Thursday, June 28, 2012

Cerita hari Khamis..

28hb Jun 2012
Khamis

Pagi..
Hari ni kena gi sekolah angah & akiss. Amek result exam yg memang dh diketahui dh pun. Ia dipanggil Hari Bertemu Waris atau Hari Interaksi.
Sekolah angah 9.00 - 10.30pagi.
Sekolah Akiss 11pg - 1 ptg.

Mula2 gi sekolah angah. Sesi pagi utk form 3 sj. Sesi ni katanya dari jam 9pg-10.30pg tapi mungkin jgk lebih dari tu. Kali ni tak buat kat dewan tertutup...tetapi buat kat dewan terbuka pulak.
Aku sampai sekolah angah jam 9.45. Mengejutkan...kelas 3 Sigma tak ramai ibubapa yg menunggu, hehe. Tak mcm masa angah form 1-2 dulu. Lega aihh..
Masa aku sampai...sorang ibu berbangsa cina sedang berbincang ngan cikgu. Tengah tunggu turn adalah seorang ibu berbangsa india. Kemudian giliran aku....
Lepas ni....giliran aku lah...
Mmg selesa jgk ler buat kat dewan terbuka ni.....terangggg aje!! hehe..
Masing2 serius berbincang ngan guru kelas anak masing2, huhu.
Aku ok jer jumpa cikgu kelas angah. Result angah pun seperti yg diketahui lah. Dh tau pun result dia cuma sesi interaksi ngan cikgu ni utk memberi peluang ibubapa berjumpa ngan guru kelas anak masing2 aje. Nak tanya apa2 pasal perkembangan anak kat sekolah, leh ler...huhu.
Angah kat dlm kelas....komen cikgu dia...sama.....sama dari darjah 1 sampai ler dh form 3 ni. Dia seorang pendiam dlm kelas!!! huhu...Tapi keje sekolah, alhamdulillah lah sentiasa diselesaikan dgn baik.

Jap jer jumpa cikgu...lima minit jer kot, hehe. Yelah, dh cikgu kata...cikgu subjek lain pun takde bg nota nk komplen apa pasal si angah ni, kan...blah aje lah, huhu.

Jam 9.55 aku dh ada kat parking. Awaii lagi??? Sesi interaksi ngan cikgu kelas akiss kul 11pg nanti. Aduiii, dh ler tgh pose. Nak balik umah dulu tak berbaloi ler pulak. Last2 aku gi kedai D.I.Y cari beberapa barang dan masuk kedai LENO bersebelahan...tgk2 barang. Kebetulan ramai lak ari tu dlm kedai LENO...tgk ler dorang shopping apa, hehe..

Tgk jam...baru 10.30pg..ala lagi setengah jam. Aku amek keputusan pi terus ler sekolah akiss. Plan nk tunggu kat dlm kete sehingga sampai waktu 11pg. Tp sampai2 sekolah Akiss rupa2nya dh ada ibubapa yg sampai...terutamanya ibubapa pelajar Tahun 1 yg teruja nk amek report card anak, ngee..
Walaupun jam baru 10.40pg tapi ramai ibubapa tahap 1 dh dok dlm dewan nk jumpa cikgu kelas anak masing2, hihi..

Aku adalah waris yg mula2 sampai utk kelas akiss. Aku bgtau ler cikgu yg aku ni dari sekolah anak lg sorang. OWh, rupa2nya dia pun gi sekolah angah gak td amek result exam anak dia..kul 9 dh kat situ sebab nk cepat utk urus hal yg ni lak, ngee..

Sekolah Akiss ni dh bgtau dlm surat pemberitahuan...seperti tahun2 sudah bahawa leh bawak anak balik lepas dh jumpa cikgu pagi tu, hehe. Maka, aku bawak ler akiss balik umah lepas tu. Balik dua jam awal ler dia dari biasa.

Tp, aku kena keluar ler pulak lagi sekali amek angah jam 1 lebih.... 

Air ice cream soda:
Semalam Akiss demam. Aku pun kuar ngan angah gi Pasaraya Pilihan Pertama kat ngan Masjid Kamunting tu...Angah yg turun sorang masuk kedai beli air Ice Cream Soda dan 100plus. Air 100plus tu aku yg nak, hehe. Dahaga ler lepas bukak pose semalam, hihi.
Ice cream soda utk org demam tp orang tak demam pun cukai gak sket, hehe..
Mmg dari aku kecik...mak (adui lah...kenangan ngan mak jgk ni)...mak selalu belikan air ice cream soda bila aku ngan adik aku demam. Kalo mak ngan ayah demam pun kekadang beli ni jgk tp kitorang yg lebih2 minumnya, huhu.
Selalunya itulah penawar demam kitorang. Fungsi ice cream soda ni mcm panadol soluble yg rendam dlm air tu ler kot, ngee..(itu kitorang ler, hihi)..
Sampailah anak aku dh besar2 pun aku buat mcm tu bila anak2 aku demam. Tp anak aku ni ada laa makan ubat demam jgk, hehe.

Selesai qada':
Alhamdulillah, hari ni aku dh abes melangsaikan utang pose Ramadhan tahun lepas. Siap feel raya lepas berbuka td, hehe. Masa gi pasar malam beli barang2 dapur, bawang, ikan bilis segala....siap beli lemang ngan dodoi made in changkat jering lagi, kihkih..
Semua pasar malam mari, aje....
Tahun ni mmg lambat sket aku qada pose. Masa Syawal dulu buat pose 6..pastu sambung raya lagi. Bayar pose nazar pulak. Brp byk nazar aku tahun ni, mm...semua dh langsai lah, Alhamdulillah.
Tu yg pose qada ni buat last. Dh Syaaban baru nk buat, ngee..

Dh 3 minggu...
Hari ni masuk 3 minggu mak dh takde. Masih terbayang2 di mata ni mak ketika masih sihat, mak ketika sakit....mak ketika terbujur kaku menunggu masa utk dimandikan, dikafankan...dan wajah mak ketika dibuka utk kali terakhir sebelum dikebumikan....

Paling tak sanggup lihat ketika mak menderita menanggung kesakitan yg teramat...aku sedih tgk mak masa tu. Bila tau mak dh tiada...kami semua pasrah...redha.
Tp tu lah....mak tetap mak. Kenangan bersamanya tetap tersimpan kemas dlm memori kami. Dari dulu sampai mak dh takde...mak tetap ada dlm setiap doa kami..

Semalam, ayah dh daftarkan upah haji utk mak melalui ustaz Idrus (Bahrulmazi) yg menguruskan ayah ketika ayah umrah beberapa tahun lepas, Alhamdulillah. Mereka akan lakukan pd musim haji tahun ni.

Sekian....

4 comments:

el said...

hahah cam dah raya eh kak
tahniah dah abis qada..syok betul eh

el tahun lepas alhamdulilah pose penuh
sbb peknen hehehe..tp tahun ni ntah lah..kahkahkahkah suspen eh xdelah x plan ape2 pun kak :)

kurus said...

sure akk debar bila ke sek kan akk
bukan selalu setahun sekali kan ;)

alhamdulillah dah selesai
saya dah lama settle masa pose 6 syawal tahun lepas ;)

wantie said...

hmmm... cam tu eh. T that day pergi sekolah Amirul. lepas je jumpa cikgu terus cikgu lepas Amirul balik ngan kitorang sekali.

Syukur kak dah habis qada posa. T ni nampak gayanya tak boleh habis. sebab mcm fully susu badan. then cuba gak la pose. dapat la 5-6 hari cam tu. Tapi masa T posa tu kak. habis kaki kaki ngeletor. susu pun jadi kurengg sket.

then husband ckp kalau mcm tu kekdahnya. cuba gak, kalau still tak boleh kita bayar pidiah. bila aleesya dah tak nyusu nanti bayar le bagi habis.

DeLLas said...

setiap inci senyuman arwah mak masih terbayang..