Monday, January 11, 2010

LANGKAWI - Pulau Dayang Bunting

Destinasi ke 2 utk program island hopping ni..bagi sang helang makan kat ngan area Pulau Singa Besar. Helang tu dgr je bunyi bot kitorang...byk yg dtg berterbangan menunggu kehadiran kitorang. Dah tau dah kitorang dtg membawa hajat...semestinya ada habuan....

Ni jer ler antara gambar helang menyambar lemak2 ayam yg dibaling dek budak bot tu.. Tp mmg tak puashati sgt ler pasal lemak2 ayam tu budak bot tu bawak sket je. Dia pun mgkn berharap ada bot lain masa yg sama..leh ler kitorang nompang tengok lama2 kat situ. Tp sebab kitorang ni antara yg terawal...takde ler. Argh!! tak kesah..Tgk helang sambar menyambar ni takyah lelama, huhu.

Seterusnya...ke mana lagi kalo tak ke Pulau Dayang Bunting..
Nampak bentuk manusia berjantina wanita sedang hamil seolah2 terbaring kat situ..
Nampak kepala dia, leher, dada, perut memboyot dan kaki terkangkang..ngee...

Masa dh hampir sampai kat jeti Pulau Dayang Bunting..tiba2 nampak ada mende terbang dari dlm bot terus jatuh ke air laut..betul2 depan muka mak. Aku ingatkan mak ada pegang hp ke apa masa tu.
Rupa2nya sandal abang terbang ler..sebab kitorang tak pakai sandal dlm bot tu lepas naik je dari Pulau Beras Basah hehe. Naseb bek ler budak bot (yg muka dh mcm penyanyi Aizat tu aku tgk..hehe)..tu baik ler nak pusing balik tgk kot2 ada rezeki abg nak dpt balik sandal OP tu, hehe.
Mmg ada rezeki abang ler. Sandal tu tak tenggelam...terapung2 tunggu tuan dia dtg amek utk jumpa ngan pasangan dia yg tak ikut sama terbang, hehe..

Elok ler budak bot ni tak port bot dia kat hujung jeti..dia gi dekat tepi2 tangga tembok tu aje. Takde ler menambahkan lagi jauhnya kitorang nak menapak ke tasek, hmm..

Kalo monyet jenis ni...mmg baik. Lutong kot...
Susah ler nak tgk dia rampas2 plastik beg org. Dia dok diammmm je kat dedahanan tu, hehe..

Nampak je brutal ngan mata bergelang putihnya tu..tp tak kacau org..

Pesanan;
TOLONG JANGAN BUANG SAMPAH DI SINI
TONG SAMPAH KAN ADA...

Hmm..nampak tak di kejauhan tak seberapa tu..ayah aku tgh beriya membelek kat papan tanda.

Padahal smlmnya...ada betul2 kat belakang ayah masa tgh minum air kelapa kat luar taman haiwan, Oriental Village, hmm..

Mak sedang mencari beg duit utk 50sen masuk tandas...hehe..

Hmm...ni monyet Pulau Dayang Bunting. Disebabkan selalu minum air tasek...maka selalu ler si betina ni bunting, ngee....

Opps...nak baca citer ni tak?? Kisah sayu, sedeh, pilu...
Ayah aku citer ada ler sorang hamba Allah ni. Dia gi menembak monyet kat dlm kebun dia pasal mcm biasa ler..kan..si monyet2 ni suka sgt musnahkan hasil kebun dia. Pastu tertembak ler mak monyet yg sedang dukungkan anak dia.
Sebelum mati...dia sempat menyusukan anak dia. Aduhai...syg mak pada anak hingga hujung nyawa.
Sehinggakan peristiwa tu mengganggu si penembak tu tadi. Mmg ler monyet2 tu ada yg jahat musnahkan hasil2 kebun dia..tp takde ler dia suka2 je nembak monyet skang ni..hmm..

Tolong carikan kutu kawan...dah jumpa...masukkan pulak dlm mulut dia, huh!!
Protein kot, ek?? ngee...

Fadel sedang menemuramah monyet jantan sambil diperhatikan oleh Angah..hehe..

Makngah baru nak mula bergerak dari pondok yg berada berhadapan ngan tandas, hehe..

Bergambar sampai 2-3 x pasal ada je yg tak mandang kamera...lantak ler...
Semua tu menggunakan jaket keselamatan bot punya pasal kalo tak bawak..nak berendam kat tasek kena ler sewa kat situ RM5 satu.
Tp guna bot punya pun..kena ler jaga elok2 pasal kalo hilang satu kena bayar RM50. Bukan ler harga jaket tu mahal cenggitu tp nilai tanggungjawab tu.

Dtg sini...mmg kena pakai sandal. Kalo pakai kasut tumit tinggi...masak ler!! melecet nanti, hihi..

Penat2 mendaki...menurun pulak. Dah hampir sampai. Laluan tang sini sudah mula sempit..

Ada org kata...minum air tasek dayang bunting ni antara usaha utk hamil. Ada yg kata tahyul. Tp tengok ler pokok ni..hasil dari menyerap air tasek tersebut laa agaknya ni. Dia pun nk bunting gak..hehe..

Tp kalo ikut dlm kajian sains pun..ada kebenaran gak ler kebarangkalian utk hamil jika minum air tasek tu. PH air dari tasek tu ada menunjukkan mitos tersebut tidak boleh diperlekehkan. Sebagai manusia...berikhtiar, berusaha dan tak lupa doa. Kalo minum air tu tiba2 termengandung pulak 2-3bln lepas tu..

-ada yg akan kata kerana air tasek tersebut dan
-ada yg akan kata ianya cuma kebetulan tetapi harus diingat..Allah laa pemberi rezeki tersebut. Dia Maha Berkuasa..Maha Penyayang...Maha Pemurah.

-bersambung aktiviti di Tasek Dayang Bunting.

7 comments:

[-suziey-] said...

emm sy g tasik ni sekadar melawat je..xlarat btl mendaki tangga yg byk itu..perghh lenguh lutu..

DeLLas said...

aisey.. pendek je crita...?

Diarihatiku1976 said...

saya pernah pegi sana..berendam di sana.. minum sikit air kat sana.. tapi still lum bunting... ahahksss

MaizaC'Joe said...

salam

aah.. pasal minum air tasik tue.. mitos kot.. tp kan.. ada jg betulnya.. ada yg mengandung lps minum tue..(dengar2 crita ja) itu semua rezki dari Allah kan... akak.. picca semua cantik2... walau selalu ke langkawi.. tp, bila tengok picca tue.. rasa nak pergi lak.. hehehe...

Cik Cookie said...

tahun nih nak g laa.
sebab last year dah g cameroon n pangkor

░♥si lampu neon♥░ said...

wow cantiknye pemandangan..langkawiiii

tapi yang pokok bunting tu cam seram jerrr huhu

wantie said...

ikut citer mak dodulu, dia tingin sangat nak anak pompuan, dia mandi & minum air tasik dayang bunting ler. Lepas tu ngandungkan aku ni...

than dapat ler aku sorang jer pompuan dalam familly. kebetulan kot..