Saturday, November 6, 2010

Tekek yg menjadi sebutan..menjadi rebutan...

Erm..hari ni menarik minat aku utk menyimpan cerita mengenai seekor binatang yg tiba2 saja popular kerana nilainya yg tinggi.
Apakah sebabnya binatang spesis cicak ni dgn tiba2 aje namanya melonjak masuk dlm carta sebutan yg menjadi rebutan??
Aku ingatkan org dok rebut2 artis2 jelitawan aje..rupanya haiwan yg cenggini pun lebih menjadi rebutan kerana nilainya skang!!! (Masih bernilai walaupun dikatakan sudah byk ditemui)

Kat sini aku nak kongsikan sedikit info yg aku peroleh dari blog KoiAnakPahang.
Tima kasih, ye..

http://koianakpahang.blogspot.com/2010/05/berita-baik.html
http://koianakpahang.blogspot.com/2010/08/berita-baik-bagi-sestengah-orangberite.html
http://koianakpahang.blogspot.com/2010/10/tekek-oh-tekek-part-3.html
  • tekek perlu duduk di dalam sangkor yg diperbuat dari kayu,plastik..sangkor besi adelah dilarang sama sekali,ini boleh menyebabkan beliau merajuk hati dan tidak mahu makan.
  • Jangan sentuh kulitnye semasa nak menangkap te,pandai2 la gune kan sauk ke,sarung tangan.
  • Elakkan dari di gigit oleh tekek..Jika aokme kena gigit nyawa aokme dihujung rambut!! antara hidup dan mati...50-50 kata orang asli bernama Man di Kg Sg Leleh,Lanchang.
  • Elakkan tekek dari menggigit kerana bila bisa dari gigitan nye keluor maka beratnye akan susut.Harga akan kurang la..
  • Tekek akan keluor dari habitatnye time hari lepas hujan dan mengeluorkan bunyi yg kuat.
  • Habitatnye didalam hutan,biase duduk dalam batang buruk,atas pokok,dll..mane yg jumpe dalam rumoh te mungkin cicok besor.
  • Harge bagi seekor tekek yg beratnye melebihi 350g boleh mencicah puluhan ribu RM, katanye sampai rm80K pun ander..namun pun gitu ander yg nak ambik untung dgn jd org tengoh..jadi hargenye dah kena ejas..dari rm15K ke rm30K ke rm40K hinggalah yg tertinggi..macam2 harge...pandai2 la nak menjualnye...nasihat koi satu..jangan saloh jual...kena pandai membida la.. :)
  • TEkek mengandung suatu zat aktif yang mempunyai sifat theurapetik.Fakta ini muncul seperti pada kejadian hempedu beruang yang ternyata juga mengandung zat aktif bersifat theurapetik.Zat aktif tersebut yang masih dalam tahap ujian tahap 1 telah menunjukkan hasil yang signifikan.
  • zat aktif yang diberi dengan nama IUPAC Tri-heksipentafenikol mempunyai sifat menghambat pertumbuhan kanser/metastasis sel kanser, melawan HIV dan H1N1 viral.-ade yg cakap pade air liurnye...wallahualam...sebab tu tekek yg nak di jual te kenalah hidup-hidup dan sehat walafiat.
  • Tekek adalah sejenis reptila yang masuk ke dalam golongan cicak besar, suku Gekkonidae. Tokek rumah memiliki nama ilmiah Gekko gecko (Linnaeus, 1758). Dalam bahasa lain hewan ini disebut sebagai téko atau tekék (bahasa Jawa), tokék (bahasa Sunda), dan tokay gecko atau tucktoo (bahasa Inggris).
  • tekek yg beratnye bawoh dari 350gram di kategorikan sebagai tidak cukup matang untuk dijadikan ubat..tekek yg gini nilainye agok muroh.
  • Setiap tekek yg terjual akan diterbangkan ke luor negara,kemana?koi pun tak tahu...
  • Tekek suke makan cengkerik.
  • Tekek kuat merajuk.
  • Tekek boleh mati jika beliau tidok mahu makan kerana merajuk..orang kabo cube letakkan dlm bekas kayu,dalam buluh dll...
Copyright under : http://koianakpahang.blogspot.com/2010/10/tekek-oh-tekek-part-3.html#ixzz14ff5OVip

Gambar di atas aku tak kopi dari blog sesape, ye.
Gambo ni aku dpt dari seseorang melalui kamera telefon bimbitnya, hehe.

Melalui info dari blog KoiAnakPahang tu ada menyatakan....si tekek tak suka pada sangkar besi.
Tapi gambar tekek di atas..dia sedang berada di dalam sangkar besi, erm???
Tapi pasti ke gambar di atas ni tekek, ye??
Kalo betul...nak gak aku gi carik, hahahaha..JOM!! ngee..
Kalo dpt tangkap yg besarrrr punya, pergh!! leh kaya sekelip mata...hehe..

Tapi urusniaganya bkn mudah. Maklum laa..urusniaga ratus2 ribu dan boleh mencecah juta2. Dengar jumlah duit pun dh tau...mmg merumitkan.
Sama ada pemiliknya ditipu, tertipu..semua leh jadi. Tambah pulak kalo kita ni jenis tak tau mana nak cari peraih dan menggunakan orang tengah, erm. Tengah2 proses urusniaga..ada pulak yg tamak, yg belot...uii, kalo menyentuh bab duit ni..semua leh jadi.

Walaupun aku tak penah ler terjebak dlm urusniaga tekek ni...tp bila baca kat satu artikel di blog WiraJiwa tu yg aku leh kata cenggitu, hehe.

3 comments:

Mazru Majid said...

salam..

betul,dari info yg boleh di percayai jugak le koi dpt tahu yg tekek ni x suka duduk dlm sangkor besi..krn logiknye besi bkn habitat reptilia tersebut...

kalo ade tokek nak jual aok tepon koi..

0199629245..harge baik2 dan terkini koi boleh dpatkan.. takdek broker brlapis-lapis..

pengalaman mengatasi segalanye..huhu

thanks sudi kongsi link..

makdara TERdiva said...

kak! ini bukan sesumpah ke???

ALoNa Cintamaniszlite said...

sesumpah lain, MDT...
tekek ni lain..mata dia tak mcm mata sesumpah tu, hehe..
Jom kita gi carik nak...hehehehe..
tu, broker dh ada bg no. kontek tu, ngee