Wednesday, August 18, 2010

Pasar Ramadhan & Tebang Pokok

Pasar Ramadhan atau bazar Ramadhan??
Ntah ler..mgkn ada kata sama aje. Tak kisah ler. Cuma bg aku yg suka memandai2 ni (hehe)..pasar ramadhan ni utk jual kuih-muih, lauk-pauk, air minuman, buah-buahan dan macam2 makanan khas masa bulan Ramadhan.
Bazar pulak..yg menjual pakaian, biskut2 raya dan yg berkaitan dgn persediaan nak sambut 1 Syawal, heheh. Iye ke?? Ikut sukalah..hoho

Tp suami aku kata..bazaar ngan pasar ni sama aje ler (Alona oii!!). Bazaar tu dlm bahasa Arab. Disebabkan dh dlm bulan Ramadhan tu..maka kearaban tu mesti ler lebih terserlah, hoho.
Iyolah cik abg...

Pasar Ramadhan kat Kamunting ni byk. Boleh dikatakan..semua tempat tu meriah ngan peniaga dan pengunjung. Besar tak besar aje kawasannya. Lebih besar...lagi byk pilihan. Tp bila sesak sangat, rimas juga. Tambah2 kat area org bakar ayam percik, sate, ayam golek...erm!! asap dia..jgn ckp ler. Macam mana ler dorang yg ada baby masih merahhhh lagi (mcm baru abes pantang @ pun dh dekat abes pantang) leh kuar gi situ siap bawak baby lagi?? Aku tgk bukan sorang dua..tapi lebih dari tu..uish!! Tak kesian ke kat baby. Sistem imun dorang tak berapa kuat lagi. Kalo bawak baby gi shopping baju raya kat pasaraya ok ler jugak, hehe..

Aku suka beli kuih kat gerai Pak Mat ni...mmg peniaga aneka kuih-muih bkn sj di bulan Ramadhan..tp tiap2 kali ada pasar malam pun!!
Tp biasa ler..bkn semua kuih isteri dia buat. Byk juga surirumah yg lain buat. Sekurang2nya beliau dh tolong menambahkan pendapatan keluarga lain, hehe.

Sempat gak ler aku beli rambutan gading kat situ.
Ni ntah Ramadhan ke berapa aku tak ingat ler.
Mcm biasa...gambar2 ni ehsan kamera hp cik abg aku tu ler.

Bazar Ramadhan?? Ada yg dh mula bukak tp peniaga tak ramai lagi nak taruk brg2 jualan dorang kat gerai2 yg dorang dh amek tu. Salah satunya kat seberang jalan depan Taiping Sentral tu, hmm. Masih sepi ngan peniaga...apatah lagi sepi dari pengunjung, hoho.

Tebang Pokok
Isnin hari tu..abg Man tak jd datang nak tebang 2 batang pokok pelam seperti yg dijanjikan. Katanya dia sakit perut.
Tp Selasa hari tu..dia muncul dlm kul 8.30 ngan gergaji. Dia gergaji dulu dahan2 belah atas pokok pelam yg dh melebihi bumbung umah tu.

Ni aku amek gambo dari belah dapur ni, hehe. Abg man tu ada ler kat atas pokok pelam tu tgh gergaji dahan.
Dekat sgt ngan umah. Tanah ada ler sekangkang kera!!
Teruk gak ler dia nak kena jaga dari terkena bumbung, terkena pagar umah, terkena pasu..hoho.

Pastu..diangkutnya semua2 tu ke luar. Mmg keje dia mcm tu..dia buat sampai bersih. Tak kacau kita. Tp tu ler..dia buat sampai jam 10.30pg aje..sebab dia ada keje lain jugak nak kena buat. Nak amek anak dari sekolah agama lg..

Hari ni pun dia mai lagi nak sambung keje pagi semalam. Kali ni dia bawak sekali chainsaw sbb batang pokok pelam tu mmg besar. Mana leh guna gergaji aje, hehe.

Jenoh ler dia potong sikit2 (weng.....bunyi chainsaw!! hoho) batang pokok tu tak bagi terhempap kat bumbung..tak bagi terhempap kat pagar...
Mmg teliti keje2 dia. Tp..aku yg tgk pun tau dia mesti ler penat!! Berpeloh2 dia aku nampak masa dia tgh tanya aku beberapa perkara yg dia kena tau, hehe.
Dari dlm umah..asek ler aku dgr dia berludah sambil2 wat keje tu, ngee. Kalo tak air lioq dia pahit...mesti air lioq dia tgh memekat. Maklum ler...bulan2 pose ni mana leh minum, hehe. Wat keje jenis kena guna byk kederat lak tu, hmm.

Ni pulak pokok lagi satu bakal kena tebang. Betul2 tepi bilik along dan angah. Kalo kena tebang pokok ni..terangg jer ler bilik dorang kena cahaya matahari, hahaha. Kena tukar balik langsir lagi satu, hahaha.

Lepas aje settle pokok pelam depan...abg man terus je gergaji pulak dahan2 pokok pelam belakang tu.
Yang ni pun bertambah mencabar..sebab..ada dua wayar yg nak kena jaga. Sebab pokok ni dh melebihi ketinggian wayar2 tu.
Satu wayar letrik umah jiran aku..satu lagi wayar letrik umah aku, hahaha.

Ni ler keadaan skang. Abg man kata dia dh tak larat dh. Esok hari ketiga dia akan sambung semula menarik dahan2 ni keluar dan menebang batang pokok pelam yg tinggal tu.
Maknanya, takleh ler kitorang lalu tepi ni utk sementara waktu (sampai esok aje!!), huhu.
Nak tolong tarik pun..mak aii, berat betul!! Siap ada semut pokok ngan sarang2nya lak tu. Nasib baik takde kerengga. Kalo idak, lagi ler merumitkan!!

Ni ler pangkal pokok pelam depan yg dh clear (amek gambo dari depan umah lak, hehe).
Yang belah belakang tu..tinggal batangnya aje. Dahan2 dh jatuh ke bumi.
Terang benderang!!

Ni baru pokok pelam tang depan punya, hoho..

Sebenarnya aku syg gak pokok pelam ni. Sebab buah dia 2-2 sedap. Satu chakonan dan 1 lagi jenis pelam besar (tak tau jenis apa) tp sedap lagi dari jenis sala..kurang sket sedapnya dari harum manis, hmm.
Anak pokok pelam ni dulu..ayah aku beli dari kawan dia. Jenis baka baik. Umur pokok tu baya Akiss, dh 10 tahun.
Cuma sejak 2 kali berbuah sebelum ni...buah dia dh tak berapa elok. Mgkn disebabkan akarnya dh tak leh nak merayap jauh. Maklum ler..tepi2 umah aje. Kalo kat kebun ke..kat dusun ke..luas ler, kan??
Tp..walaupun tak brp elok...tp boleh lagi dibuat kerabu kalo diambil muda, hehe.
Lepas2 ni takleh ler nak wat kerabu dari buah pelam pokok sendiri dh. Kalo nak buat...kena ler beli pelam muda kat pasar, hmm.

Dan yg penting...lepas2 dh clear pokok ni..takde ler si Nami tu manjat sampai ke bumbung umah dan tak reti nak turun lagi. Kalo idak, jenoh!! Sampai dh mcm fed-up nak bela kucing jenis reti manjat tp tak reti nak turun ni, huh!!

Yg lagi penting...kak ina jiran aku tu dh tak perlu ler nak sapu daun2 kering dari pokok pelam umah kitorang ni. Mana tidaknya...dahan2 nya mmg byk menghala ke sana..mencari cahaya matahari.
Bila kitorang nak tolong sapukan daun2 tu..kak ina tu pulak segan...hmm.

Jd, esok mgkn hari terakhir utk selesaikan semua pokok2 ni. Mcm tu punya keje..abg man amek upah RM170. Hmm..kira ok ler tu. Sbb, aku sendiri tengok..keje nya mmg rumit. Sambil manjat sambil gergaji, sambil mematahkan dahan, sambil mencampakkan dahan ke tempat yg betul. Kemudian tarik keluar dahan2 tu. Bg clear takde yg tertinggal.
Tebang pulak batang pokok pelam tu sikit2..getaran chainsaw tu, bunyi yg membingitkan telinga..huh!! semua dia nak kena tahan.

3 comments:

POSH76 said...

kalau pi pasar ramadhan ni mmg kene tahan nafsu...tapi seronok tngk macam2 jualan....bessnyer sis ada pokok mempelam...mangga padi ada tak hehe

[-suziey-] said...

hehe gerai pak mat tu yg sblh yong tau fu tu ke? gerai pak lang sy..yg meniaga sume pakcik2 sy..dulu pn MIL juai nasi lemak n kuih..la ni dh pencen:p

wantie said...

pertama kali beli lauk kat pasar ramadhan tahun, dapat lauk basi. Then recently beli kerabu perut pun dah tak mcm kerabu.

So.thn ni pangkah jer utk beli juadah kat pasar ramadhan. tiap tiap ptg hubby akan beli air & bunga api utk Amirul.

Juadah semua.. masak sendiri ler.