Thursday, March 8, 2012

Akar resdung...

Penah tgk akar resdung??
Dulu masa zaman sekolah...ayah aku ler yg rajin asah akar resdung ni kat bontot pasu (eskius me...bkn bontot paksu, ye..hehe) dan disapu kat idong dan muka aku yg tumboh jerawat, hihi..(timakasih ayah...)
Aku ni mmg ada resdung tp tak laa kuat sgt. Tp mmg kuat bersin, jerawat naik...ish..ish..
 
Skang dh zaman anak2 aku pulak meningkat remaja...terserlah ler keresdongan dorang ni. Dh lama aku tanya kat ayah...takde akar resdung ke??
Cuma baru2 ni jer ayah bagi...ayah kata akar resdung tu ada tp nk mencabut akar tu tak cukup sorang. Mujur ler Abg Anas pun dok cari akar ni. Leh ler ayah ajak dia gi tolong mencabut akar resdung tu kat pokok dia.

Maka kali ni....giliran aku ler pulak mengasah akar resdung utk disapu kat idong dan muka angah, hehe..
Sebenarnya asah akar ni kat bontot pasu kecik mcm pasu yg kita taruk garam tu tp disebabkan pasu kecik aku ntah mana2 pegi ntah...aku guna bontot penumbok sambal ni ler. Kalo asah kat belah dlm...adess, pedas ler muka angah tu nanti, kehkeh...
Asah kat tepi2 tu ngan air...dan sapukan kat idong dan muka angah. Angah tu teruk resdongnya. Dh gi klinik biasa, dh gi pakar ENT, dh gi klinik homeopathy...tp tak jalan gak. Try guna tradisional ni lah. Ibu dia dulu pun guna tradisional ni aje.
Sian aku tgk angah ni...selesema sepanjang tahun, idong asek tersumbat...tambah2 kalo dok dlm kete, tempat ber-aircond atau cuaca sejuk.
Sepotong akar resdong ni tahan lama gak...kalo tiap2 hari mengasah..3 bln baru abes...
Harap2nya dpt ler kurang resdong angah ni. Ingat nk gi umah kak imah...pakai lilin resdong tu. Dia mmg pakar. Tp tu lah...jaoh laa pulak kat Karangan, Kulim tu. Dulu dok ulang alik pi hantar along ke Pengkalan Hulu ikut jalan tu takde lak nk menyinggah, ye dak!! mm...tu ler...

3 comments:

firuz said...

kak alona, ada 1 lagi cara yg terbaik.. insyaAllah leh hilangkan resdung tu..

sedut air ikot idong..sampai terasa kat btg idong..pastu hembus balik..
memang cara ni agak ngeri nak ikot..tp mujarab..ramai yg dah buat dan berjaya..tp cuma saya je yg x brani buat..haha!

wantie said...

kalau t memang banyak resdung kak oi.. seumur hidup tak pernah lak jumpa akar ni.

sekarang ni dok amalkan sedut air ikut hidung tu time berwuduk.
Sekarang dah jadi tabiat la plak. asal gatal hidung je pergi sedut air. hehehe...

hilang le gatal gatal tu. Tapi permulaan dok amal memang tak leh tahan. lelama dah biasa ok le.

Kamsiah said...

salam
mmg namnya akar resdung ya...
kat kg mak mertua saya ada jugak depa panggil akar resdung...tp dibakar,asap letak kat hidung...hehe..