Tuesday, June 26, 2012

Ke Penang - makan duyan

23hb Jun 2012
Sabtu

Mula2 konon2 nak beli duyan tepi2 jalan tu aje...tp bila nampak banner katanya ada Pesta Durian kat situ...maka kitorang gi terjah kat pesta durian tu ajelah duriannya. Senang sket nak makan kat situ...ada tempat lepak, ada air nk basuh tangan.
Sebenarnya aku ajak abg gi kat gerai kawan Wantie kat Teluk Kumbaq (siap standby no hp yg wantie bg kat aku tu dh, hehe) tp tu lah, jaoh...hari dh petang...ada hal lain lagi lepas2 ni. Jd nya, lepak kat situ aje lah makan. Jadilah, utk rileks2...kan..
Gi tang gerai ni..beli durian 3 bijik...rambutan 3 kilo.
Beli durian kampung aje lah...RM6 sekilo..harga serupa mcm kat Kamunting jgk lah. Fadel ngan Dayah dok cari durian musang king tu tp dh abes. Peniaga situ kata durian tu kat Balik Pulau ni baru lagi...tak byk mcm kat Pahang...(Pahang?? huhu...)..takde ler dorang ni dpt merasa musang king kat situ.
Sambil makan mutan...sambil tangkap gambar, hehe..
Byk kusi meja disediakan kat sini. Mmg digalakkan makan kat sini lah, kan..senang. Bila makan2 mcm ni...tingat kat sape?? alahaii..mmg otak ni tingat ler "kalo laa ada mak....................."
Nyum..nyum....
Bawak ayah try duyan Balik Pulau....
Pulun..pulun...
Nampak pekan Balik Pulau.
Kiranya kitorang kat Balik Pulau dh kot...tp tak menurun ke bawah lagi lah. Dari sini leh nampak byknya pokok2 durian di lereng2 bukit, wow!! Dh jadi satu trademark Balik Pulau dh nih. Kalo sebut Balik Pulau...org ingat durian. Mcm Batu Kurau gak lah...ingat Batu Kurau, ingat durian power dorang, pergh!!
Makan sambil ngadap buah durian yg tak gugur lagi..
Dh abes durian...perabes rambutan pulak.
Payah nk bawak balik rambutan tu...bersemut. Makan kasi abes kat situ lah. Utk along...nanti lah beli kat Kamunting aje.
Sambil minum air kelapa....ish..ish..
Inilah pengalaman pertama makan durian kat Pulau Pinang, hahaha..
Selalu tak kisah pun...pasal buah berlambak2 kat depan mata. Kalo beli pun murah2 aje. Tp skang ni...buah pun tak banyak kot...sampaikan dijual ikut kilo bkn ikut bijik utk duyan yg elok2 ni... 
Amek gambo kat banner besar ni..
Sampai 30 Jun kot pesta duyan kat sini, huhu...
Dapat jgk ler beli jeruk kat situ. Ada pulak pakcik tu jual jeruk, mm..beli kat situ aje lah. Leceh nk gi Chowrasta atau gi cari jeruk madu Pak Ali tu dh..

Dari situ, kitorang pusing balik. Tak meneruskan pergi ke Balik Pulau. Ikut jalan nk ke Sg. Ara dan Bayan Lepas utk ke jambatan Penang. Nak gi ke Taman Siakap pulak.....amek kucing baru Fadel & Dayah yg comel dan jinak sgt tu, mm..

Sekian..

Nota Alona:-
~Alhamdulillah, hari tu dlm perjalanan ke Penang...dok kelebet2 senarai nama dlm hp mak terjumpa satu nama kawan mak sesama gi umrah dulu..iaitu makcik Hasnah. Dh msj kat dia bgtau pasal mak. Tak berapa lepas tu dia kol dan aku berbual ngan dia beberapa ketika tentang mak. Aku mintak tlg dia sampaikan berita sedih aku ni pada rakan2 yg lain sekiranya dia masih berhubung. 

5 comments:

wantie said...

hahaha.. best nye tengok akak makan duyan.

tinggal kat sini baru t tau ada duyam musang king kak oi.

Kesuma Angsana said...

yg len2 tu semua best kecuali tng durian sbb saya x makan durian hehehe

el said...

ha tulah syok tgk akk mkn..smbil kamera xpandang hahaha

ritu el dpt gak mkn duyan kak
mil el beli kat paso bayan baru
10henget dpt 4bijik
duyan kampung
mmg isi mavles kak
sedap lembut lembik x kuning
wow cite ni bikin terliur lak
hehehe
nape x ckp nk dtg sini
leh bersua muka w/pun 5minit pun hahaha

DeLLas said...

smlm padel ada sms dgn kwn mak lg sorang nama lyla.. dlm hp namanya lylaumrah.. dia ada msg2 dgn mak crita psl nk gi umrah bulan januari 2013..

Gieyana said...

bestnyer..x g mkn kt sini pon..beli kt psr malam jer br2 nie..:-)