Wednesday, October 28, 2009

Al-kisah…..thoyibbbbbb!!!!

DSC01136

Hari ni abang dh mula gi opis balik. Aku mula dilanda kesepian kat umah pepagi ni…cewwah!!! haha. Mujurlah abg yg memang sgt memahami sudah sekian lama membekalkan internet kat umah wat penghilang sepi dgn berjumpa rakan2 di alam maya….cewwah lagi dan lagi dan lagi, haha!!!

Hmm..aku nak simpan citer ni..Isnin ari tu aku ada beli periuk tanah, hehe..konon2 nak masak asam pedas ke….laksa ke….kat dlm piyok tu ler..Org kata kalo masak kuah laksa atau asam pedas dlm piyok tanah tu…rasanya lagi sedap. Tapi kalo aku masak tak sedap…tak sedap ler jugak, kan?? haha..

Balik dari kedai tu…terus ler aku jerang air dlm piyok tu utk test power ketahanan bontotnya…kot2 ler ada bocoq ka..kan?? Hmm..dah test…ok!!!

Tapi keesokan paginya aku tgk lantai dapoq ada tumpahan ayaq pulak. Rupa2nya..air dari piyok tanah semalam tu. Aku cek piyok tu..ada garisan keretakan. Hmm..aku pelik gak..nape ek?? Padahal piyok tu dh dibakar masa proses pembuatannya. Takkan ngan api gas tak tahan pulak kot?? hmmm????

Petang semalam, aku ngan abang pi try tukar kat kedai. Naseb bek ler cina tu baik hati..dan dia pun ok je ler nak kasi tukar pun. Cuma dia soh kitorang gi tanya ORG TUA-TUA camne mula2 nak guna piyok tu. Cina tu kata…kalo tak silap dia..kena sapu APA2 dulu sebelum digunakan atas api. Kitorang tanya apa yg APA2 tu..dia kata dia pun tak tau..pasal dia sendiri lagi teruk…mmg tak penah masak, haha..

Yang kitorang ni pulak ingat…beli piyok tu leh terus guna aje. Maklum ler..mmg tak nah amek tau pun pasal piyok ni. Takde ler nak tanya dulu waima kat dua-dua mak pun. Tiba2 aje rasa nak guna plak piyok ni kat umah….hahaha..

Balik dari penukaran piyok tu…terus aje abg on intenet dan google petua nak guna piyok tanah ni. Rupa2nya kena sapu minyak masak dulu ler kat buntut piyok tu utk tak bagi retak bila kena api. Ngade2 betul piyok tanah ni. Nak kena bersapu minyak pulak bontot dia sebelum digunakan utk kali pertama, hish!!!

Bila aku dh wat cenggitu…baru ler ok piyok tu tak merekah atau berselulit bontot dia, haha..gediks betul ler piyok tanah ni..ngeh2.

14 comments:

Unknown said...

wow periuk tanah kalu masak gulai konpom sedap...hehe

Z.u.r.a and I.w.a.n said...

ala sian ye akak kesepian yer..x per ada en tenet teman yer...kgkwn blogger ngn fb ada..hehe

wohhh peyok tnh tu kena sapu minyak msk rupernye..gud info..tq

sue-ab said...

aku pun baru tau kak...aku baru plan nak beli piok tanah kat giant depan gumah tuh....gitu la ropernya sebelum guna....nanti kita masak sesama ye lam piok tanah..aku nak test asam pedas je kak..kat kedai sedap je rasanya..

Anonymous said...

petua yg berguna tu kak..baru berangan nak beli 1..hehehe..

Rinna said...

Amboi nak masak2 guna piyok tanah.. gerenti sodap tuh.. :)

sara said...

berguna gak petua tu kak..

Gieyana said...

x per kak..dok umah saja pon byk brg bleh buat..cam men tenet..hehehe

^ nanti masak laksa Pahang guna periuk tue invite kitaorang jd food taster k..:)

attyfir said...

wakakaka..mcm baby lak hah..kena ltk minyak yuyee..kalo kty langsung tak tau gak ..

Suziey Ahmad said...

hahaaha lawak la kak..ekeek:p seb bek apek tu kasi tukar..emm btl la org pn kata guna piyuk tnaah rs dia sedap..lain sket..kalu masak xsedap tu xtau plak cemana..ekekek:p

nnti bole la mask asam pedas ikan tenggiri jamu kt kami ye..masak guna piyuk tanah..perghhh best ni..:p

psss..seb bek dlm google btau petua tu..ekeke:p

wantie said...

ha.. kat umah mak wantie ada bayak piyok tanah.. memang mak akan sapu bontot piyok tu ngan minyak masak dulu masa first nak gunakan...

tapi kan, kalau masak gulai lam piyok tanah ni.. last baru taruk bendi tau. lepas taruk bendi terus angkat piyok tu..

Lihatlah sendiri, gulai akan masih menggelegak walaupun tak ada api..
dan masa tu ler bendi tu masak...

hik hik panjang lak citer nya..

Suzana Ikram said...

bole le rasa sis nyer masakkn.. pos kan sini sis.. pasti sedap.

Kamsiah yusoff said...

masak kari ikan dlm claypot..org kata sedap..tp tekak saya ni rasa sama je hehe

Delimasari said...

kelakar awk ni....
salam perkenalan...

Fara_Adura said...

Kakakaka..gediks sungguh yer akak poyok tuh.. ekeke.. jangan jadik photogediks cukup ye.. hiks..:D

Psst akak..cane nak wat tulisan comei camtu? Hehehe