Thursday, August 1, 2013

Repair awning tudung...

Masih berkisar mengenai tudung....tapi bukan tudung raya laa ye, kisah kali ni.

Tudung ni satu tu (layer kaler krim, merah, meroon & awning kaler merah..)...aku beli tahun lepas. Alasan tak pakai lagi sebab awning dia tak kena langsung ngan muka bulat aku ni (alamak, bulat mata somi aku bila tau pasal ni, huhu).

Lagi satu...aku beli kat sorang kenalan yg pi Vietnam. Dia beli borong banyak2 kat sana dan kemudian jual kat sini, hehe. Dia jual online jgk. Tapi disebabkan dia dok area Kamunting jer...maka bila aku dh pilih tudung tu kat fb dia...pastu jumpa dia kat area sini utk penyerahan barang. Dpt laa murah sbb dh kurang duit kurier, kan??
Setiap satu kaler tudung...mmg kak tu beli satu aje. Kualiti kain tudung tu elok sgt. Jenis sejukkk. Kalo kat sini tu...mau RM100 kalo di pasaran tu. Tp tu laa, awning dia pulak tak kena gaya. Mmg mcm awning rumah dh gayanya..Kalo ujan gerenti tak kena tempias, hoho..
Awning dia tak sesuai ngan muka bulat aku ni....Bila pakai...terkedepan sangat awningnya. Mcm orang tak betul pakai tudung...gitu laa, huhu..
Ni laa gambar dlm katalog online tu, hehe...awning nampak mcm ok jer kan?? tp bila aku sarung...na!!! huduh betul...awning tu kedepan sgt.
Jadinya, tudung tu pun tersimpan. Sehelai tudung tersimpan setahun dah...tak pakai2 disebabkan awning. Lagi sehelai tudung baru 3 bulan tersimpan, hoho.

Pikir punya pikir....Tak boleh jadi....dari rugi tak pakai...baik aku cari tukang jahit tudung utk repair awning ni. Mmg ada ye yg buat perkhidmatan ni. Kalo gugel...mesti leh jumpa cuma kita tak tau kualiti jahitan ok ke tak.

Akhirnya aku pun hantar tudung ni kat JF Colllections Tudung Muslimah atau kak Fauziah tuan punya. Aku bgtau kat dia...awning tu nak yg sesuai utk tak bagi nampak sgt muka bulat aku ni, hihi..

Makan masa 2 minggu jugak laa nk siap. Ye laa...kena tunggu turn jugak laa, kan. Dorang pun ada nk jahit tudung baru utk koleksi jualan dorang jgk..
Lagipun...mcm leceh jgk laa kalo mende dh siap ni kita nak perbaiki balik. Nak tetas jahitan lagi...nk cari kaler yg bersesuaian ngan permintaan pelanggan lagi..nak buat awning tu lagi...nak jahit semula awning baru kat tudung tu lagi...
Tu yg aku tak kisah kalo tudung ni tak sempat raya. Tp Alhamdulillah, sempat rupa2nya. Senyum :)
Inilah hasilnya...jahitan kemas..dan aku sgt puashati..Kak Fauziah guna kain ala corduroy utk awning baru tu.
Untuk sehelai tudung...RM13 duitnya. (RM10 utk upah dan RM3 utk awning nya)...
Murah laa kan...aku tgk kat tempat lain...lebih dari RM15 woo upah dia.
Bila dicampur harga tudung ngan harga ubahsuai awning tudung ni...masih tak cecah RM50 utk sehelai tudung yg berkualiti. Takde ler mcm harga gila2 mahal kat kedai2 berjenama tu, kan..
Haa...ni aku dh mencuba kat depan cermin, hihi...
Mgkn jadi tudung raya jgk laa ni..Utk baju kurung kaler pink purple aku tu, hehe..
Tudung lagi satu tu aku tukar awning dia dari kaler merah menyala ke kaler krim...baru laa sesuaiii, hihi. Dan kak Fauziah tolong buat awning yg sesuai ngan bentuk bolatt muka aku ni. Alhamdulillah....dia pakar dlm bab ni, huhu..

Jadi, pada kengkawan yg ada tudung mahal, yg sedap dipakai tp awning dh patah atau pun tudung baru tp awning tak kena ngan bentuk muka...leh ler hantar repair awning tu kat:-
Kak Fauziah dari JF Collections Tudung Muslimah ni. 
Leh kol dia 012-4282437 utk sebarang pertanyaan hal berkaitan saja yer!!!

Nota ALONA:-
~Dalam gambar nampak mcm lebih kurang sama pulak kaler 2-2 tudung tu ye, huhu..

15 comments:

Rinna said...

Wahh bagus laa ada perkhidmatan baiki tudung gini.. Dah cantik laa tudung bila nak ke alter kan.. :)

Mar Mansor said...

agaknye jenis awning y keras sket kot..sy ada selai..rm50 lak tu.x terbentuk bila pakai..pastu try beli lain awning y lembut sket..elok je terbentuk..tu pon beli murah jek rm30 selai..he3..

el said...

senang lah nti kak..lau ada nak repair2 tudung...kat penang ni x taulah ada ke idok servis cam tu..kena gugel tgk lah

el pun x suka tudung jenis mcm tu..jenis ada awning2 ni..bila el pakai mcm makcik2 hahaha
lg satu el pakai spek..so npk kembang kt tepi mmg x elok lah

el senang pki shawl belit2..baru npk remaja skit..hehe
tp tudung yg akk repair tu kain dia npk elok sgt..kalu jenis lembut2 awning dia el ok je..lau keras2 mmg rejek

Kesuma Angsana said...

ala jauhnyer pulak... !

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

bagus ada perkhidmatan mcm ni kan..

wantie said...

fuh.. bagusnya ada service gitu kak. kalau ada kat penang ni sure T serbu..

mama leen said...

OK COMEY KAK

Gieyana said...

Sy kurang sesuai sket pkai tudung cmni..tp ada gk 2 lai buat g kedai bwh..:)

Nk cr selai lg ar buat pkai kt spital nnt..:)

Awning umah tu x bleh thn tu kak..kik kik

ibuayu said...

Bagus x membazir...dah ada tudung raya ya..

abang said...

gambar yg last tu comey sgt aih.. :)

Salsabeela said...

kalau di alor setar kedah byk juga kedai repair awning.. kepada sesiapa yang perlu perkhidmatan ini bole lah kunjungi kedai saya di Salsabeela ~ no 1B tingkat satu, kedai paremba, lebhraya sultanah bahiyah (berdekatan Billion / pasar besar) ..@ sms ke 012-5082025 insyaallah di jawab sms yg d trima.. harga dari RM8 ke RM15 bergantung kepada jenis tudung dan jenis kain awning

nana said...

jgn membazir tudung awning yg ada jika anda sudah berhijrah kepada tudung syria. sy tawarkan khidmat convert tudung awning jadi tudung syria.
sms/whatsapp 0126790079
lokasi: selangor. bole cod/poslaju.
tq

:: Dhiya :: said...

bagus ada servis macamni. jauhnyaaa la pulak nak ke sana. huhu

mencari srvis y sama di area bangi

Nuraini Mahmood said...

Ada servis awning lg?

ALoNa CintamaniszLite said...

Cin Nuraini leh kontek kak Fauziah 012-4282437. Dia ni dok Jitra, Kedah. Cik Nuraini leh kontek dia bgtau nak hantar repair awning...poslaju kan tudung tu kat dia. Kita kena laa bayar kos repair dan kos pos nya, :) . Tp kak fauziah buat keje kemas. Berbaloi utk tudung awning yg mahal2 tu, :)