Wednesday, March 21, 2012

Angah dan resdung....

Rehat jap dari citer Ke KL tu!!! Aku citer mende lain dulu...hehe..

Dh penah aku citer kat blog ni tentang angah yg mengalami alahan sinus yg teruk....Dh penah ke klinik ananda, klinik pakar E..N.T dan klinik homeopathy....
Kitorang gak cuba alternatif tradisional. Selain dari akar resdung yg diasah dan disapu kat idung angah tu...aku pun try ler beli jamu resdung ni.

Ni laa botol jamu resdong keluaran syarikat dari Kelantan...RM12 sebotol...
Walaupun disarankan 2 bijik pg dan 2 bijik malam...tp aku kata kat angah cukup ler makan 1 bijik pg dan sebijik lg di waktu malam. Bkn pe, badan dia tak biasa lagi makan jamu2 ni, hehe.

Alhamdulillah, mende yg tumboh dlm idong dia tu (leh nampak jelas bila disuluh)...dh susut dan tinggal skettt jer lg nk ilang terus. 

Ni angah buat kajian dia sendiri dan dilukis kat papan putih umah kitorang tu, hehe..angah...angah!!!!
Wlpn idong angah masih berhingus tetapi tidak sukar lah dia nk bernafas seperti sebelum ni. Dh laa idong berair...dihalang pulak oleh mende yg tumboh kat dua-dua belah lobang idong dia tu, mm..sehinggakan angah kena selalu bernafas ngan mulut terutama waktu dia tido. Kesian....dan berbahaya jgk sebenarnya bernafas mcm tu.
Harap2nya...leh kurang byk ler resdong yg angah alami ni...Selesema sepanjang tahun mmg merimaskan. Alah pd makanan berasaskan daging ayam pun susah jgk..Dh itu makanan kegemaran org sekarang, kan...

Skang ni pun...angah dh kurang ler bersin kalo naik kete dan melalui perjalanan yg jauh. Kalo idak...mm, ngan kitorang2 yg lain dlm kete tu terasa gatal2 idong lak lepas tu, hehe..

Citer lain Alona:-
Sebenarnya, semalam terjadi mood cemas. Aku ler yg cemas.
PC aku tetiba jer on pagi semalam skrin takmo nyala. Bkn masalah monitor tu...tp masalah dari cpu tu ler. Dulu dh penah jd..abes ilang semua data dan gambar simpanan dlm hard disk tu bila abg terpaksa buat lain. Kali ni mcm nk jd lagi, adeii..
Bkn pe...aku tak transfer lg gambo2 ke KL-Putrajaya tu ke dlm external hard disk ataupun dlm pendrive aku, uwaa...Kalo ler hard disk yg rosak....nyesal tak sudah ler aku. Semalam pun dh nangis2 dh. Mood nk online pagi tu pun dh terbang ke mana, ntah...hehe..(pg aje..ptg mood dh ok, ngee)

Mujur ler malam tu doktor pc aku (siapa lg kalo bukan cik suami tersayang, hehe) kata mgkn bkn hard disk yg rosak. Abg telah cuba memperbaikinya tetapi masih tak boleh. Kemudian, cuba mencari puncanya dan kemungkinan besar motherboard ataupun memori kad tambahan tu yg punya pasal.

Akhirnya abg guna cpu lama dlm bilik angah tu dan masukkan hard disk kat dlmnya...akhirnya..TARA!!! dh leh on semula dan cepat2 aku copy & paste gambo2 yg aku perlukan tu kat dlm pendrive aku, huhhhh....lega kemain!!! hehe..

Nanti, leh sambung entry tu semula..hehe..

No comments: