Friday, November 5, 2010

Tangkap ikan kat sini??...aduyaii..

Pagi tadi...kitorang keluar gi kedai hardware. Nak beli cat merah dan itam utk dinding berbatu-bata kat umah mak tu (dinding luar, sket je..)
Bila dh nak balik..kena ler tunggu turn lampu hijau kat traffic light tu. Sementara tgh dok tunggu tu, ternampak ler ramai yg kerumun kat tepi2 pagar sebuah parit berdekatan ngan kedai Kedai Tayar Perak.
Abg kata..dorang tengok org tangkap ikan. Aku teringin gak nak tengok. Camne dorang leh masuk parit kotor tu tanpa rasa geli langsung. Eii..

Maka, abg pun masuk ler kat area situ dan parkir kereta. Ramai gak ler yg dtg situ tengok. Sampai termalu2 gak ler dorang ni. Aku tgk ada 2 orang kat tempat air yg agak dalam sket kat parit tu..eii, geli laa ngan keadaan air parit yg sgt kotor. Saluran dari perumahan dan rumah2 kedai. Tambah2 pulak, parit tu tempat beberapa peniaga kat situ dok baling2 je sampah-sarap mahupun tin2 spray.
Aku cerita ni bkn rekaan sbb aku penah nampak aktiviti takde kesedaran sivik cenggini.

(Erm..aku tak mau ler sebut dorang ni bangsa apa dan dari negara mana..nanti tak pasal2 ada org salah guna lak gambar2 aku ni utk menggambarkan mcm mana dorang dok sini..padahal, mgkn dorang sendiri yg seronok2 dan dorang sendiri yg sanggup nak makan. Bkn desakan hidup pun.
Padahal bkn takde ikan dijual kat pasar ataupun sungai yg bersih kat Taiping ni utk dorang tangkap ikan.
Mgkn parit ni jadi tumpuan dorang sbb hostel dorang tinggal dekat2 je ngan rumah2 kedai tu).


Ataupun mmg dorang dianiaya oleh pihak majikan tak bagi gaji yg dijanjikan
.
Dgn cara cenggini ler dorang nak survive hidup.
Erm..yg tu, aku tak tau laa pulak.
Sbb, aku tgk ada pulak yg mempunyai hp berkamera. Maknanya, mewah jugak ler dorang kat sini, kan??

Aku cuma sempat snap gambar dorang masa dorang dh jalan sampai kat sini..tang air parit paras betis aje, hehe. Dorang pun cepat je blah dari kawasan air dlm tu sbb tgk ramai sgt dh berkumpul tgk aktiviti dorang kat sebelah kedai tayar ni, ekekekek.

Tgk je ler dorang. Dengan tekun dorang menyauk ikan2 kat situ dgn menggunakan kain putih. Mgkn menggunakan sarung bantal ke..ataupun kain net yg dorang sendiri jahit, hehe..

Tu..kawan2 dorang yg lain dok je tengok kat atas.
Ada gak yg amek gambo video guna kamera hp dorang..
Ni nanti, mesti dorang pun tumpang semangkuk masa makan nanti, huh!!

Byk jugak ikan yg dorang dpt. Leh laa buat dua hari makan utk seramai dalam gambar aku ni, hehe.
Aku tgk...ada ikan talapia. Ikan haruan pun ada...uii...
Ntah ler..camne tekak dorang leh telan mende2 dari hasil saluran air tercemar ni. Tak penah ler pulak aku dgr dorang mati ke..cirit birit ke. Kalo ada pun, mgkn kes terpencil ataupun tak masuk dlm liputan, hehe..
Aku mmg pasti, dorang mmg tak jual ikan ni. Mmg dorang tangkap utk makan sendiri.

8 comments:

Ciklinn said...

hishhhh dorang ni.. k an ke kotor tmpt ni... tapi rasanya tmpt dorag lg kotorlah.. tu yg selamba jer dorang masuk situ kan

J@J@ / Bini The Rock said...

eerrkkk!! (nak cakap dulu...geliiiiii nyerrr!!!)

mbe la derang ni nak survive idop derang. Mbe gaji ciput nak mkn sedap2 tak terlarat nak kuar duit hari2 ye tak?

tapi....geli arhh!

makdara TERdiva said...

kt sg klang pun pnah nmpk org mncing..

kesiannnn :(

[-suziey-] said...

eee gelinya..tp mgkin dorang ni org susah giler kot..bkn utk makn..utk jual..hiks

wantie said...

loya gak bila tengok tu. tapi kalaula betul mcm suziey ckp. dorang pi jual. ngeh3x..

atty's said...

kalau diaorg tangkap .diaorg sendiri makan tak pe ye alona..

jgn dia org jual kat pasar udah..huhuhuh.

Rinna said...

Aduyai..tgk air tuh pun dah tak lalu dah nak makannya.. tapi iye laa..mungkin pada dia..bila dah masak ilanglan segala kotoran dan kuman kan..

Kalau beli ikan tuh di pasar tentunya mahal..jadi ngan cara gini laa dia org dptkan sumber makanan dengan percuma.. yg mana org kita sendiri tak nak tangkap ikan2 tuh.. :)

Dia.Honey said...

mcm penah tgk...adekah tempat ini kat sebelah kedai tayar kat kamunting????