Monday, August 9, 2010

Taman Pertanian Bukit Cerakah

Berjela2 lagi entry aku kali ni. Apa nak buat..camtu ler kalo dh nama Alona ni.

Kali ni citer kitorang ke Taman Pertanian Malaysia di Bukit Cerakah, Shah Alam selepas dari I-City pd hari yg sama.
Bg kitorang (kecuali mak)...ni ler kali pertama masuk ke sini setelah bertahun2 tempat ni dh diwujudkan idea dari mantan PM kita Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Sian ikan talapia merah gergasi ni. Tercungap2 nak bernafas dlm air. Camno leh terlepas kat atas padang ni, hoho.

Kat luar ni..mak belanja eskrem, hehe.
Ada 2 orang penjual eskrem. Mak beli sume kat pakcik yg sorang tu (si A). Yang ayah pulak, kesian kat penjual eskrem yg lagi sorang tu (si B). Si B ni mandang je kerancakan pesaing dia skop eskrem kat kon satu persatu, hehe.
Jd, ayah pun gi ler beli kat dia (penjual B) utk ayah punya sendiri..ngee. Kesian punya pasal, hehe.

Ni ler tempat yg kitorang nak masuk melawat petang tu. Tgk peta..luasnya. Ada empangan ler!! Imaginasi tu pikir..wah!! mesti besar empangan dia, ngee.

Masuk ni, beli tiket dulu.
RM3 dewasa..RM1 kanak2. Seingatnya laa. Sbb, rasanya harga masuk ke Rumah Iklim Sederhana tu pun sama je mcm sini gak, huhu.

Malas nak jalan kaki dan pakaian tak sesuai utk kayuh beskal...maka bas adalah kenderaan yg sgt baik utk melihat apa yg ada di dalam taman pertanian ini, hahaha.

Akiss sonok betul dpt naik bas takde tingkap ni, hehe.
Bas ni ada loceng. Tp kitorang tak tau leh picit ke dak loceng tu...atau mmg drebarnya akan berenti sendiri kat lokasi2 popular utk turunkan penumpang??? hmm..
Kitorang dgn penumpang2 lain2 dlm bas tu..pandang memandang sesama sendiri. Biar je bas tu bawak kitorang ronda2 sampai ke paling hujunggg sekali, hehe.

Aku tgk ler kat dlm peta yg aku pegang tu..laa, rupa2nya empangan yg aku ingatkan besar mcm kat Bukit Merah ni...alahaiiii, kecik mek molek nyerr....huhu.
Takat betis Akiss je airnya, ahaks...

Bila bas dh pusing semula...baru ler kitorang turun kat rumah iklim sederhana tu. Itu pun, ada sorang kak tu tolong picitkan loceng sbb dia pun nak turun situ, haha.
Ada fungsi gak ler ye loceng tu, hehe..

Ni ler bas yg kitorang naik td. Mmg ramai yg nak turun sini. Dan ramai jugak ler yg naik kat sini utk balik ke pintu masuk td, hoho.

Nak ke sini..kena menapak adalah dlm 10 minit sbb jalan sambil bersiar2, hehe
(Tu ntah apa ler Fadel bergurau ngan Dayah dan Along tu??)

Nak masuk sini..RM3 utk dewasa. RM1 utk kanak2..
Katanya masa tu musim panas tp dingin..hehe. Tak kisah ler..walaupun kitorang gi bkn musim salji..tp alang2 dh sampai, masuk je ler. Lain kali, ntah bila pulak ler nak sampai sini, hmm.

Sementara aku tgh beli tiket...semua dok melepak jap.

Haha..aku letak je sume gambar yg lebih kurang sama ni.
Manakan tidak, tiap2 gambar adaaaaa je yg tak nampak, ngan mak terpejam mata laa..
Cuma aku ngan Dayah je sama utk keempat2 gambar tu, ngeh2.

Suhu...15'c.
Musim panas tp dingin...hmm, sejuk lagi dari Cameron Highlands ni, hehe.

Mak cuti sehari hari ni sebab anak, menantu dan cucu nak bawak jalan2, hehe.
Ayah pun cuti menoreh hari tu, hoho.

Aku dulu terpikir gak..macam mana ler kat dlm umah 4 musim di Bkt Cerakah ni, ek??
Rupa2nya..kita leh masuk dlm semua bilik berasingan tu tp takleh ler nak masuk dan pijak2 kat atas tanah dan rerumput kat situ. Cuma di atas kawasan yg dibenarkan sj.

Bunga2 segar ler masa ni..
Ni yg buat rasa nak gi Cameron Highlands ni..
Hmm..bila ler jalan Sg Koyan - CH nak siap sepenohnya ni?? Leh ler on the way nak balik Bentong ikut situ singgah kat CH dulu, hahaha.

Abg kata..best!!
Seperti Beijing dan Tembok Besar China sdg menunggu je kedatangan kitorang, haha.
Ntah bila tahun ler nak sampai situ, ek?

Taraaa...

Ni amoi2 sedang berbasikal mengeluarkan peloh2 bertoksin dorang, hahaha..

ANDA DI SINI...(aii, mana yg betul tu??)

Ayah sedang memerhatikan gelagat monyet2 yg bersuka-ria kat atas dedahanan pokok.

Aduhaii..dh lama kitorang semua tak menunggu bas tapi hari tu kena tunggu ler jugak, hehe.
Biar ler bas tu ronda masuk dlm dulu.
Kitorang dok melepak situ tgk gelagat org kayuh beskal..gelagat monyet pun best gak, hehe..

Nampak mcm kitorang je yg tunggu bas ni tp sebenarnya ramai lagi yg tunggu kat bus stop depan tu, hehe..
Kena berebut ke nanti?? ngee..

Blur..blur..blur..ahah!! nampak ayah kat ujung, hehe..

Mcm2 ler kisah keluar kat sini.
Ada kisah body builder..
Ada kisah org sukan yg tiba2 nak tekan tubi kat tepi2 jalan, hoho.
Uish..dia baru2 ni wakil daerah Limbang tau utk futsal. Juara ler pulak!! haha.
Leh ler wakil Sarawak pulak..lawan ngan negeri kelahiran sendiri...hahaha..

Tgk..monyet ni...berkeliaran aje.
Kalo diacah budak kayuh beskal ni...tak tentu arah kaki kayuh laju2, haha..

Tu..nak mengendeng ler bekalan org tu..
Kat mana2 pun....sama je perangainya, hehe..

Lepas dh balik dari Taman Pertanian tu..kitorang pun terus ler menuju ke Restoran Haslam yg harus singgah setiap kali kitorang gi Lembah Klang, hehe. Perut dh mintak isi...ngee..

Keesokkan petangnya..aku ikut Fadel hantar mak gi keje. Kemudian, dlm kul 4 lebih...kitorang pun balik ler ke Taiping semula.

Ni adalah bukit yg runtuh di dalam kawasan MRSM Bentong. Dkt area padang dorang...dan sangat hampir dgn kediaman guru. Disebabkan masalah ni..maka..dorang semua kena ler berpindah menumpang di MRSM Pekan...

Sekian

7 comments:

Gieyana said...

sy pon x pernah smpai kt Taman tue...jom kita terjah Cameron sma2 nk..nk pi lagi..CH mmg best ar...

cikbedahlaser said...

asal x g sawah padi kak??
die kt kawasan kedai makan tu.. blah blkg2 skit.....

ooo time akak g time msim panas...time kami g aritu... salji...

zura@iwan said...

cantik tmpt ni...x penah smpi lg...bestnya kalu dpt gi..bila pon x tau arr...hehe

makdara TERDIVA said...

kak, tempat ni cantik tp sayang takde pihak yg nak baikpulih tempat ni..padi pun dah x de..

mase saya pegi time musim salji..hehe..

tapi bab nak menunggu bas tu yg buat lemah semangat skit..

dan hati2 dengan monyet2 yg terlampau berani..yelah! stok makanan dorang dah habis, tu yg menggagau cari makanan kt tmpt org..

dan akhir kata salam ramadhan buat kak alona sekeluarga.. :)

Alimaz-Kembara Terasing said...

panjang berjela N3.... best la jenjalan.... ala monyet2 tu nak memain la tu....

wantie said...

tak pernah lagi pergi kat sini. seronok T tengok akak selalu jer beriadah ngan familly..

T memang jarang berpeluang utk beriadah cam gini. sebab MIL tak bape sihat.

leader said...

In most cases, thomas sabo charms buildings insurance covers the sourcing cost of rebuilding or thomas sabo restoring your properties structure in a case where it is destroyed by an event paid for thomas sabo bracelets by your home insurance plan, whilst contents insurance protects the price of replacing specified things. cheap thomas sabo watches Families are often demanded to order home insurance as a general condition of obtaining their mortgage, thpmas sabo although, they may be under no obligation to buy it using their mortgage service provider.