Tuesday, July 12, 2011

Ini kolam ikan..bkn kolam renang, hehe..

Hehe...mmg ler bkn kolam renang, kan. Wat pe lak ayah aku nk wat kolam renang? bkn ada pekdah pun, hihi. Ternak ikan leh gak anak cucu makan..ngeh2.

Hmm...ni gambar2 yg ayah mms kat aku, gambar kolam baru kat kebun 2 ekar Lebu tu. Baru je siap kolamnya. Aku pun tak dpt nak bayangkan kedudukan kolam ikan ni sebenarnya macam mana.
Kena gi tgk ngan mata kepala sendiri baru ler tau, kan..hehe. Harap2 berjaya ler penternakan ikan air tawar ni. Jgn ler nanti..bila ikan dh nak besar..ada yg pandai booking & oder free aje (ni kes utk majlis kenduri besar2 ler ni. Kalo utk kenduri besar..abes satu kolam ikan tu dorang kaut tau!! Kalo utk dorang makan sekeluarga takpe ler lg. ). Sian kat ayah aku tu. Ingat murah ke makanan ikan tu? Ingat ayah aku tu tak keluar modal ke nak soh jengkaut korek buat kolam ikan tu?? Bkn sikit RM kena keluar nk bayar sewa jengkaut dan upah mengorek kolam tu.
Dah siap kolam tu....kena beli pulak benih2 ikan?? (ni kisah benar kolam ikan kat kebun getah tu ler) Bila dorang nk kenduri aje...otomatik dorang dh ingat menu ikan darat dan sumber ikannya dh tentulah dari kolam ikan ayah aku tu, hoho..free, kan!!
Abes tu? nak me'maintain' kan kolam tu??..tak keluar tenaga jerit perih ke jaga kolam tu, beli makanan ikan lagi?? Mentang2 korang tau kelemahan ayah aku..senang2 je korang nk mempergunakan utk kepentingan diri sendiri!!

Kat kebun ni ada pokok buah pulasan. Ayah kata skang dh keluarkan bunga. Kalo tak dirosakkan oleh beruk2...ada ler rezeki utk kitorang makan buah pulasan tu. Sebelum ni ada yg menjadi, boleh dimakan dan ada yg tak jadi...buahnya merekah.

Ayah gak nak tanam anak pokok getah kat sini. Sume tu nanti ayah buat sendiri. Aku doakan semoga kesihatan ayah & mak memberangsangkan utk meneruskan cita2 ni.

Bila tgk gambar cenggini..aku cuma mengagakkan saja ler keadaan dan pemandangan baru kat kawasan kebun tu, huhu.

Ni pulak..jengkaut sedang mengorek kolam ikan ayah kat kebun getah tu. Gambar ni dh lama dh, tahun lepas kalo tak silap. Kontroversi gak kolam ni. Tak cantik langsung kolam yg dibuatnya. Org buat tak ikhlas dan mmg kepala hotak nak pekena ayah aku aje, kuang ajor tul!! Tak macam rupa kolam ikan pun. Hari2 mintak duit aje tak padan ngan hasil keje....tebing kolam tak siap lagi..dia dh lari ngan jengkautnya. Bg anak bini makan duit hasil menipu ni tak berkat.
Nasib baik ler kolam yg baru kat kebun 2 ekar tu ok (ikut komen dari ayah, emak dan Fadel ler, hihi)...sbb dibuat oleh orang lain.

1 comment:

makdara TERdiva said...

bila tengok kolam ikan ni teringat kolam2 ikan kat kg tu
asalnya nak ternak keli..tapi malaun yg buat proposal tu ckp besar jer lebih..at last terbengkalai..

lepas tu datang org yg kedua pun same gak!
hangat2 taik kambing jerrr..

skrg ni abah bela kambing plak!
harap2nye menjadi lah..