Friday, August 16, 2013

Raya 1434H di Bentong

05.08.2013
Isnin

Sambil2 aku menyelesaikan gambar2 pengantin....sambil2 tu bersama2 ngan along & angah kemas umah sket2. Mujur laa dorang balik awal. Tapi tu laa...keje sekolah masing2 cikgu dh bekalkan punya laa banyak. Macam balik ni bukan utk cuti berhari raya jer gayanya, huhu. Kesian sungguh...
Masing2 selesaikan keje sekolah. Sambil2 tu...tak lupa ngadap henpon jugak, mm..
06.08.2013
SELASA

Pagi...selepas sahur...selepas Subuh...kitorang tak tido.
Jam 7.15pagi aku dah gerak keluar ngan sang kancil nak gi amek akiss kat maktab dia. Pelajar2 leh mula pulang ke rumah kul 8 pagi.
Ditemani along ngan angah...aku isi petrol kat Caltex. Hujan dh mula turun ngan lebatnya pagi tu. Takde ler nak bawa laju2 pun. Dah ler guna kancil, hujan lebat pulak tu....bahaya. Tayar kancil belah depan 2-2 dh nk membotakkan diri dh...bahaya laa kalo laju2 masa jalan licin ni, kan..

Abang tak gi. Abang keje. Aku rasa aku leh urus perkara ni. Along dan angah pun ada....jadi aku uruskan.
Sampai sana....ramai yg dh mula diambil oleh ibubapa masing2. Ada jugak yg sedang menunggu keluarga datang amek ngan beg2 semua dh siap sedia kat bawah bumbung tu. Tapi anak aku yg sorang ni tak nampak muka pun. Kol 3-4x tak berjawab!!! Geram tul.
Akhirnya, aku terpaksa ngan selambanya pi naik hostel dia, huhu. Rupa2nya dia tengah syok sambung tido kat katil dia tapi dh siap ngan baju kurung batik, ngan stokin siap dh...Kawan2 sebilik dia pun tgh syok tido...huhu. Bila aku jengok bilik dorang...abes pulak tiga orang lagi terbangun, hehe. Tapi kawan2 dia takpe ler...naik bas ke KL jam 10 pagi nanti.
Suasana di lorong asrama puteri ni. Tgk orang lain punya bersemangat nak balik. Dh siap sedia dh ngan beg2 dan barang2 dorang. Kalo aku 21 tahun yg lalu....cenggini ler jenisnya. Kalo time nak balik umah tu...mmg muka ni laa dulu yg terkam bas vokay trip mula2 nak ke stesen bas bentong tu, hoho. Tp anak aku ni....aku amek dia tengahari pun takpe rasanya. Biaq pi dia tidoq puas2 dulu baru aku pi hamek :p !!! (Kat Transkrian ni...ramai jgk pelajar2 perempuan berbangsa India)
Dh sampai umah pagi tu....aku pun yg sambung tido, hahahaha.
Tp kejap jer...sbb aku tau aku ni ada keje lagi nk kena langsaikan. Tp si Akiss....siap sambung tido ngan stokin2 sampai tengahari. Maklum ler...cuaca sejuk kat luar tu sebab ujan lebat pagi tu, kan....

07.08.2013
RABU

Abang masih keje. Tp tengahari tu dh leh balik keje. Majikan bagi half day aje hari last Ramadhan tu, hehe. Tapi tu laa...aku tak siap lagi wat keje umah ni. Kemas baju pun lom lagi. Mmg makin dekat abes Ramadhan...keje aku sangat2 banyak nak diselesaikan.
Hari tu jgk ler aku rebus nasik impit, buat rendang....masak lauk utk wat berbuka pose kat tepi highway dlm perjalanan nak balik Bentong tu lagi....
Tu yg takleh nak gerak awal balik Bentong walaupun abang dh balik umah awal.

Selepas Asar...baru kitorang gerak memulakan perjalanan balik ke Bentong...Penoh kat ruang belakang tu ngan barang2, hadoii. Manakan tidak...sekali ngan bekalan nak berbuka pose...sebakul!!! Ngan beg baju besar tu kongsi 3 beradik. Beg saiz sedang tu...pakaian aku ngan abang. Ngan baju2 raya yg dh bergosok lagi, huhu.

Perjalanan kitorang berjalan ngan lancar...Alhamdulillah.
Ngam2 pukul 7.15 petang...kitorang sampai kat hentian sebelah Simpang Pulai. Mmg kat sini laa pun target aku utk berhenti berbuka pose. Alhamdulillah...dapat parking dekat ngan pondok wakaf ni. Elok pulak pondok ni masih kosong. Elok pulak....paip tepi tu aje...hihi..Senang nak basuh tangan..
Lagi beberapa minit nak masuk waktu...aku pun potong buah tembikai. Tak penah tertinggal buah tembikai ni...29 hari dalam bulan Ramadhan ngan buah tembikai, hihi. Siap bawak ais ketul kat dlm bekas biru tu. Bancuh air mangga utk berbuka puasa, hehe. Ini kali kedua laa kitorang berbuka pose kat LUAR...Sekali tu kat maktab ngan Akiss iaitu kat kaki lima dewan besar. Sekali lagi kat sini laa, hehe.
Hentian sebelah Simpang Pulai ni dh dibuat baru. Elok dari dulu. Kali ni ada tandas yg selesa....dan ruang solat yg sangat selesa. Alhamdulillah. Terima kasih PLUS kerana menyediakan kemudahan yg seselesa dan sebersih ini!!!
Kat R&R Ulu Bernam pun kitorang singgah lagi sekali. Abang nak pekena kopi panas pulak. Saja laa. Kitorang pun bkn nak cepat sgt. Bkn nak kejar apa pun.
Alhamdulillah, sampai Bentong akhirnya..
Masih membiasakan diri....hanya ayah sorang yg sambut kitorang. Tiada lagi kelibat emak yg dirindui....
Badan terasa letih...mujur baju utk dipakai di pagi raya semua dh bergosok kat Taiping lagi.

08.08.2013
KHAMIS

Alhamdulillah, dah 1 Syawal 1434H.
Kali ke-2 menyambut Aidilfitri tanpa emak.
Berjalan kaki ke masjid al-makmur TDD....utk solat sunat Aidilfitri. Alhamdulillah...
Dah selesai...OTW nak balik umah...pak imam seperti biasa jemput kitorang semua gi beraya ke umah dia. Mmg menjadi kebiasaan pulak 1 Syawal kat Bentong...mula2 pi berhari raya kat umah pak imam, hehe..
Kitorang jalan kaki aje....
Aku pakai sandal aje...muka pun tak pakai apa bedak pun lagi. Elok2 abes solat sunat...terus jer kena gi umah pak imam.
Seperti biasa...mmg ada wat tahlil kat umah pak imam di pagi Aidilfitri..
Anak jiran sebelah umah ayah ngan mak dia...makcik Sara ngan mak ndak (mak mentua kak nurul sarina...)
Mmm...kat sini laa selalunya aku dpt makan nasik impit ngan kuah kacang, lemang ngan rendang.....dh lengkap dh makanan wajib di hari raya...Alhamdulillah..
Mmg macam ni laa kalo aku bersembang...moncong2, ngan muka2 sekali berkerut2....mmm..Penoh perasaan bila bercerita.
Anak2 aku ni...mmg suka sgt laa berlonggok kat ngan ibu dorang...mm..
Balik dari umah pak imam...baru ler kitorang berkesempatan utk bersalaman2 bermaaf-maafan di Aidilfitri bersama ahli keluarga tersayang ni. Gambar ada...tp byk yg gegar2. Maleh ler nk taruk, hehe..

Fadel ngan Dayah...
Tengah nak apdet ucapan Selamat Hari Raya ler tu, kott...hehe..
Disebabkan busu....adik bongsu arwah mak....satu2nya adik-beradik pempuan mak...beriya2 soh kitorang pi raya umah dia kat Kolumpo....maka, kitorang pun gi laa sana. Tapi tak leh lama2...sbb pusara mak kitorang tak ziarahhh pun lagi.

Sempat singgah sesi bergambar kat satu lokasi tu.....tapi gambar tu nanti dulu laa.
Aku simpan citer dulu...
Dalam avanza ayah...Gi satu kereta aje. Oh, ye...balik kali ni aku terlupa bawak lipstik, hehe..
Lagi sekali...nampak muka budak tiga orang kat belakang tu, hehe..
Dah sampai....semua perbetulkan sampin dulu. Mood raya 1 Syawal, kan.....
Busu dan paksu. Ni laa busu kitorang...satu2nya adik pempuan mak. Lagi 3 orang adalah abang mak. Kitorang tak sempat pun nk gi beraya kat umah dorang sbb jauh sgt...kat Klang tu umah paklong & pak ngah. Umah pak lang pulak kat Kajang...
Tapi tu laa....tak pasal2 pulak kitorang kena naik Parkson berdekatan ngan umah busu hari tu, alahaiii..
Ni semua nak jaga hati punya pasal....
Jadi perhatian kitorang hari tu...dh ler sedondon...berbaju raya. Rasa segan pun ada...tp buat biasa aje laa, kan.
Mcm nak buat rancangan 'prank' pun ada....huhu...
Tak pe laa...ini semua pengalaman.
Letih jugak ler ngan perkara yg tak dirancang ni. Pi daki eskelator sampai tingkat 4...last2 jumpa orang yg dicari kat tandas tingkat bawah tu aje, mm. Tu pun sbb aku ngan akiss masuk tandas tu. Kalo idak...sampai bila laa paksu tak jumpa anak dia. Aduhaii...paksu2....busu2....lain kali jgn laa buat kitorang mcm ni.

Nota ALONA:-
~5 folder album sedang tunggu utk disentuh. 2 majlis sedang menunggu utk dirakam suasananya. Semoga beroleh kesihatan yg baik utk menjalankan dan menyelesaikan amanah orang...Amin.

8 comments:

❤Kamsiah❤ said...

amboiii sedondon biru...akka th ni main belasah ja ..takde tema hehe

wantie said...

wah kak.. sedondon yang sangat manis di pandnag. terbaik!./.

sekali tengok mcm iklan celcom la pulak. kalau celcom wat contest wajib join tau.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

akak suka warna biru.. tiap kali pilih baju raya mesti terselit juga sepasang kurung biru tiap2 tahun.. tp hairan juga sbb tak pernah jd tema utama raya.. hehehe.. agaknya sbb tiap2 tahun wajib ada warna biru jd tak teruja nak jadikan tema utama raya.. hehe..

Gieyana said...

Seronok tgk tang semua sedondon pkai bj tu kak...especially msuk mall..peacee!

Akak pon berbuka di luar noh..mmg best kn..:)

Rinna said...

Selamat Hari Raya Na..

Waah meriah sedondon ngan adik ipar yer baju raya..cantik..laa. Suka tengok.. :)

el said...

asal tetiba masuk parkson kak..hahaha
cantek kaler biru akk tu..biru torquise ke ape hehe

gambar yg akk jalan laju2 tu yg wat peace tu kelakar lah..akk nak kemana laju sgt tu..jarang npk gambar candid akk..lucu tgk

ibuayu said...

Yg perempuan pun sama kain ..cantik

Nad MamaZN said...

Wah, cari busu sampai ke parkson! :)
Yg pak sedara kt klang n kajang tu meh saya jd wakil
Hikhik