Wednesday, October 7, 2009

Mangga, jering dan manggis RAYA

Memetik mangga, jering dan manggis adalah aktiviti kitorang di Syawal yg ke 3...

Kisahnya..dari umah Pittam tu kitorang terus ke Kg. Lebu semula pasal dgr Cu Sadiah dah balik dari Selama, Perak (beraya di umah mentua dia).

Sampai2 aje kat situ (alahh!! tempat kitorang bergambar sakan di pagi raya tu ler)..seperti biasa bagi salam ler kan!
Tapi seperti biasa jugak..kitorang tak masuk umah dulu. Mak, along ngan angah aje yg masuk umah Cu tu.

Geram tengok buah mangga berjuntai2..

Memula ayah kool..gunakan galah dulu utk mengait buah mangga tu..hehe. Utk koleksi N3 raya ni..kalo tak silap dah kali ke 3 acara mengait buah kan? Mula2 buah mutan, pastu buah sukun..dan kini buah mangga, hehe..

Kalo dah gunakan galah..mestilah utk buah yg berada di dahan yg tinggi, kan?

Hmm..pastu..sakit tengkok ayah gamaknya..terus ayah capai dahan yg tak berapa tinggi tu, tarik dan dipegang bersama-sama ngan Fadel.

Ni aksi ayah eksen sebab dpt capai dahan pokok mangga tu dan tarik ke bawah utk dipetik beramai-ramai, ngeh2..

Hmm..anak dia pun nak eksen gak. Buah mangga ngan t-shirt dah sama ijo dah, hihi..
Aksi ni adalah sebelum buah ni selamat dipetik oleh kitorang..

Tu..tgk muka abang tu..geram aje gayanya nak patah2kan tangkai buah pelam tu (org Utara kata buah pelam).

Masing2 rakus memetik buah mangga yg telah ditarik dahannya, huhu.
Gambar atas..buah mangga masih byk lagi.
Gambar bawah..buah mangga dah semakin berkurangan kat dahan tu, dasyat2!!!

Fadel sgt seronok mengutip buah2 mangga yg telah selamat dipetik tadi sampaikan t-shirt barunya itu terpercik dek getah buah mangga yg terpisah dari tangkainya, abes laa..huhu..

Sebok mengutip hasil dan dimasukkan ke dlm beg plastik..

"Wooh, kita dpt byk hasil...!!", itulah kata-kata kegembiraan dari Fadel.

Dah abes kutip buah mangga masuk plestik..ayah mula kait jering pulak.

Pastu ayah pun manjat pokok manggis pasal nampak dah ada buah yg masak. Ni ler aksi2 ayah memetik buah manggis di atas pokok, huhu.
Kitorang tingin nak manjat sama tapi wat pe manjat ramai2 pasal buahnya pun baru belajar2 masak. Dpt gak ler lebih 10 bijik ari tu. Kira ok ler tu kan..masing2 dpt merasa sebelum balik ke Taiping dan ada yg nak balik ke Lawas, Swk..

"Dah nampak manggis masak sebijik....", kata Fadel lalu mengambil galah.

Abg pun dah nampak manggis masak sebijik kat ujung2 dahan tu, hihi..
Ni acara ke 4 mengait buah.
Cuma acara ayah mengait buah jering (buah ke??) tak sempat nak snap. Kalo idak..ada 5 gambar aksi mengait buah ni, kan??

Wop!! Fadel terlepas dari menyambut sebijik manggis yg ayah jatuhkan dari atas pokok.
Mcm aksi keeper nak tangkap bola aje, Fadel..heheh..

Dengan aksi lucu itu..Hidayah ketawa gelihati, ngeh2.

KAT DLM UMAH CU;
Dah puashati ngan buah-buahan yg telah dikutip..baru ler kitorang masuk ke umah Cu..minum air, makan kuih..borak2..

Hah! naper pulak Hidayah tu? Apa yg dia nengok kat dlm pasu sokabar tu?

"Berat jugak pasu sokabar ni", kata akiss..

Makndak ngan Pakndak sekeluarga pun sampai....

Ni menantu Cu dan cucu Cu no. 3.

Nak ikutkan..depan umah si Khery ni ada gak buah jambu air kecik2 tu. Maleh pulak nak ngambek, hehe..

8 comments:

TokNabe said...

Banyak buah pelam tu dipetik, nak buat apa gamaknya? jeruk?

hehe.. jering tu cecah budu sama tempoyak memang berselera la amkan nasi.

ikiqzana said...

geram tul buah pelam tu sis.. bak mai la sini sikit.. hehehe..

wantie said...

bermancur mancur air liur aku ni nengok buah pelam tu...

Kalo org ngidam yg nengok ni, nasib ler kak Alona.... tak baik tau tayang tayang, bak mai sket ar...

@rE-LonG said...

wuiyOOO..lebatY buah maGga tu..leh wat jeruk tu..hihi

maGgis pn sedap tuu...bestY blk kg mkn buah-buahan..nyumm..nyum..nyum.. =)

DeLLas said...

ngeh3.. apa kebende la gambar daku byk sgt nih.. mcm blog aku la plak..

Rinna said...

Banyaknya..buah mangga muda..wat gulai sodap tuh..

Wahh ada jering lagik..

cookie devine said...

mangga2 tuh sgt sexy.meleleh air liur nih.

[-suziey-] said...

best btl kg2 akk ni..br la btl2 kg..berbaloi..byk pokok buah..perghh best btol..lawak btl la ayah akk tu..mula2 je berkobar guna galh..hahahhaa:p
erkk sy xmkn jering..tp mangga n manggis sgt suka..hahaha:p