Friday, August 16, 2013

Kami mengunjungi pusara bonda...

Masih pada 1 Syawal 1434H...

Kat Kolumpo....mmg gi umah busu aje. Tu pun sebab busu beriya2 sms soh datang, alahaiii.
Tak dapat nk gi umah Zahidah pun...umah sedara mara yg lain jugak. Kitorang nk ziarah pusara emak.

Dari Kolumpo...kitorang terus jer ke tanah perkuburan di kampung Lebu.
Tapi jalan punya laa sesak kat hiway KL-Karak bermula dari Tol Gombak tu...
Mula2 ingatkan ada kemalangan ke....ada road block ke...
Punya laa bergerak perlahan......rasa mcm jauhnya berpuluh kilo-kilo meter wlpn kemungkinan sesaknya tak sampai 20km, huhu...
Sebelum masuk terowong tu...tetiba jer jalan dh lancar. Alahaiiiii.....takde pe bende pun. Tp disebabkan faktor kat situ jalannya mendakinya tinggi sket.......tu yg lembab gila-gila punya...ntah laa.

Dh tu...lepas2 tu pun sama jgk...sesak semula. Tp kat situ takde ler berpuluh2 kilometer. Dalam 2km dh abes dh. Jalan lancar semula sampai ke tol Bentong.

Alhamdulillah, sampai jugak kitorang ke pusara emak.
Bagi aku...setiap kali balik Bentong...mmg terasa sgt2 nk ziarah pusara mak. Terasa seperti jumpa mak bila ke sana....Terasa seperti mengecilkan hati mak kalo aku tak pi ziarah pusara mak kalo balik Bentong tu. Ntah laa...itu mmg perasaan aku.
Atuk dan cucu2nya sedang mengaminkan doa...
Balik Bentong ari tu kitorang tak lalu Cameron Highlands. Jadi aku gi beli bunga ros kat bazaar India kat Taiping jer. Sekuntum RM1.....aku beli 10 kuntum. Petals orang tu tak jual......
Selesai..kitorang pun beransur pulang. Selamat tinggal mak. Ada rezeki kitorang datang ziarah pusara mak lagi...
Ayah ngan Fadel sempat ziarah pusara arwah wan, aki dan sorang abang ayah yg meninggal dunia ketika usianya masih kanak2 lagi.

Dari pusara...singgah jap kat umah kak Timah...sepupu aku yg sangat ramah tamah ni.
Rezeki...ada mee kari, hehe..

Dari situ...terus balik umah ayah semula....

Nota ALONA:-
~Sayuuuu....hati ini makin sayuuu. Rinduuuuuuu......

1 comment:

Nad MamaZN said...

Moga arwah mak akak tenang di sana...
Al fatihah