Tuesday, August 31, 2010

Cerita minggu lepas..

Cerita kali ni baru la ok sket. Mmg dlm entry sebelum ni tak tentu arah je gaya ayatnya, hahaha.

Baju melayu..
Al-kisah baju melayu utk anak teruna aku dua org tu dh pun siap dan sudah pun dicuba pakai oleh mereka walaupun baju tersebut telah ditempah di Bentong, Pahang.
Tukang jahit yg juga kawan mak aku tu telah menyiapkan dorang punya atas permintaan mak aku ler, hehe. Sebab, 1 Syawal 1431H kali ni..InsyaAllah, kitorang akan beraya di Taiping terlebih dahulu.
Kedua2 pasang baju melayu anak2 aku tu tak perlu dipos pun utk sampai ke Taiping ni. Mak aku dh bawak dh masa datang sini 21hb Ogos hari tu, heheh. Terima kasihhh kat mak..

Mmg cantik jahitannya. RM50 duit upah utk baju melayu Along dan RM40 utk baju melayu Angah. Hmm..dh besar dh anak2 aku, ye. Harga upah utk baju dorang pun kurang RM10-20 je dari org dewasa, hoho.

Alhamdulillah, di kala umur aku nak menginjak 35 thn pd November ni...anak2 aku dh pun besar2, hmm. Tu la ye, rezeki aku tang sini. Alhamdulillah.

Ops..baju kurung aku ngan Balqisz pulak..tak tau ler bila siapnya. Awal minggu depan leh ler gi terjah umah maklang, hehe..

Biskut raya...
Tahun ni rekod gak ler. Sebenarnya..sdg2 ni aku dh pun mula buat 2-3 jenis biskut raya. Tp bulan Ramadhan kali ni..lambat ler sket nak mula.
Kalo nak ikutkan..barang2nya minggu lepas dh dibeli. Tp aku malas nak mula lg sbb barang2 perkakas yg nak digunakan tu tak dibawak keluar lagi. Masih dlm taperware besar kat stor tu, hehe.
Oven pun tak dibersihkan lagi. Dah lama betul aku tak gunakan oven tu waima membakar kek pun, huhu. Entah ler, bila kemalasan melanda tu..mmg teruk ler jd nya, hmm.
Oven lak..oven kongsi ngan dapur gas tu, hehe. Jadi ler, kan...nak bakar pun senang. Leh guna tray besar.
Ada gak resepi biskut baru yg menarik minat aku nak cuba kali ni. Dpt dari majalah RASA bumper ler, huhu.
Biskut yg kebiasaan2 tu...mmg wajib buat.

Masa aku keje kat KL dan dok kat Selayang Baru ngan family Zahidah 1992-1995 dulu..aku ada belajar gak buat biskut raya ngan dorang...tp masih tak berapa nak pandai, hahaha.

Sebenarnya..aku reti buat biskut raya ni pun..14thn dulu. Masa aku keje kat Super & Co, Kamunting ni.
Ada laa sorang kawan se-ofis yg terer buat biskut raya sukat bahan2nya guna cawan je. Takyah guna gram2 ni...leceh nak timbang2, hoho...
Jd, sejak2 tu...leh ler nak wat. Takyah dh aku nak oder. Lebih bangga wat sendiri walaupun takde ler sesedap yg ditempah tu, hmm.
Biskut raya feveret aku sekeluarga..dh tentu ler yg rangup2, ada unsur coklat, ada kekacang, hehe.

Tart nenas?? aduhai..tahun ni malas lak rasanya nak buat, hmm. Nak buat inti tu ler yg leceh sket.
Sepatutnya, kalo aku nak wat tart nenas utk raya ni..aku dh kena wat inti dh. Tp memandangkan nenas mahal je skang...erm..kena pikir dulu ler.
Ntahnya..tak buat langsung pe, hehe..

Kerepek bawang, kerepek pisang pun...aku dh kena cari kat pasar minggu ujung minggu ni nanti. Kacang tanah putih pun tak beli lagi kat kedai Ah Chai. Kena beli gak tu. Nak goreng ngan bawang putih banyak2, huhu..
Aku cuma buat, beli yg jd feveret kitorang aje. Senang, kalo tak abes...kitorang yg leh abeskan, hahaha.

Pasar Ramadhan Baling
Ahad hari tu..sebelum hantar along ke hostel dia..kitorang singgah kat bandar Baling terlebih dahulu.
Abg nak gunting rambut kat ABA Barber. Sebulan yg lepas, Along ngan Angah yg digunting rambut kat situ...ok jgk. Murah pun murah.
Takde ler nak tunggu turn mcm kat Leong tu.
Takde ler rambut tertobek sana sini mcm kat pakcik tutt tu, huhu..
Jd, aku cadangkan ler kat abg utk try gunting kat ABA tu aje. Hasilnya..erm..mmg bagus. Berganda hensem suami aku tu, hehe.
Leh ler gunting kat situ aje selagi Along bersekolah kat Pengkalan Hulu lagi, hehehe.

Sementara abg gi gunting rambut...aku ngan anak2 masuk kat Pasaraya Srijaya. Aku mmg suka masuk situ sbb ia lebih best dari Pasarayaku dan lebih best dari Pasaraya Hari2...ataupun Pasaraya Sakan, ngee.
Cari seluar jeans Angah ler. Susah nak cari saiz utk budak membesar mcm Angah ni kat The Store. Kalo ada pun..kat area Cute Maree, Garfield..jenama budak2. Angah ni dh perasan remaja..mana ler nak beli jenama tu, har...har..har..
Jd, kat Srijaya tu ler kitorang jumpa jenama yg tak penah dgr pun, huhu.
Jd, ler. Angah pun sgt berkenan..harga pun murah sehingga mampu membuat abahnya tersenyum, heheh. Mmg murah. Tgk kainnya..sama je lebih kurang yg kat The Store tu tp disebabkan dia ada jenama terkenal yg dicop kat situ..tu yg jadi mahal, ngee..

Dah keluar dari Srijaya, kitorang ke Pasar Ramadan pulak. Beli kuih-muih utk berbuka dlm keta OTW nak balik ke Taiping nanti. Jd ler dulu. Air pun beli air kotak je dan ada bawak air mineral juga.
Yg best nya kat situ...byk makanan dan masakan yg jarang kita jumpa jika bukan di bulan Ramadhan. Ada kuih jongkong emas dan beberapa lg yg kitorang pun tak tau namanya, hehe. Takde ler mcm kat Kamunting ni...asek2 kuih-muih yg samaaaa aje.

Lepas2 tu hantar Along ke hostel. Hmm..sian gak kat dorang ni. Budak2 hostel lain dh balik umah 3hb September ni nanti...tetapi dorang...6hb dan 7hb masih bersekolah. Pagi 8hb baru balik umah ngan bas khas.
Kalo parents nak amek...7hb petang tu dh leh amek..tp cuti abg dh semakin kurang...Jd, takde ler kitorang leh gi amek dia petang 7hb tu. Along kena naik bas gak pd 8hb tu nanti.
Tp tak mengapalah..sekurang2nya Along cuti sampai 19hb September. Tak mcm Akiss (cuti raya sampai 14hb je) dan Angah yg masih tak tau lg cuti raya dorang sampai bila, huh!!

Jumaat ketika cuti Nuzul Quran minggu lepas....(pagi selepas sahur tu kitorang 5 beranak sempat gi Pasar Borong membeli barang2 mentah)....aku ngan abg gi jogging kat Bukit D.O (Bukit Birch) utk kali ke 2 di bulan Ramadhan kali ni. Budak2 tak ikut jogging coz dorang nak sambung tido, hoho.
Seperti kali pertama...3 pusingan jugak kitorang melakukan aktiviti tersebut di situ.

Lepas jogging...aku ngan abg singgah kat Tesco nak beli buttercup. Kat sana RM2.99 (RM3) seketul 250gm. Mmg ramai yg aku tgk beli buttercup ni byk2. Ada tu penoh troli, hoho.

Sebenarnya kitorang dh gi Econsave...konon2 nak beli butter (brand lain) ler kat sana. Sebelum ni dh tgk..harganya murah lg dari buttercup.
Tp malam tu..kitorang gi..adeii, sama aje ngan harga buttercup. Baik beli buttercup, hoho.

Sebelum kuar dari Econsave...abg gi ngurut lagi kat mesin Gintell ni, hmm. Taruk RM1 aje utk 3 minit, hehe.
Aku pun kasi ler peluang kat Along rasa diurut oleh mesin ni. Sbb, Angah yg kurus tu pun dh penah rasa diurut ngan mesin ni, hehe.
Sebenarnya..mesin urut ni tak sesuai utk dorang ni..badan takde isi sgt, hoho.
Akiss tu leh tumpang hepi je ler..pasal dia lagi ler tak sesuai sbb kecik lg. Kalo dok situ pun..bkn ada rasa apa, hahahaha. Takyah ler...membuang duit aje, kuikui..

1 comment:

ibu wawa said...

tak sangka dalam usia yang muda, ALoNa mempunyai anak2 yang dah besar panjang...

best betoi dapat bercuti dan berekreasi dengan anak2.