Friday, June 15, 2012

Mak dan kenangan - 1

Semalam, dh seminggu berlalu. Dh seminggu aku kena terima hakikat yg mak dh tiada di dunia yg fana ini. Malam td ayah buat lagi majlis tahlil di sebuah surau di Kg. Cherengin, Janda Baik.

Wlpn dh seminggu..terkadang ada gak terasa2 mcm mak masih ada dan nk telepon mak seperti biasa tanya khabar berita, hmm....sebab mmg itulah perkara biasa yg selalu aku buat. Tp, aku tetap sedar yg hakikatnya mmg mak dh tiada di dunia yg fana ini.

Aku citer psl mak aku laa ye...walaupun bukan aku sorang aje yg sayang mak, huhu. Tp hari ni aku nk citer psl mak aku dan kenangan bersama aku terutamanya. Mak yg mengandungkan aku 9 bulan lebih, yg melahirkan, memberi kasih syg sejak aku dlm rahimnya sehinggalah aku dh tua mcm ni. Mmg ianya kasih sayang sejati.

Dari usia aku kecik2 lagi mak dh galakkan aku pegang pensil dan ajar menulis. Masa tu dok kat kg. Lebu lagi. Kalo Busu Sarah lalu depan umah nk gi tunggu bas ke Bentong..mak mesti kirim dia belikan buku tulis atau alatulis utk aku menulis sehinggalah aku dh masuk tadika 5 tahun (1980) aku dh pandai menulis.
Masa aku nk masuk darjah satu...kitorang pindah ke JKR Quarters Chamang dari Kg. Lebu pd bulan Disember 1981. Maka aku yg sepatutnya bersekolah di SK Kg. Lebu akan ditukarkan ke sekolah di bandar Bentong. Yg terdekat adalah di SRK Sulaiman tetapi dh penoh. PK HEM dorang soh tunggu sebulan dua baru leh masuk.
Mak aku ni tak suka anak dia lambat masuk sekolah. Maka mak lah yg berusaha gi cari sekolah lain utk membolehkan aku masuk belajar darjah satu sama mcm pelajar lain pd awal tahun. Akhirnya, dapat laa aku masuk sekolah SKTF seperti pelajar lain..tak payah tertunggu2 sebulan dua lambat belajar dari budak2 lain.

Pagi2...ayah yg hantar aku ke sekolah ngan basikal. Sampai sekolah, ayah bawak keluar sikat dari poketnya dan sikat rambut aku yg dh masai sebab ditiup angin kenderaan. Masa tu ayah tak beli motor lagi. Ayah ada motor masa dok kg. Lebu dulu tp aku pun tak ingat mana moto tu pegi. Mgkn ayah dh jual kot.
Tengahari balik dari sekolah...mak yg kayuh basikal dtg amek. Tp itu sebelum mak bekerje. Mak keje tak lama lepas aku masuk sekolah tu sebab nk tolong ayah utk ekonomi keluarga kitorang. Mak keje kat sebuah estet di Batu 8, jalan ke arah Raub (jalan lama ke Raub skang ni). Mak keje mcm buruh kasar...korek lubang, tanam anak pokok getah, anak pokok kelapa sawit tengah2 panas. Gi keje naik bas, balik keje ngan bas (sama ada bas mmg gi Batu 8 ataupun bas ke Raub). Kesian mak. Balik keje mmg mak letih...sgt letih. Mula umur aku 8-9 tahun aku dh tolong mak basuh memberus, membilas, memerah dan menyidai semua pakaian sebab kesian kat mak. Masa tu mana laa mampu beli mesin basuh lagi.
Tlg sapu umah, basuh pinggan...kemas2 umah wlpn ianya cara budak2 berkemas. Adik aku kecik lagi masa tu. Kitorang beza 5 tahun.
**Tak lama tu ayah dh mampu beli sebuah vespa. Bbrp tahun kemudian ayah jual vespa dan beli motor honda c70 yg baru. Kemudian jual c70 dan beli honda EX5. Kemudian barulah mampu nk guna kete 2nd hand tp tak lama pun guna sebab kete tu selalu buat hal. Lama pulak ler beberapa tahun lepas tu baru dpt beli keta nissan Sunny 2nd hand. 

Beberapa tahun mak keje di estet...mak keje pulak kat kilang buat kain dari benang di Powernet. Mak keje shift...3 shift. Lama sunggoh mak keje kat kilang tu. Dari operator biasa sampai jd Grup Leader. Mak keje situ dari aku masih sekolah rendah sampai cucu sulung mak dh berusia 15thn (sampai cucu mak dh sekolah menengah!!!)...Mak keje situ sampai bulan 11, 2011.
Mak keje situ membantu ayah menyara keluarga...membesarkan kitorang berdua dgn kasih syg. Wlpn mak sibuk keje..tp mak selalu ingatkan kitorang tentang solat, mengaji dari kitorang kecik2 sampai ler kitorang dh tua bangke ni. Mak tetap hantar sms ngan pesanan2 mengingati Allah.

Masa aku sekolah rendah...mmg ayah tak mampu nk beli kete tetapi kalo nk berjalan tu mak dan ayah akan sewa kete dari kawan2 ayah utk bawak kitorang berjalan. Dlm perjalanan mak selalu pesan...hari ni zikir apa...esok baca zikir apa. Mak jgk bgtau kalo azan tu kena diam dan jawab. Mak kata itulah yg selalu Puter Balqis permaisuri Nabi Sulaiman buat. Mak kata...kalo nk potong kuku sunat hari Isnin, Khamis dan Jumaat dan bgtau sebab musababnya. Alhamdulillah, aku dh tau dari dulu lagi...tak payah tunggu org forward kat fesbuk mcm skang ni.
Dulu masa takde kete...kitorang tetap mak ngan ayah bawak jenjalan ke Klang umah abang2 mak, naik bas ekspress, ketapi, feri gi Pulau Pinang.....naik bas ekspress balik kampung mak kat Melaka..naik bas gi umah sedara-mara kat Pekan....dan terkadang sewa kete utk jenjalan ke sana ke mari terutama di hari raya.

Masa aku sekolah rendah dan menengah rendah...bila ada rombongan sekolah...mak mmg bagi izin utk aku turut serta. Mak hulurkan duit utk rombongan, duit belanja lagi. Pdhal gaji mak bkn lah byk pun...bila dicampur ngan gaji ayah pun kitorang tetap layak dpt pinjaman buku SPBT, layak dpt borang utk biasiswa Kecil Yayasan Pahang ataupun Yayasan Persekutuan...dan alhamdulillah, aku dpt biasiswa tu ketika sekolah menengah rendah sampai ke sekolah vokay.

Lepas mak dikebumikan tempohari....aku dan fadel dok bertukar2 cerita tentang mak...tentang kenangan bersama mak. Mmg sedih...sedih sgt2. Wlpn ada kerumitan kewangan tapi mak buat2 mcm takde masalah. Tp Alhamdulillah, wlpn begitu mak berbahagia dengan kasihsyg dari insan2 yg menyayanginya.
Mak mmg sentiasa memberi sokongan pd aktiviti baik yg anaknya ceburi. Mak cuba memenuhi keinginan anak2nya wlpn mak kurang berkemampuan dgn gaji yg kecil. Mak tak penah dpt menghela penat lelah kerana asik bekerja dari kitorang kecik sampai kitorang dh tua umur mcm ni, mm.

Mak berhenti keje bulan 11 tahun lepas pun sebab mak mmg dh tak berdaya kerana kesihatan yg kurang memuaskan. Tu kalo sihat tu...mgkn mak mmg nk keje sampai pencen bulan 10 ni, emak..emak.
Tp, Alhamdulillah laa..sebab mak dpt rehat2 dan berpeluang jgk rasa duduk di rumah tanpa perlu keluar bekerja kuat selama 6 bulan lebih wlpn adakalanya sihat dan adakalanya kesihatan kurang memuaskan. Ni semua kerana hasad....ntah laa, manusia ni...rambut pun dh tak sama itam....apatah lagi hatinya!!!!

Sambil buat entry ni tiba2 dpt sms dari Fadel. Dia tgh beli asam pedas. Tingat laa pulak kat mak yg suka makan asam pedas, mak kan orang Melaka. Aduhai, meleleh airmata aku tingat mak.

Telekung & kain pasang yg dayah beli dan kain pasang yg aku belikan..utk mak
Gambar kat atas tu adalah telekung yg Dayah & Fadel belikan kat Medan, Indon. Kain pasang yg Dayah belikan utk mak kat Jakel....dan kain psg kaler coklat rimau tu utk baju raya mak Aidilfitri nanti. Tp, tak sempat mak nak guna telekung tu. Tak sempat jgk nk hantar tempah kain tu.

**Masa aku belikan kain pasang kaler coklat tu kat Nagoya tu...aku dh soh cina tu potong 4 ela aje sebab mak aku ni badannya bersaiz kecik...ukuran 4 ela dh cukup. Mmg selalunya mak beli 4 ela aje utk kain psg dia. Tp cina tu takmo potong kain 4 ela...dia kata nanti tak cukup. Dia degil potong jgk 4 meter....geram tul aku.
Tp tu ler...rupa2nya mak tak sempat nk hantar tempah dan tak sempat nk pakai. Jd, kain 4 meter tu dpt kat aku ler balik. Kalo cina tu potong 4 ela?? sape yg nk guna kain tu utk dibuat baju?? Kalo bagi Akiss...tentu byk lebih pulak, kan...Telekung dari Medan dan kain pasang yg Dayah beli kat Jakel tu pun...Fadel ngan Dayah bg kat aku pulak. Sebab mak dh takde nk pakai mende tu.....mm..

*Henbeg mak yg dihadiahkan oleh Fadel dan Dayah (yg dibeli kat Surabaya) skang pun dh dlm simpanan aku.

**Kunci umah mak pun aku mmg takde. Mak kata mak nk gi kedai kunci utk buatkan satu set utk aku tp aku tak dpt2 lagi pun. Mgkn mak lupa tambah pulak ngan kesihatan jap ok...jap tidak tu.
Aku tak kisah lah sebab selalunya aku balik mestilah mak ngan ayah ada kat umah, kan. Tp bila mak dh takde ni...set kunci umah milik mak tu...Fadel ngan ayah dh bg kat aku soh pegang pulak, mm..

**Kancil yg aku gunakan skang tu mak yg bayarkan ansuran bulanan sejak mula beli ujung tahun 2003 dulu. Kot ler dulu Fadel yg guna masa dia belajar kat UTM, Skudai. Tp bila aku dh gunakan pun...mak yg tolong bayarkan jgk sebab mak nk bg aku gunakan jgk atas alasan...(mm...tak sampai hati aku nk kongsikan kat sini. Itulah ibu....selalu rasa bersalah jika impian utk anaknya tak dpt dikecapi). Kitorang cuma kuar RM utk roadtax, insurans dan maintainance aje.
Mak byrkan ansuran kancil tu wlpn gaji mak bkn lah byk mana pun. Mak kata..kalo tak mak/ayah nolong anak...sape lagi nk tolong, mm..
Ntah laa...mgkn sebab mak aku ni orgnya baik sgt...sentiasa dimurahkan rezeki wlpn dlm keadaan sederhana.

Dulu, sempat aku bayar sendiri 3-4 bulan ansuran kancil sejak mak dh berenti keje bulan 11/2011. Tp bila mak layak dapat pencen ilat 2-3 bulan lepas tu....mak nk tlg bayarkan jgk ansuran kancil tu semula. Tp skang mak dh takde. Pencen ilat otomatik bakal ditamatkan. Aku kena laa bayar semula ansurans tersebut sendiri. Pandai2lah cari duit, ye.. 

Sekian..

Nota Alona:-
~Semoga ayah tabah tanpa emak di sisinya lagi..
~Nanti bila2 aku nk citer tentang apa yg aku terkilan....

6 comments:

mamawana said...

AlFatihah utk arwah ibu yg telah pergi. Saya takdak apa nak citer pasal arwah ibu saya..cukuplah sekadar orang2 kampung dan jiran tetangga memanggil dan mengenali ibu saya sbg "Cik Wan Yang baik budi"

DeLLas said...

mak yg tak pernah ungkit pasal duit yg telah dilaburkan.. hmmmm..

wantie said...

al fatihah- tu lakan nama pun ibu. segala susah anak anak mak yang nak jugak kongsi.

sama lah kak t pun, selang sehari mesti call mak kat kampung. tak dak hal nak cakap pun call jugak.

kalau la mak t dapat duduk sekali ngan t kan bagus. hari hari leh tengok mak mcm kecik kecik dulu

el said...

sebak kalo bc kisah ibu ni
alfatihan tuk arwah

Suhana Shahril said...

Salam kak,
Maaflah br tau ttg pemergian emak akak. Dh lama sgt sy x blogwalk. Dah jarang2 baca citer kwn2 blog. Salam takziah yer. Semoga arwah ditempatkan di klgn org2 soleh. Amin...

cikbedahlaser said...

sebak baca cite kak alona..
smoga arwah d tempatkan d kalangan org yg beriman....
smoga akak n keluarga tabah....