Saturday, August 21, 2010

Pasar Borong Kamunting


Kalo citer pasal pasar borong ni..sangat jarang kitorang berpeluang utk gi. Bkn jaoh pun..5minit perjalanan je dari umah..tp disebabkan operasi dorang sampai kul 7 pg camtu...maleh ler nak kuar awai2, haha.

Tp...pasar borong ni akan kitorang terjah kalo time bulan pose. Sudah tentulah sebab lepas2 bersahur tu..kitorang leh terus keluar kan. Tambah pulak...time2 bulan pose ni harga2 barang semua akan naik secara tiba2 di pasaran runcit, hoho. Jd, jalan penyelesaian utk bajet..dh tentulah pasar borong jd pilihan.

Kat sini mmg best ler. Harga barang2 basah mmg murah2. Sotong yg elok pun leh dpt RM8-10 sekilo.
Kat Pasar Taiping RM12-15 sekilo sotong jenis elok.
Kalo kat Pasar Kamunting RM13-16 sekilo.

Ayam pulak...kalo kat Pasar Borong leh dpt RM6.50 sekilo.
Kalo kat pasar Taiping..ayam RM6.90 sekilo.
Kalo kat pasar Kamunting..ayam RM7.50 sekilo..huh!! brp byk ler dh leh jimat aku aku beli 5-6kilo ayam utk stok 2-3 hari kat umah, hehe.

Santan pulak..kalo kat pasar borong..RM1 dpt byk ler gak. Kalo kat pasar Kamunting...RM1 santan mcm 50sen santan kat Pasar borong...hoho.

Tp tu ler..kalo hari2 biasa tu..terasa malas sgt nak gi pasar borong. Aku lebih rela gi pasar Taiping lagi. Skang pun dh jarang2 aku gi pasar Kamunting...pasal harga dia mahal sket ler. Kalo sket..sket..sket..dikumpul2..byk gak ler aku dpt berjimat, hehe.

Tp dlm bulan pose ni pun..aku leh gi pasar borong pada ujung2 minggu je la. Sebab kalo hari2 persekolahan..aku nak kena gi hantar Akiss sekolah lak jam 6.30pg.

Pasar borong ni...lg 2-3 hari nak raya lagi ler sesaknya teramat2. Nak beli apa pun nak kena beratur, hoho..

3 comments:

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

mmg sakan borong barang basah kalau kat pasar borong kan sis..murah2 belaka and yang penting FRESH...

ibu WaWa said...

bestnya rumah aLoNa dekat dgn pasar borang. Boleh beli barang2 basah dgn harga murah.

Semoga aLoNa rajin memasak sbb barang2 basah semuanya fresh2. Sedapnya!

wantie said...

rajin nyer kak bersoping barang basah di pagi hari. kalau siti memang malas. tambah pulak tukang pergi pasar tu en. husband. kita kat umah ni tukang masak jer la..