Saturday, May 19, 2012

Al-Kisah Sabtu Santai SMVTAA 91/92 - 3

12hb Mei 2012
Sabtu
Jam 2ptg..

Sukaneka dimulakan jam 2 petang..Dimulakan ngan acara kanak2 dulu. Dorang dh tak sabar2 dh nk masuk, kelakar betul. Asek panggil aku dan tanya..."akak..akak...bila nk mula ni. Sy nak masuk...adik sy pun nak masuk. Sy...saya pun nk masuk", aduii lah..Terharu aku sebab dorang tertunggu2 sukaneka ni, hihi. Yg paling terharu...dorang panggil aku AKAK!!!..
Terus jer aku ckp kat dorang balik utk perbetulkan..."bukan akak tau...makcik!!" hihi..dh mak/pak dorang kengkawan aku. Ada ke panggil aku akak, ces..geli lak aku sendiri dgr, ish..ish..Kalo dibiarkan kang..mau geli lak kengkawan aku dgr anak2 dorang panggil aku "Akak", huhu..

Acara pun dimulakan. Zabedah ngan relahati menjadi pengendali dan aku selaku pemegang mikrofon, huhu..

Acara mula2...tiup belon. Acara wajib kalo ada kanak2. Acara ni paling senang, kan. Tp aku dh bg syarat...takleh letupkan ngan memulas belon, cucuk ngan jarum kerongsang tudung mak dorang ke...atau mencubit belon tersebut. Alhamdulillah, dorang semua mmg ikut..bagus!!!
Acara ni dimenangi oleh anak Kamal. Dh besar dh tp baru 12 tahun dalam syarat..takleh nk wat pe lah. Anak dia yg menang...pak dia lak yg over meraikan kemenangan, kahkah.. Kedua yg menang anak Suzila...tgk ler tu, beriya2 bg semangat utk anak dia, hehe..

5 hadiah disediakan utk acara ni. Seboleh2nya, suzila nk bagi anak dia yg lg sorang ni menang, huhu. Tlg tiupkan besar...pastu soh anak dia sambung sampai pecah, kuikui. Kasih anak, ye.

Acara ke2 adalah bawa guli ngan sudu..
Anak Radzuan dh mula dulu, hehe. Tak mengapalah...budak bawah umur lagi..bkn paham apa, hehe..

Tgk ler tu..dia dh buat demo dulu, hahaha..comel2. Sementara yg lain pun mula jgk.
Tgk lah anak bujang si Kamal tu..mak ai..nk ikutkan takleh masuk tu..tp nk wat mcm mana...umur dia masih dlm syarat...badan dia dh besar, hahaha..

Semua dedikasi masuk acara ni. Anak Kamal ni walaupun dh besar tp main betul laa..tak tipu. Anak Suzila pun sama....dan yg lain pun sama lah...
Tp...anak si Md Nor (lelaki pakai spek) ni tgk ler...dia sorang yg main tipu. Taruk 4-5bijik guli sekali jalan, ces...sepatutnya terkeluar dh ni tp kita takmo ler ketatkan peraturan. Budak2 kan. Cuma masa dok kira tu..kita tolak ler 3 bijik utk sekali jalan tu, hehe. Dia tetap ler dpt hadiah sebab utk permainan ni..4 hadiah disediakan.

Geng lelaki dok melepak dulu..tunggu turn dorang yg lambat sket ler. Nk bagi selesai utk kanak2 dulu.

Gambar sebelah:- Kamal ngan anak bujang dia. Salin abes..mcm kembar dh kitorang semua tgk, huhu..Anak drjah 6 dh besar camni, macam dh matang dh...tp bapak dia lak maintain mcm budak2, huhu.

Acara ni utk mak ngan anak. Kalo anak ramai..leh pinjam kengkawan yg tak bawak anak dtg situ...
Asingkan gula2. Kena amek jenis yg sama jgk...kalo amek perasa lain tak kira. Dan jenis yg paling byk akan dikira. Takleh campur ngan perasa gula2 yg lain...huhu..

Sungguh2 dorang main. Mmg seronok aku tgk. Hmm...tak sia2 rasanya. Dorang mmg semangat kesukanan, huhu.

Mengira gula2...tgk sape yg menang ni??

Acara yg lain...susun puzzle. Cuma 4 family aje leh masuk sebab puzzle yg aku sediakan pun cuma 4 keping, ngee..


Acara puzzle ni makan masa yg agak lama jgk ler. Jd, yg lain tu elok ler melepak dan bersembang2.
Famili Arman dan Radzuan telah dibantu....huhu. Tak kesah lah..biar aje lah. Susun puzzle ni sebenarnya lebih merumitkan kalo ramai yg menolong, hehe. Tu yg Kamal dan anak dia leh menang...dorang tenang jer buat sendiri tanpa bantuan luar, ngee.

Gambar sebelah:-Syawaliza dan Norul tgh ralit bersembang..
Gambar kiri:- Md Nor..bapak mithali, hehe.
Gambar atas:- Famili Radzuan telah dibantu oleh Arfa dan Adzli...tp tak leh settle awal pun, huhu..Kalah jgk!!!



Su dan anak beriya menyusun. Maidin tu dok menyebok aje, hehe. Tu geng x-KFL tak abes2 sembang..mgkn sembang pasal generasi Felda nk dpt duit ler tu, hehe...


Dh selesai acara kanak2...dorang dh mula wat acara sendiri, hihi. Kat dewan berlangsung acara susun getah utk wanita. Isteri kengkawan pun leh masuk sekali.

Kali ni...Zabedah join ngan Lyn tp kalah ler.
Waktu ni..Midah dan  famili baru sampai...mm..
Acara wanita sedang berlangsung...yg lelaki ntah apa2 ler menyembang sesama dorang, hmm
Rancak tul bersembang ni...Dh abes sembang ramai2...ada yg sembang luar dari grup pulak, ni..


Lyn dan Zabedah menghabiskan getah. Dh tamat permainan..ukur grup sapa getahnya paling panjang...

Dan abes games tu...mulah acara utk lelaki. Mula2 acara makan keropok ngan sos utk 5 grup.
Zabedah sedang menuang sos kat dlm piring. Dorang kena abeskan keropok tu ngan sosnya skali. Keropok abes tp sos tak abes...takleh jd pemenang, huhu..
Tp seperti biasalah..sepatutnya utk satu grup cuma ada 2 orang aje. Tp bila acara dimulakan..ramai ler yg tolong bantu, kehkeh..Tak kisah lah. Meriah, kan..ngee..

Hmm, lega ler aku..kengkawan lelaki pun spoting abes. Dpt sorak2 dari anak2 dan isteri memasing, hahaha..

Hashim dok makan ngan sopan...
Isteri Halim dok ngan anak dia kat tepi sambil rakam Halim makan keropok, hehe..

Ni acara lari ikat kaki. Gasak ler dorang....

Acara nk dimulakan tp masih ramai yg membetulkan tali ikatan kat kaki tu. Yg lain sabo dok menanti acara berlangsung, hehe..

Tak konfiden ngan ikatan ler tu..masih dok betul2kan lg..huhu.
Ok...dh standby..
Mula!!!!
Havoc masa ni, hahaha....
Ada yg dh terbukak ikatannya, camno??
Acara buat roket dari kertas A4, tulis nama dan lancarkan roket ke udara, hehe..Acara ni mmg ramai yg masuk. Abes kertas A4 yg aku sediakan, huhu. Yg kelakarnya..nk baling roket tu siap ada tiup2 roket tu dulu..kekonon leh terbang jaoh ler, kuikui...

Roket Zulhadi kondem...tak jaoh langsung terbangnya, huhu. Arfa pun tak berjaya jgk....

Wah, bila acara lelaki...dorang ni lak dok rileks2 nyembang gelak2, ye..huhu.
Acara last...bawa bola ngan perut....gamat!!!
Zulhadi ngan Adzli...ada skill. Md Nor ngan Awal Samadi pun ada skill. Tu leh menang jgk tu, hehe..

Yg dorang ni ntah ler...punah!!! huhu.
Bila dh abes acara utama...lastnya adalah rebut gula2 utk kanak2. Nk perabeskan gula2 yg dh dijadikan props game td, hehe..Rebut gula2 kali ni byk lg dari yg mula2 td...
Mana yg pandai rebut...byk ler dpt. Tp tgk betul2 tu..ada tangan org dewasa pun kutip sama, huhu. Sape..sape punya tangan tu??
Dialah Robin Hood konon2...tlg kutip dan bg gula2 tu pd kanak2 yg tak dpt gula2 yg byk, kehkeh..
Siapalah si Robin Hood tu?? Sape lagi kalo bkn YB's Hashimmmm....hehe..

Alhamdulillah, acara sukaneka selesai dgn jayanya. Semua spoting join. Timakasih pd kawan2, pasangan masing2 dan anak2 dorang jgk. Meriah sepanjang acara berlangsung.

Sekian, abes citer sukaneka. Lepas ni aku nk simpan citer bg hadiah, miting 15minit, makan petang pulak...

Nota Alona:-
~Uwaa...tak abes lg milih gambo Nisa..ilham, mana ilham!!! (pilih gambo pun kena ada ilham jgk, ayoyo!!!)

3 comments:

Kamsiah said...

acara yg menarik hehe...semuanya best2..ikat kaki,roket...mcm sukaneka budak2 sekolah,kan...

mamawana said...

Acara yg mnarik..warna warni pink dan hijau aww...menawan ..

wantie said...

tengok gambar pun dah tau yang acara ni memang menarik penuh ceria.

sukanya kalau kami dapat berjimba jimba mcm tu. you are the best organizer la kak.