Thursday, March 1, 2012

Dh nipis muka ni..huhu..

Bila laa umah jiran baru depan umah aku ni nak siap sepenohnya. Lama betoi progressnya.. Dulu masa tambak tanah beratus2 lori (tanah lombong...betui2 lombong woo)...lori telah rosakkan jalan tar depan umah kitorang dan sepanjang laluannya di lorong umah kitorang ni. Abes pecah2 jgk tar depan pagar aku (tanah rezab sekangkang kera) yg kitorang sendiri bayar utk turap ni. Bkn sekali..tp byk kali. Bila dorang turap 50 lori...stop keje berbulan2. Akhirnya, jalan yg berlobang td telah ditar semula oleh majlis berwajib. Elok jer turap..beberapa hari lepas tu maiiii laa pulak lagi 50-60 lori hangkut tanah...nk tambak lombong...pecahhh lagi jalan tar yg baru diturap tu... Begitulah beberapa kali terjadinya perkara yg sama. Ngan tanah merah memenuhi jalannya...tambah2 musim ujan.

Pastu, nk naik tiang apa sume lah...pakai elektrik dan sumber air paip dari umah kitorang. Takpe lah bila bil air tu dorang bayar sume. Yg letrik lak...sat guna..bulan depan lak mai guna. Jd nya...naik bil pun sket jer. Nk mintak pun tak sampai hati...tambah2 pulak dorang dh bayar bil air semua.

Dh beberapa kali sua muka ngan tokey utk sua kan bil tu. Adeii..segan tp mana leh tak bg pulak kan...dorang dh guna dan dh janji nk bayar masa mintak izin dulu. Jd, takkan tak mintak lak...psl dorang buat umah tu bkn free. Tuan umah bayar beratus ribu. Dorang mesti dpt keuntungan besar. Air dan elektrik mesti dlm kos pembinaan, kan...

Baru2 ni bil letrik sampai lg. Kali ni bilnya tinggi ler mak aiii...Dh dekat seratus. Sebelum2 ni kalo datang bil letrik..setakat naik 10-20 hengget kitorang tak mintak pun kat tokey sebab kitorang pun pikir gak yg dorang dh bayarkan bil air tp kali ni tak boleh laa...byk sgt. Kena mintak jgk.
Tp segan punya psl...tertangguh2 aku nk gi jumpa tokey tu, hmm..Rasanya kulit muka aku ni dh menipis dh. Tp selagi tak mintak...selagi tu runsing. Nk bayar guna duit sendiri...rugilah, kan. Dorang guna buat umah dpt untong...kita yg takde kena mengena ni lak nk tlg bayarkan??
Tuan umah mmg takde kena mengena ngan hal ni sebab umah ni tak siap lagi. Apa2hal mmg ngan kontraktor terus ler. Sebab dorang yg mintak izin nk guna...dorang ler yg kena bayar, kan...

Nak tak nak...akhirnya aku kena ler menebalkan muka gi jumpa tokey tu...alahmak!!! Kang kalo aku pakai topeng ultraman ke..topeng angry birds kang ke...terkejut lak tokey tu kan...Jd, kena ler aku guna kulit muka aku sendiri tanpa pelindung tambahan gi jumpa tokey.
Inilah the real situasi tersebut yg telah disnap oleh papparazzi!!! huh!!! Geram tul aku kat papparazi tu. Aku soh dia g tak mo...ckp tokey tu tak kenal ler hape ler. Aku gak yg kena gi. Dh aku gi tu...memandai lak snap2 curik cenggini!!! eii..geram tau!!! Tp bila dh amek gambo tu..taruk gak ler kat sini, sebagai bukti, kahhh...
Dh jumpa tu...aku ckp ler elok2..bgtau tokey tu:-
~yg bil tu brp jumlahnya.
~Kitorang guna selalu berapa.
~Yg sebelum2 ni dia guna sket2 kitorang tak claim dan
~mintak dia bayar ler agak2 kos elektrik yg dia dh guna (berdasarkan bil kitorang sebelum2 ni), mmm..

Dua hari kemudian..baru ler dia dtg nk bagi RM kos elektrik yg diorang dh guna tu. Yg kitorang guna...kitorang byr sendiri lah, kan..SETTLE...

Hmm...cepat ler siap umah ni. Ri tu...dorang ada lagi guna air umah aku ni. Nanti nk kena sua bil lagi...aduhaii...

1 comment:

DeLLas said...

nipisnya muka.. adehhh!!!