Tuesday, November 9, 2010

Di teratak ibu...

Amboii..tajuk bukan main, ngee..

Sambung dari aktiviti dlm N3 sebelum ni laa..hehe..

Selepas dari makan tengahari beramai2..kitorang terus ler gi ke Selinsing.
Saja je berjalan2. Sambil2 tu leh ler tgk apa Ah Peng bikinnnn, ngeh2...

Sampai kat teratak comel mak tu..kebetulan Ah Peng nak kuar gi makan.
Dialog dlm gambar di atas;
Abah pun tanya laa, "Peng...lu mau pi makan...ada duit ka??".

Ah Peng pun jawab, "Ala..Ijhams..ala...".

Dialihbahasa; "ada..izam..ada.."

(nama pak mentua aku tu, Aizam..tp Ah Peng sebut..Ijhams, kahhh)
Hehe..
itu laa gayanya Ah Peng bila bercakap sbb dia dh ler ckp pelat2 Melayu, pastu gigi pun kurang, ngeee..(Jgn mare ye, Ah Peng)

Mak, kak nor dan Maton bergambar kenangan ngan Ah Peng yg byk berjasa kat keluarga mentua aku.
Dia laa kontraktor yg buat umah mak & abah mentua ku, dia la yg buat umah yg kitorang dan kak nor duduk skang, dia jugak ler yg renovate umah lama Sela dan umah Sela yg skang.
Dia jugak ler yg buat tambahan dapur utk umah kitorang tu.
Dia jugak ler yg emak dan abah beri kepercayaan utk membina teratak kiut miut kat kampung ni, erm...

Ni laa Angah dan sepupunya Akem.
Sama baya. Akim tua sebulan je dari Angah.
Sempat ler dorang ni tido sekelambu masa aku ngan mak Akem berpantang tahun 1997 yg dh lama berlalu, ngee.
Muka dorang pun dh nak iras2 sgt dh cuma Akem tinggi ler sket dari Angah.

Ren sedang menunjukkan sesuatu kat Khaira..

Sawah padi yg kitorang terjah berhampiran sangat ngan teratak comey mak tu.
Angin sepoi2 bahasa sangat mengasyikkan....heheh.

Lepas dari Selinsing..singgah jap kat simpang Selinsing pekena cendol dan makan dgn santainya..
Dok ler menempek mana2 yg leh. Yang aku..tibai berdiri aje. Ceh!!

Nak ilangkan dahaga.
Eh, ye ke? Kuikuikui....Lagi melekitkan tekak ada, kan??
Tp cenggitu pun..cendol nya mahaii. RM1.40 semangkuk. Takde pulut lak tu.
Kalo kat stesen bas Taiping tu..siap taruk pulut..RM1.50 aje.

Dari situ, kitorang menghala ke kedai Sela pulak. Sambung N3 seterusnya..khas utk promot kedai Sela yg mmg dh popular tu, ngee..

3 comments:

Gieyana said...

Kak Lona..knp x wt gila2 berlarian kt tgh2 sawah yg hijou tue..sure cantik photo!hahaha

wantie said...

sukanya tengok kehijauan sawah padi. ada lintah tak kat dalam sawah padi tu???

suka sawah padi tapi tak suka lintah.. gelieeeeee

mEiZ SHA said...

bestnyer kampong dia.....:)
sawah tu
canteknyerrrrrrrrrrr...;p