Thursday, June 21, 2012

Alza pasang tinted

19hb Jun 2012
Selasa

Seminggu yg lepas cermin windscreen alza telah ditukarkan yg baru. Tapi lom taruk tinted. Hari Selasa baru2 ni lah berpeluang ke kedai utk pasang tinted pada cermin tersebut.

Makan masa sejam lebih gak utk pasang tinted seluruhnya. Jd, aku ngan abg sempat gi sarapan pagi kat gerai berdekatan ofis PPD ngan menapak sedikit & perlu melintas jalan..
Masa kitorang dh ke kedai tu semula..pelik tgk cina tu letak 'film plastik tinted' tu belah luar (**hentam aje lah psl aku tak tau istilah nama mende tu yg betoi, kehkeh)..beriya-iya pulak tu dia menegangkan dan kemaskan elok2. Bkn pe...bukan ke mende tu dipasang kat belah dlm ke?? Tp aku diamkan aje ler sbb mgkn ada teknik baru pulak kan memasang tinted mcm tu, hahaha.
Rupa2nya cina tu taruk plastik tinted tu kat cermin belah luar dulu sebab nk ukur saiz cermin, kerat ikut saiznya dan nk pastikan tempat yg sesuai utk dibuat satu lubang holder cermin pandang belakang yg mmg dh ada siap kat cermin windscreen tu... 

Rupa2nya itu adalah teknik utk memudahkan dia memasang film tinted tu di sebelah dalamnya nanti, hehe. Manalah aku tau, kan..Tak penah tgk pun mcm mana tinted dipasang. Masa mula2 dpt alza tu...Perodua dh siap2 tlg pasangkan guna kupon rebat.

Rupa2nya sebelum pasang kat belah dlm...plastik film tinted ni ada 2 lapisan, ye?? hahaha..
Pelik ler, kan...masa cina tu dh gulung elok2 plastik yg dh diukur kat luar cermin tu...bila dia nk pasang kat dalam..tetiba nampak mcm ada lebih lak plastik tu, pehal?? Td bkn dh ukur ngam2 ke?? ngee...
Hmm...rupa2nya plastik film tinted tu ada 2 lapisan ler. Yg film tinted tu dilekatkan kat cermin windscreen dan yg lapisan tak perlu tu dibuang mcm dlm gambar di atas ni, hahaha..
Bersungguh2 cina ni buat keje...
Tapi tu lah..dlm bersungguh2 tu..ada jgk tercacat sket, hehe...sket aje ler pun. Tp biasalah kita, kan...dh bayar duit tu mesti ler kalo boleh nk sempurna, ngee..

Ok, lah...dh selamat tinted dipasang. RM150 dibayar utk tinted penoh dan free tinted itam kat cermin belah atas.
Roadtax dan 2 ketul sticker lama tu pun dh dipasang semula...

Tamatlah kisah dan pengalaman pertama aku tgk keje tinted2 cermin ni, huhu..Tak sangkalah, rumit jgk rupa2nya keje memasang tinted ni, kan.

Sekian.

Nota Alona:-
~Hari ni...lebih kurang jam ni...dh 2 minggu mak meninggalkan dunia yg fana ni. Rindu tu tetap datang. Argh, takleh nk citer skang lah.
~Aku ada nk simpan lagi citer aku & kenangan ngan mak tp takde masa lg. Nk citer mende cenggini kena ada feel, masa tgh kool...baru dtg ilham. 
~Wlpn bila dh kawen aku ngan mak & ayah dah berjauhan tapi mereka sentiasa rasa dekat di hati. Selain sebab mereka adalah ibubapa aku...kitorang jg kerap berkomunikasi melalui panggilan telefon, saling kol. Kalo tak mak kol aku...aku kol mak...msj2...ayah jgk rajin mms. Kalo aku tak balik Btg....ayah akan bawak mak aku datang sini. Disebabkan itu jgk, wlpn berjauhan...anak2 aku sgt rapat ngan wan dan atuknya. Kasih syg mereka erat.
~Mmg kenangan terlalu byk. Tetapi nk simpan semua citer pun tak akan abes ler. Mana2 yg terpilih aje lah nanti, hmm..

6 comments:

Kesuma Angsana said...

psang gitupun makan duit ratus2 jugakan... nilai wang sekarang

wantie said...

keta t pun pasang tinted gak. tak tahan ar cuaca panas sekarang ni.

CheNamNam said...

ishh ghajennyer akak ker bengkel..sepanjang sayer ader keta kan rasenyer tak pernah pergi ker bengkel kot..semua en epai yg buat sendiri,sy tak pernah follow pon....hahahhaha kejam betul bini dia kan...


moga roh arwah mak akak tenang disana.mana mungkin kiter mampu melupakan setiap kenangan bersama insan yg bernama mak..AlFatihah.

Simaashamimi Hashim said...

Akk psg tinted nie kt ner? Smua cermin alza tu harga rm150??

ALoNa CintamaniszLite said...

Tak...tinted utk cermin depan (cermin windscreen) tu aje...
Sebelum2 ni takde. Salesman perodua pun cuma bagi tinted cermin kiri kanan semua cermin lain kecuali cermin dpn tu aje..

Anonymous said...

Fuh sebaik google kluar cerita ni hehe. Saya ni tgh pasang tinted. Cuak jugak rh pahal pasang kat luar ni. Dah baca ni clear otak dah. Td dah mula nak bukak mulut tanya org kedai ni hehe