Sunday, June 24, 2012

Ke Penang - umah nenek saudara

23hb Jun 2012
Sabtu

Alhamdulillah...walaupun ada tragedi yg terjadi...ayah sampai ke Taiping ngan Fadel dan Dayah dgn selamatnya pd jam 4 lebih di waktu pagi Sabtu tu. Sempat Fadel tgk 2 gol dari German dan Greece dlm siaran langsung EUFA EURO 2012 pagi tu, hehe..
Sebelum masuk tido...sempat jgk ler berborak2.

Pagi tu lebih kurang kul 10 pagi lepas dah sarapan nasik goreng kat umah....kitorang gi Penang. Destinasi mula2....ke lokasi berhampiran Terminal Jeti. Nak print album custom adik ipar aku ngan keluarganya. Saje jer gi ngantor dh alang2 ke Penang, kan. Padahal leh jer nk pos cd utk proses sebab akaun prepaid kitorang cukup lagi kat syarikat tu, hehe.
Alhamdulillah la, dh ramai customer kitorang amek pakej custom. Jadi, Tracy pun dh kenal aku...nama aku, hihi. Senang keje kalo mcm tu, kan??

Dh selesai...dari situ kitorang terus ke Kg. Melayu, Air Itam...Penang. Rumah mak saudara ayah (adik bongsu arwah wan aku)...aku panggil dia nenek...dgn gelaran nenek Penang, hihi. Walaupun nenek kurang sihat tp badan dia masih tegap..bkn jenis bongkok ni..Kalo ikut arwah wan aku...wan jenis bongkok sabut. Dapat jgk ler bongkok tu kat ayah dan dapat kat aku jgk, kot?? mm..
Bongkok sabut ni jenis bongkok tak bongkok ler, hehe. Fadel mgkn dpt jenis nenek ni..elok tegap badan dia. Tp rasanya Fadel adik aku ni dpt tegap mcm arwah aki kitorang...hihi.
Makan nasik kandar aje...tp banyak tul nasiknya..
Kitorang saje ler kata nk makan nasik kandar (yg dijual kat jer ngan umah nenek..dari dulu kalo datang situ mesti nenek tanya nk makan nasik kandaq ka??) hehe..
Bkn pe...takmo nyusahkan nenek lah. Dia pun tak brp sihat. Pandai2 ler kita, kan.
Gi umah nenek tu tujuan utama nk ziarah dia lah. Satu2nya mak saudara kandung ayah yg tinggal pun. Yg lain semua dh takde. Dgr nenek tak berapa sihat. Kebetulan ayah pun ada datang utara...terus ler gi jengah dia kat Kg. Melayu Air Itam tu....

Nasik byk....mujur ler masa pesan nk beli tu..aku ngan abg pesan satu saja utk kongsi, huhu.
Nenek ni kawen ngan org Penang...dok Penang...mmg cakap sana terus..Takde dh slanga minang. Aku harap...aku takde ler mcm tu. Wlpn dgr aku cakap dh mcm orang utara Perak sket (leceh ler, huhu)...tp masih tak ckp style bahasa baku...masih ckp mcm orang Bentong, hehe..(ye ke??)

Sembang2...baca paper..
Masa mak ada lagi...bila datang umah nenek ni, selain ayah....mak lah yg rajin berborak, bersembang ngan nenek, pakcik2 saudara kat sini. Ada jer idea mak nk bercerita ngan dorang. Kitorang selalunya dengar aje, hehe...
Tp, tu lah..bila mak dh takde ni....kena ler kitorang pandai2 menyembang. Terkadang tersenyap sunyi gak pat lima saat, huhu.

Selalunya dulu...kitorang akan berjalan sekeluarga 9 orang semuanya. Berimpit2 dalam avanza atau alza. Tapi bila mak dah takde ni..dh kurang 1, sedih laa.
Selalu dlm kete wlpn terkadang mak letih tertido...tetapi terkadang masa kitorang berborak tetiba aje dgr mak menambah perbualan kitorang, hehe.
Terdengar2 mak gelak2 bila ada yg buat lawak dlm kete tu...mm..kenangan2.
Terdengar2 mak membidas sekiranya apa yg kitorang citer tu tak betoi di pendengaran mak, ngee...

Tapi skang...semua tinggal kenangan. Kenangan yg sgt manis utk dikenang. Bila selalu terkenang...InsyaAllah, sekaligus kita akan mendoakan kesejahteraan mak di sana..

Hari tu, lama jgk kat umah nenek...sampai sempat jumpa makcik Norlie yg baru balik keje half day hari tu.

Sambung lg citer pi Penang.

Nota Alona:-
~Mak sentiasa ada di hati kami.....

2 comments:

wantie said...

sian kat uncle baju bunga kat dinding tu negok je akak makan ramai ramai kat meja tu. akak tak ajak dia sama ke. mesti dia terliur. hiksss

Tak de jodoh kita ketemu. bizi aje T ni.

~~su manje~~~ said...

Sronoknya jika dapat berkumpul semua dalam sebuah keluarga yang bahagia