tu berhenti kat R&R Gng. Semanggol, hehe.
Leh ler aku jumpa mak ngan ayah kat situ. Jarak dari umah aku ke situ..ada ler dlm 20 minit.

Kitorang masuk ke area R&R situ tak ikut hiway PLUS pun..maklum ler bila dah tau jalan alternatif peniaga dan pekerja2 R&R..kitorang ikut belakang tu aje ler, ngeh2.

Hari tu mmg penoh betul R&R. Bas rombongan KRT ni pun terpaksa parking tepi jalan susur keluar kat stesen minyak ESSO tu. Mereka semua terpaksa ler menapak jauh sket utk gi makan2 ataupun tapau aje makan dlm bas.

Aku sebenarnya nak bg mak ngan ayah ni buah rambutan yg kitorang amek kat Selinsing semalam tu. Ye ler..bkn mak ngan ayah je bila makan apa2 yg anak cucu suka dok teringat2. Aku ni pun sama ler jugak. Bila tgk buah rambutan ni byk..tingat lak kat mak ngan ayah yg suka makan buah-buahan, hehe.
Kebetulan ler pulak..rombongan bas tu melalui kawasan utara. Leh ler aku cuba2 nasib utk rombongan tersebut singgah kat R&R Semanggol utk aku serahkan buah rambutan tersebut kat ayah ngan mak, hehe.

Alhamdulillah, dapat juga kitorang bertemu ngan mak dan ayah kat sini walaupun mereka takde ler dapat singgah ke umah kitorang tu, hehe.

Masa aku dok bawak seplastik besar rambutan ni..orang ramai kat situ pandang2 je ler. Ada yg dok cakap..."wei!! rambutan laa.." "uii, byknya rambutannnnn"...tak kira ler bangsa Melayu ke...cina ke..india ke yg nampak aku menjinjit seplastik besar rambutan tu..pandanggg2 dan tunjuk2 kan buah tu kat family dorang..hehe.
Kalo tak disebabkan aku nak bg rambutan tu kat ayah dan mak...rasanya..mau gak aku bg kat dorang sket, ngeh2. Tp disebabkan buah tu utk org tersayang...aku biarkan je ler dorang memandang penoh keteringinan, hehe.
Nak wat camno. Dorang leh ler gi beli sendiri, kan..Kan tengah musim buah skang, hoho. Sbb..aku ni, kalo takde buah ni kat kampung pun..aku gi beli jer kat pasar kalo ada terjual. Dh nak makan, kan..pandai2 ler, hehe..

Kat situ...ayah ngan mak tak gi makan2 pun sebab dh makan kat Pekan Rabu katanya. Dok je ler situ menjamu buah rambutan yg kitorang bawak tu sambil berborak. Kalo ada kawan2 serombongan ayah lalu...ayah ngan mak pelawa ler dorang makan sekali buah tu. Buah tu pulak mmg jenis sedap. Makan byk mana pun tak pasan dah, hehe.

Ni ler antara ahli2 rombongan yg merupakan jiran2 umah mak ngan ayah gak. Antaranya...mak sedara aku sendiri, Mittam (mak itam) ngan anaknya Gee merangkap sepupu aku tu (dua2 nya kiri & kanan bersebelahan ngan aku).
Kalo tak silap aku..Mittam ler kot ketua rombongan ni, hehe..

Atuk dan cucunya..

Dah nak abes seplastik besar buah rambutan tu kena hadap kat situ!! Ada tinggal sket je belen2nya, hehe. Aku bg je ler kat mak bawak balik. Kalo kitorang nak..leh gi balik Selinsing lg pi amek (tp skang dh takdak dh laa kot, hehe)

Kitorang pun gi ler hantar mak ngan ayah sampai ke bas. Siap naik bas lagi berborak2 sket, hahaha. Tp kejap je ler...kena turun ler semula. Dorang pun lagi 4-5 jam lagi nak sampai ke Bentong.

Dah salam peluk cium, babai2....kitorang pun menapak ler semula ke parkir keta di belakang R&R tu dan balik ke umah..

Kitorang dpt ler buah tangan dari Langkawi iaitu coklat dan buah tangan dari Pekan Rabu iaitu ikan tenggiri jeruk yg sangat sedap bila digoreng ataupun dimasak ngan baby kailan tu..pergh!!

2 comments:

mamawana said...

Sedapnyer tenggiri jeruk...baby kailan...Nak ambutan...nakkkk

makdara TERDIVA said...

manje betul akis dgn atuknya :)