Wednesday, January 20, 2010

LANGKAWI - Perjalanan Balikkk!!!

Dh pastikan semua barang dh packing...ubat gigi, berus gigi tak tertinggal..apalagi....
abg bawak grup pertama dulu gi jeti..iaitu Fadel, Dayah, Along, Angah dan Ayah.
Turut sama...barang2. Seat belakang tu diturunkan..

Masa nak kunci pintu dapur..nampak kucing itam ni kat belakang umah, nak mintak makan..hmm. Sian2..sape punya ler ni?? ke...kucing jalanan aje???
Aku ckp kat Fadel soh beli tiket feri kul 2ptg. Tp rupa2nya..masa sgt pantas.

Mak ngan Akiss menunggu unser trip ke2 sambil berbuai, hehe..
Tp aku dilanda resah gelisah..

Abg sampai ke homestay utk trip ke2 pun dh 1.20ptg. Gilos!! Check-in feri setengah jam sebelum sepatutnya. Aku mula cemas!!
Aku risau Fadel beli tiket jam 2 petang..gerenti tak sempat. Pasal nak serah kunci unser lagi, selesaikan surat denda parking, deposit lagi..

Mak pulak kalo boleh nak singgah soh aku belikan tuala besar tu kat pekan Kuah. Semalam2 tu mak terlupa nak beli. Kawan abg pulak last minute kirim beli cekelet.

Dlm unser..abg kata..abg dh soh fadel beli tiket 2.30 petang. Tapi tak tau ler pulak aku ada kol Fadel soh beli jugak tiket kul 2.

Aku terus kol Fadel. Tak berjawab pulak. Last2 aku kol ayah utk cakap ngan Fadel. Ruuuuuw!! turun balik darah aku kelegaan bila dgr Fadel ckp dia beli tiket kul 2.30ptg..hmm..

Hati aku mula berbunga riang. Dpt beli tuala yg mak nak tu..5 helai RM40. Aku lega sebab dpt beli apa yg mak nak tu.
Dpt jugak singgah beli cekelet kawan abg tu..takde ler ralat bila org dh kirim kat kita akhirnya dpt nak tunaikan, ishk!!

Sampai Jeti..kitorang terus ke kaunter keta sewa.
Setel kan deposit. Kitorang dh guna unser hampir 2jam terlebih dari tempoh 48jam..RM20 cas tambahan. Sebenarnya..lebih sejam RM20 tp..biasa ler..diorang pun leh bertolak-ansur gak.
Pastu, kitorang serahkan surat denda parking RM30 tu. Takkan tak bayar pulak. Tak baik. Lagipun..masa sewa keta ri tu..guna lesen memandu Fadel. Tak bagus utk jangka panjang, hehe..
Dpt ler baki deposit tu RM50 aje.
Takpe ler..tadi masa kat Petronas Quay..ayah ada bg sket RM kat kitorang. Kan ari tu pesara kerajaan leh kuarkan wang saguhati RM500 tu, hehe.

Masuk kat dlm jeti..kena pemeriksaan kastam. Tunjuk ler tiket feri atau resit penginapan menandakan kita dh ada kat situ 3h2m..senang ler lepas tanpa byk tanya.

Kat dlm tu..Fadel belanja eskrem pasal tgh panas, huhu..

Tempat duduk semua penoh. Jadi kitorang dok kat besi tepi2 tu. Tak sangka pulak lepas2 tu ramai yg ngikut kitorang dok lepak tepi2 tu, hehe..

Kat situ..troli dan barang2 orang lain sangat byk yg plastiknya berwarna biru dan hijau. Biru dari Idaman Suri dan hijau dari Hj. Ismail Grup..hmm. Kaya tokey syarikat ni, ek??

Fadel kata duit dh abes. Kalo idak...leh gi Satun pulak, ngee..

Bengang gak petang tu..feri delay hampir sejam.
Sepatutnya jam 2.30 ptg..jadi jam 3.3o petang.
Dari 2 buah feri yg berlainan...dijadikan satu feri..
Mgkn sebab org tak ramai sgt kot. Leh muat utk 1 feri terus!!

Masing2 kena mengusung barang. Takde yg terkecuali termasuk Akiss, huhu..
Balik kali ni..naseb bek aku berebut. Kalo idak..dok jaoh2 ler sesama kitorang.
Pasal..dok tak ikut no. seat. Mmg leceh!!
Mana taknya..sepatutnya feri asing2..tp disatukan pulak. Kalut sket ler suasana dlm feri tu.

Dlm perjalanan balik ni..semuanya tido keletihan. Tak macam masa datang ari tu, haha. Biasa ler, kan??
Sampai K.Perlis..kitorang pekena laksa dan nasik ayam dulu. Minum2..

Abg sedang menggodek hp cabuk Angah, hehe..
Ayah tu kenapa?? Tak cukup tido lagi ke?? sian..
Balik bercuti mesti badan lagi letih dari balik bekerja, kan??
Padahal kita gi bercuti tu, ngee..

Hmm..alas perut sementara nak sampai ke Tepen. Lapar pulak sejam dok dlm feri tadi, huhu.

Pastu, abang gi amek van. Kitorang stand-by dgn barang2 tu. Harap2 muat!! hehe.

Balik dari K. Perlis ni kitorang lalu menyusur tepi laut di K.Sanglang. Kiranya masuk hi-way PLUS nanti kat Aloq Staq laa..
Tak lalu ikut hiway Bkt Kayu Hitam dah. Boring ler ikut jalan tu.
Ikut jalan ni..leh nampak suasana kampung. Suasana terusan yg menjadi tempat makcik2 memancing ikan puyu..hehe.
Sempat singgah beli ikan dan ketam.

Gambar Akiss nanges ni masa berenti isi minyak dan sesi buang air kat Alor Star.
Dia nanges bkn apa..
Dia terkunci dari dlm bilik air tu. Tombol bilik air tu dh reput. Pulas pun tak mau bukak. Abg kata plunger pintu tu cengkam kuat sebab dh karat. (Apa ler syarikat stesen myk ni!!)
Mak ngan Dayah tendang dari luar pun...pintu tu takmo terbukak.
Dah namanya budak, kan?? Risau ler dia terkurung kat dlm tandas tu sorang. Tu yg nanges beriya2 tu. Air Ribena pun dia tak selera nak minum.

Dlm van..fadel sempat bukak laptop dia utk tgk gambar2 di Langkawi dari kamera kompek dia. Sambil tgk..sambil gelak2..

Sblm sampai umah..kitorang menghala ke Nasik Kandar Pelita kat Tpg Sentral.
Fadel belanja.

Esok paginya..masa kitorang kaum pempuan masak2 kat umah..Abg kuar ngan van ke Gujapa's. Tak larat dh nak cuci sendiri. Hantar sini aje..
Dah guna...pandai2 laa ye..hehe.

Ajak mak ngan abah sekali join makan2 berkelah2 kat umah kitorang. Makan ler apa yg ada. Ngan ikan siakap yg Dayah masak dan lemak ketam yg aku masak, ngee..

Mak serahkan ler apa yg dia beli utk mak ngan abah serta sedikit saguhati sebab bg guna van tu walaupun mak ngan abah menolaknya. Best naik van ni..leh naik sekali semua. Boleh berborak2. Tu yg mak berterima kasih sgt kat mak ngan abah.
Abg pun serahkan ler bbrp barang yg dibelinya utk abah ngan mak.
Borak2 sambil makan2.

Mak, ayah, Fadel ngan Dayah nak balik awal ari tu. Sebab Fadel ada lawan badminton kat Desa Damai..ayah pulak ada tugas jadi pengadil perlawanan. Sebok aje nak lawan badminton pulak dia. Kalo idak..leh lama2 sket lagi kat umah aku ni, hmm!!!

Sekian laa citer kenangan yg indah bagi aku sepanjang bercuti bersama keluarga tercinta ke Langkawi.
Selamat menyambut ulangtahun perkahwinan ke 35 utk mak dan ayah pd 18 December yg lalu. Semoga kekal bahagia dulu, kini dan selamanya. Amin.

Nota kaki;
Sebenarnya..n3 gi langkawi ni aku rasakan spesel sgt. Sbb tu aku seboleh2nya nak simpan semua citer tu kat sini. Aku edit gambar ni...aku susun plot2 citernya...semuanya utk kepuasan sendiri. Aku berdoa agar kasihsyg antara kami sekeluarga terus memekar selamanya. Amin.

8 comments:

pak long said...

salam...
kucin itam tu rasanya allycat punya kot...hehehehe
appy betul aaa kat lagkawi..

J@J@ / Bini The Rock said...

ye la kan akak..
sekurang2nya ada kenangan manis boleh diimbas semula bila boring2 nnt.
saya pon nak jd cam akak jgk la..buat cerita2 bergambar..terutama masa mkn angin...
huuu..seronok nyer!!

**selamat utahun utk mak ayah akak yea...

DeLLas said...

alahai.. sedih plak baca entri yg last ni.. isk isk isk..

makdara terdiva said...

errmmmm...happy family..:)

wantie said...

Selamat Ulang tahun perkawinan utk Mak & abah akak.

Recently, my BIL & SIL ada bawak my MIL gi Kuala Perlis. makan kat sana sodap & murah compare ngan tempat lain ler...

Kenangan bercuti bersama ni perlu di abadikan sebab in future belum tentu leh bergether gether lagi. Tul tak?

[-suziey-] said...

pergh giler cemas..seb bek beli tiket feri 230..sempat la nk soping yg tertinggl tu..besela..msti camtu..saat akhir br la ade je lg nk sopping..tp tensen gk last2 stlh berkelam kabut..feri delay plak.kalu tau bole sopping dgn santailg..hehe..

emm simpan kepuasan utk diri sdiri..ni blog akk..harusla ikt kepuasan tuan kan..kami tumpang puas tgk gbr n baca story jek..hehe...

Cik Cookie said...

perghhhh...
hari nih baru abis cita langkawi.
ke ada smbungan lagi?

ikiqzana said...

kasian gan akiss terkurung dlm tandas.. apa la dorang ni. Ganti la tombol gan pintu tandas tu.. buat naya org je..

selamat ulang tahun yg ke-35 buat mak abah sis dn kemesraan akan terjalin selama2 nyer seisi keluarga.. amin.