Sunday, July 1, 2012

Kenduri kawen di Cameron Highlands

30hb Jun 2012
Sabtu

Pagi Sabtu tu kitorang bergerak ke Cameron Highlands (CH). Nak gi makan kenduri...kenduri kawen anak Pakcik Ajak yg mmg dh bermastautin kat CH sejak sekian lama.
Pakcik Ajak asal Bentong..keje forest kat Lentang. Pastu, kena tukar ke CH sampailah bertemu jodoh ngan makcik dan terus dok situ sampai skang.

Pakcik Ajak ni kawan ayah...kawan baik ayah masa sama2 keje pejabat perhutanan kat Lentang 38tahun yg lalu, fuh!!

Kitorang dh agak dh...dari Taiping ni kitorang mesti kena tempuh beberapa kawasan sesak utk sampai ke kenduri tu. Mula2 sesak kat trafik light lepas jer tol Spg. Pulai. Mmg byk kenderaan menghala ke CH maklumlah minggu gaji...
Lepas tu sesak kat Tringkap ramai berenti nk gi membeli kat area situ. Pastu, jem lg...mesti mulanya kat area Kea Farm tu. Mmm...kan betoi!! mmg situ ler puncanya, giler!! Polis tak jaga ke?? Jaga lah, kan...
Pastu, sesak jgk sket kat area pasar malam tu sebab ada peniaga yg dh mula bukak gerai dan meniaga. Org gi CH ni..pantang ler nampak org menjual...mesti nk berhenti membeli, hoho..
Area KEA Farm...yg sgt popular tu!!
Hmm..kat sini kan dh bukak hotel apartment. Sape2 yg nginap sini sng sgt ler nk nyopping kat area situ, kan?? Tp tu lah...kat sini takde tempat makan best. Nk makan kena gi pekan Brinchang. Kalo Jumaat malam Sabtu dan Sabtu malam Ahad...kat pekan Brinchang kan ada pasar malam. Kalo musim cuti sekolah...tiap2 malam ada pasar malam. Hmm...mesti ler jem giler dari sini nk turun ke pekan Brinchang cari makan, kan. Apartment sini kalo leh masak tu orait ler jgk...mm..
Ni mmg ler...betoi2 tepi jalan aje.
Peniaga kat CH ni...kalo boleh....atas jalanraya tu pun dorang nk berniaga, hahaha...Bkn apa, tgk keadaan dorang dari tempat penanaman sampai ke rezab2 jalan....sampailah ke tempat berniaga..betoi2 tepi jalan!!

Kitorang sampai dulu. Tunggu Fadel, Dayah dan ayah sampai baru leh gi sesama kenduri tu.
Kat kg. Taman Sedia ni pun mmg dh maju dh...walaupun jalan sempit tp dh maju ler org Melayu yg dok situ, huhu.
Kitorang gi Taman Sedia ni sebab nk gi dewan Balora Taman Sedia ler. Kenduri wat kat situ. Tak sangka ye...kenduri kawen kat CH ni pun ramaiiii tetamu yg datang. Mgkn jgk pakcik Ajak ni ramai yg mengenalinya. Sedara-mara dari Bentong pun ramai yg datang. Siap tido kat chalet yg ditempah kat depan dewan tu. Dan ada yg dok kat chalet pakcik Ajak sendiri...

Ini adalah pengalaman pertama makan kenduri kat CH, hehe. Masa ayah bgtau pakcik Ajak jemput gi makan kenduri kat CH ni terpikir2 gak...apa ler lauk-pauk dorang ye?? Air stoberi? dalca stoberi? acar stoberi? desert eskrem stoberi?? hehe..mmg melampau punya imaginasi, ngee...
Ni lah lauknya...biasa lah..seperti majlis kat bawah jgk, ngee.
Masak pun gotong-royong tau. Jgn ingat orang Melayu kat CH dh kurang kemasyarakatan dorang, huhu.
Ada gak tapai dan apa ye makanan kaler ijo tu..hehe...sebagai desert selain buah temikai..
Buah tangan dlm beg yg diberi pulak ada sebijik cupcake dan sebiji epal ijau.
Ayah dan akiss..
Ayah makan kenduri....kali ni tanpa emak kitorang di sisi. Tu sebab kitorang semua teman ayah tu. Mmg terasa betoi takde emak ni sebab bila majlis keramaian mcm ni mak lah yg selalu berbual mesra. Ada jgk sedara-mara pakcik Ajak tak tau mak kitorang dh takde.....
Fadel makan sehingga menjilat jari...Dayah jeling aje tgk perangai somi dia, huhu..
Tetamu pakcik Ajak mmg tak putus2 tapi tu lah...tak sempat nk amek gambo pengantin. Pengantin dh kuar outdoor. Aduhlah, cepat bebeno gi outdoornya. Lom kul 2ptg lagi, weh!!! Mentang2 lah cuaca dingin kat CH ni...dh tak kisah ler kuar outdoor kul brp pun, kan..mesti tak peloh sgt lah!! hihi.

Tp bg aku lah kan...sebenarnya nk outdoor kuar ler lambat sket..kul 2.30ptg ke. Jumpa dulu tetamu2 ibubapa dia yg kat luar dewan tu. Pengalaman kitorang sebagai OP...takde lg pengantin yg tak hormati tetamu. Dorang mesti nk jumpa orang itu orang ini dulu...tetamu meraikan dorang dan dorang jgk meraikan tetamu. Tanpa tetamu apalah maksud sebuah kenduri itu, kan.
Ayah jumpa kawan2...
Hmm...dalam gelak2 ayah masa berborak ngan kengkawan dia tu....sebagai anak aku tau apa yg tersirat dlm pikiran ayah.

Kitorang biarkan ayah berborak. Kitorang gi masuk dlm dewan jap nk tengok pelamin. Cenggitu ler pelaminnya, hehe.. Cam dalam gambar di bwh.
Sj ler nyebok amek seri pelamin ni, hihi..
Tak tau ler lepas2 ni ada yg menjemput lagi ke makan kenduri kat CH ni, hehe..
Kat luar dewan...saja ler bg peluang ayah berborak ngan kawan2 dia.
Aki ni bapa kepada pakcik Ajak. Masih dok Bentong.
Tersenyum kenyang...tengah tunggu masa nk gi ngap eskrem stoberi lak lepas ni, hehe..
Ntah apa ler yg disembang oleh dua beradik ni.
Alhamdulillah, along pun mmg pulang bermalam ujung minggu tu. Dapat gak ler bawak dia sekali naik bermalam kat CH..
Ayah dan pakcik Ajak..
Ni lah pakcik Ajak..comel mcm ayah jgk. Ada chalet, ada tempat penanaman bunga, ada kantin utk pekerja2 kontrak....mm..
Pakcik Mail Hon ngan ayah..
Pakcik Mail Hon ni adek-beradik ler ngan pakcik Ajak tu. Masih dok Bentong.

Dewan dari pandangan belakang..
Ada satu jambatan kat belakang dewan tu. Nk ke arah mana tak tau lah. Abg nk explore masuk sampai ke dalam2 tu tp aku tak bagi, hehe..
Alasan...kang jap lagi nk balik dh, ngee..
Pandangan dari permulaan hutan.
Nak tau trek ni gi mana...kena ler gi lain x dgn pakaian yg sesuai. Ngan baju kurung dan kasut wedges mmg tak sesuai!!
Abg ckp macam lawa aje kat dlm utan tu. Mcm ada utan berlumut....mmg ada trek tp tak tau ler leh sampai mana. Mgkn ada air terjun kat belah2 dlm tu agaknya kot, huhu..

Akiss berlatarbelakangkan utan tu...
Abg gelakkan aku sebab tak bg dia masuk dlm2 sgt kat situ...
Ni lah antara chalet yg ada kat area Kg. Taman Sedia. Kalo nk kontek nombor leh klik besarkan gambar ni.
Bg aku, wlpn aku tak penah nyewa lagi kat sini...tp nampak Neeza Chalet ni ok. Rate pun RM100-RM130 satu malam. Masih baru.
Sebab aku penah terbaca...kat area Tmn Sedia ni mmg byk chalet dan homestay tersedia oleh penduduk situ tp ada yg tak best langsung. Kena kongsi umah ngan tuan umah satu hal lah. Masa sewa tu, tuan umah bawak sedara-mara pun tido kat umah dia. Aduilah....
CH ni mmg byk homestay, chalet, apartment...jadi kalo nk gi musim cuti sekolah atau cuti ujung minggu pun...pilih yg betoi2 bagus dan booking awal. Buat perancangan awal utk cuti terutama yg nak gi ramai2 ni. Paling tidak pun seminggu sebelum gi kalo utk cuti ujung minggu ni. Kalo hari2 biasa takde masalah, kot...mm..

Ok. Tak lama tu...kitorang nk gerak ke tempat lain pulak. Nk gi lepak2 makan eskrem stoberi jap, ye..

Sambung....

Nota Alona:-
~Ke mana ku bawa.....hati yg rindu....
~Tetap terasa kekurangan...
~Mak tetap dlm ingatan. Al-fatihah.

6 comments:

Hunny Kitty said...

wahhhhhhhhhhhh menariknya kenduri kat CH!!

DeLLas said...

mmg sonok klu gi kduri kawin.. lg2 tmpt yg sejuk..

wantie said...

wah.. best nyer kak. pergi kenduri kat tempat sejuk sejuk ni. tak yah pasang ekon. mesti nyaman je kat dalam dewan tu.

Rinna said...

Waa seronok laa jln2 CH sambil makan kenduri..kan.. :)

abang said...

BALORA tu singkatan dari Balairaya Orang Ramai kot..

ketikketok said...

Cuti-cuti for a unique Spa Therapies Vacation. Visit Mini Agro-Forestry Aromathrepy Village Cameron Highlands.