Wednesday, June 27, 2012

Ingat mengingatkan...

Insan di dunia ni ramai yg tak sedar.
Jika 100% nikmat yg Allah sediakan...hanya 1% yg diturunkan di dunia fana ni.
Tapi yg 1 % tu lah direbut2 sampai biarkan diri diselubungi perasaan hasad dengki, memburuk2kan, mengaibkan orang, sehingga berani menjadi syirik menggunakan sihir utk melaksanakan hasrat jahatnya. Sehinggakan berbunuh2 pun ada, nauzubillah.

Sepatutnya...nikmat 99% di alam kekal abadi itu lah yg sepatutnya diidam dan dicari sebanyak yg boleh serta dikumpulkan utk mendapatkannya nanti.
Nau'zubillah..
Jadilah insan yg sentiasa bersyukur...
Dengarlah lagu Pelita Hidup dari Orkes El Suraya ni. Mmg jadi fevret lagu nasyid ni. Mengingatkan kenangan ngan mak aku masa aku kecik2 dulu. Mak selalu pasang nasyid dari kaset El Suraya dan El Mizan kat radio kaset empat segi...

Hidup ini bagai lampu dinding
Yang dinyalakan di malam hari
Apabila minyak sudah kering
Ia kan pasti padam sendiri
Demikian juga hidup manusia
Selama hidup di dunia ini
Bila dah cukup umur usia
Putuslah hubungan di sana sini
Setelah kita tinggalkan dunia
Alam yang lain pula menanti
Apakah kita dapat kurnia itu
Melihat amal dan bakti
Di sana insan cemas dan bimbang
Tak dapat lagi buat alasan
Buruk dan baik akan ditimbang
Kedua-duanya dapat balasan


Sekian..

4 comments:

Gieyana said...

thks akak for this nice entry..insyaallah akan cuba memperbaiki dan menjadi lebih baik dr smlm dan hari yg mendatang..:-)

Kesuma Angsana said...

tg berkongsi yg baik n jd renungan kita bersama

wantie said...

thnaks kongsikan N3 ni ngan kitorang semua. bab buruk sangka tu memang leh musnahkan hubungan tau. T dah alaminya kak. huuhuhu...

semoga T akan sentiasa memperbaiki diri ini. kepada yg buruk sangka kepada org lain tu. biarlah Allah yang menghukum.

Nad @ MamaZN said...

terima kasih kak..
sbb share entry ni...